زیر و بم تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه

زیر و بم تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه
01.01.10

ترکیه کشور زیبایی است و باتوجه‌به زیبایی و شکوه و جذابیت آن، به جنبه گردشگری علاقه‌مند بوده و آن را توسعه و مدرنیزه کرده است. ترکیه به بعد علمی نیز علاقه‌مند بوده و علاقه زیادی به دانشگاه‌ها و تحصیل ایجاد کرده است که باعث شد بسیاری از دانشجویان برای تحصیل رشته گردشگری در ترکیه به این کشور هجوم بیاورند. ترکیه ازآنجایی‌که در این زمینه مهارت و تجربه بالایی دارد، علاوه بر پیشرفت چشمگیر در سیستم آموزشی و دانشگاهی خود و مطالعه گردشگری و هتل‌داری، متنوع‌ترین و جالب‌ترین تخصص برای فارغ‌التحصیلان این کشور محسوب می‌شود. در این مقاله ام تی سی هوم در مورد تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند، صحبت خواهیم کرد.

معرفی رشته آشپزی

در رشته‌های هنر آشپزی تکنیک‌هایی برای تهیه، پختن و ارائه غذاهایی که هم ازنظر زیبایی‌شناسی جذاب و هم خوش‌طعم هستند، آموزش می‌دهند. مدارس هنرهای آشپزی مطالعاتی در زمینه علوم غذایی، تغذیه و رژیم غذایی ارائه می‌دهند و به دانش‌آموزان در مورد نحوه ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان آموزش می‌دهند. فارغ‌التحصیلان آشپزی معمولاً سرآشپز یا مدیر رستوران می‌شوند. امروزه آشپزی یکی از پرطرفدارترین و موردنیازترین مشاغل دنیاست و البته هرکسی در آشپزخانه خودش سرآشپز است اما آشپزی حرفه‌ای از طریق آموزش به دست می‌آید. با ام تی سی هوم همراه شوید تا بیشتر درباره‌ی تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه صحبت کنیم.

تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه
باقلوا یکی از شیرینی های اصیل و لذیذ ترکیه است.

دانشگاه‌های آشپزی ترکیه

هدف اصلی از تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه این است که توانایی تسلط بر بسیاری از غذاها از غذاهای مختلف بین‌المللی را داشته باشید.
دانشجویان مجاز به تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه در سه نوع، لیسانس 4 ساله، دیپلم حرفه‌ای 2 ساله و مؤسسه خصوصی 6 ماهه هستند.
فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های رشته آشپزی در ترکیه مدرک لیسانس هنر آشپزی را به همراه آموزش تئوری و آموزش عملی و همچنین آموزش حداقل 60 روزه در هتل‌ها یا رستوران‌ها دریافت می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات خصوصی برنامه‌های آموزش آشپزی جامع را در ترکیه ارائه می‌دهند.
اگر می‌خواهید به رویاهای خود برسید و به یک سرآشپز خوب تبدیل شوید، می‌توانید از این فرصت تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه استفاده کنید.
دانشگاه‌هایی که دوره‌های آشپزی را در ترکیه ارائه می‌دهند به دو بخش دانشگاه‏ها و مؤسسات خصوصی و دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی تقسیم می‌شوند.

Le Cordon Bleu

در طول قرن گذشته، Le Cordon Bleu شاهد تغییرات متحول‌کننده‌ای بوده است، زیرا از یک مدرسه آشپزی پاریسی به شبکه‌ای بین‌المللی از هنرهای آشپزی و مؤسسات مهمان‌نوازی تبدیل‌شده‌ است. فلسفه Le Cordon Bleu برای دستیابی به برتری از طریق تمرین و پالایش مداوم ثابت باقی‌مانده.
در سال 2012، Le Cordon Bleu و دانشگاه Ozyegin برای ایجاد یک مدرسه بین‌المللی غذا و مدیریت رستوران در محوطه دانشگاه Ozyegin، در قلب استانبول، شریک شدند. این همکاری اکنون این فرصت را به همه دانشجویان بین‌المللی می‌دهد تا با تکنیک‌های آشپزی برجسته فرانسوی، به زبان انگلیسی، با سرآشپزهای Le Cordon Bleu در امکانات پیشرفته و در شهری با میراث غذایی بسیار رنگارنگ آموزش ببینند.

مدرسه آشپزی MSA

مدرسه آشپزی حرفه‌ای پیشرو ترکیه، MSA در بین دو بهترین مدرسه آشپزی جهان توسط City & Guilds رتبه‌بندی شده است. بنیان‌گذار Mehmet Aksel توسط Endeavor به‌عنوان کارآفرین سال 2010 انتخاب شد.
MSA یک مدرسه خصوصی، تأییدشده و تحت نظارت وزارت آموزش ملی، تنها مدرسه بین‌المللی آشپزی در ترکیه است که توسط City & Guilds، آژانس معتبر بریتانیا، واجد شرایط است. پردیس MSA شامل آشپزخانه‌های حرفه‌ای آشپزی و حرفه‌ای شیرینی و نانوایی، آشپزخانه‌ای که برای علاقه‌مندان به آشپزی طراحی‌شده است، اتاق‌های کنفرانس، تنها سالن آشپزی ترکیه، «کتابخانه تخصصی غذا و نوشیدنی و کتاب‌های کمیاب» و موزه موضوعی با مجموعه‌ای ویژه درباره تاریخچه غذا و نوشیدنی، آزمایشگاه آشپزخانه برای مطالعات تحقیق و توسعه.

 

چطور در رشته آشپزی در ترکیه پذیرش بگیریم؟

اگر رویای شما این است که کار خود را با مدرک دیپلم از دانشگاه‌های دولتی شروع کنید، با تحصیل 2 یا 4 ساله؛ شما می‌توانید یک آشپز معتبر، یک غذای واقعی و یک خبره آشپزی باشید که عاشق کارش است.
اگر می‌خواهید در رشته «غذا شناسی» و در مقطع کارشناسی تحصیل کنید، مدت تحصیل 4 سال است. دانشگاه‌های دولتی با بخش‌های غذا و هنر آشپزی در چاناک‌قلعه، آنکارا، غازیانتپ، نوشهیر، بولو و قونیه واقع‌شده‌اند. جدای از این‏ها، دانشگاه‌های خصوصی در بسیاری از شهرها دارای دو گروه آشپزی و غذا هستند.
همچنین دوره‌هایی وجود دارند که خارج از این لیست آموزش ویژه ارائه می‌دهند. مؤسسه آشپزی استانبول که یکی از اولین‌ها از این نظر در کشور ترکیه است، از برنامه درسی آموزش آشپزی نیویورک استفاده می‌کند. در طول دوره آموزشی، دروس تئوری و عملی ارائه می‌شود. دیگری مدرسه آشپزی میز آشپز است که متعلق به سرآشپز سرکان بوزکورت است. Cordon Bleu که با مشارکت دانشگاه Özyeğin به کشور ترکیه آمده است، یکی از برجسته‌ترین آکادمی‌های خصوصی است. این مدرسه که قرن‌هاست سرآشپزهای با استعدادی را به دنیا آورده است، نامزدهای آشپزی را در ترکیه می‌پذیرد که به طعم دست و قدرت مچ دست خود اعتماد دارند.

بیشتر بخوانید:‌ دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در رشته آشپزی

برنامه تحصیلی ترکیه همچنین دانشجویان خود را با طیف گسترده‌ای از مزایا برای جذب استعدادهای بین‌المللی در دانشگاه‌های ترکیه تقویت می‌کند. برخی از ویژگی‌های کلیدی برنامه‌های بورسیه رشته آشپزی دولت ترکیه در زیر ذکرشده است:
بدون هزینه اقامت: اسکان دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه ترکیه به بهترین شکل تحت پوشش بودجه بورسیه ترکیه قرار می‌گیرد. دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه‌های مربوطه زندگی می‌کنند و هزینه‌های آن صفر است. اگر دانشجو نمی‌خواهد در اتاق خوابگاه خود زندگی کند، اجازه دارد در هر یک از مکان‌های موردنظر خود جابه‌جا شود، اما در این صورت، باید هزینه خوابگاه را پرداخت کند.
رایگان از شهریه: تمرکز اصلی برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه این است که دانش‌آموزان را با تمام پتانسیل خود بدون فکر کردن به بار مالی تحصیل کنند؛ بنابراین، دانشجویان نیازی به پرداخت شهریه ندارند. آموزش کاملاً رایگان است.
هزینه‌های سلامت: دانش‌آموزان هزینه‌های بهداشتی خود را تحت پوشش بیمه سلامت عمومی قرار می‌دهند. اگر بومی این کشور نیستید، مراقبت از سلامت واقعاً یک مسئله بسیار بزرگ است. اما اگر دانشجوی بورسیه تحصیلی در ترکیه هستید این‌طور نیست. حتی اگر بیش‌ازحد سرما بخورید یا مریض شوید، لازم نیست حتی یک پنی از جیب خود خرج کنید. همه‌چیز توسط بیمه سلامت عمومی انجام خواهد شد.
هزینه‌های سفر: برنامه بورس تحصیلی ترکیه هزینه‌های سفر دانشجویان بین‌المللی را نیز تأمین می‌کند. دانشجویان در طول تحصیل دو بلیت رایگان دریافت خواهند کرد. یکی برای ورود به کشور و دیگری برای خروج از کشور پس از اتمام تحصیل. درصورتی‌که دانشجویان به‌تنهایی بلیت خود را خریداری کنند، کل مبلغ به آن‌ها پس داده می‌شود.

بازار کار رشته آشپزی در ترکیه

هنگامی‌که از یکی از مدارس آشپزی در ترکیه فارغ‌التحصیل شدید، فرصت‌های شغلی مختلفی برای شما وجود دارد.
شما می‌توانید در انواع مشاغلی که غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند موارد زیر سرو می‌کنند کارکنید:

  • هتل‌ها
  • روستاهای تعطیلات
  • رستوران‌ها
  • خطوط هوایی
  • شرکت‌های پذیرایی
  • امکانات اقامتی
  • کشتی‌های کروز
  • بخش‌های توسعه محصول مشاغل مواد غذایی
  • مؤسسات رسانه‌های مکتوب و تصویری
  • مؤسسات آموزشی به‌عنوان مدیر، طراح و کارشناس

سرآشپزها می‌توانند در خارج از کشور نیز کار کنند. آن‌ها می‌توانند کسب‌وکار خود را ایجاد و مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند مقالات آکادمیک تولید کنند و در هر مدرسه آشپزی مربی باشند. برای حرفه‌ای بودن در زمینه‌های فوق‌الذکر باید مهارت‌ها و دانش لازم را داشته باشند و به همین دلیل باید دوره آموزشی را بگذرانند که از طریق تحصیل در رشته آشپزی در ترکیه محقق می‌شود.

معروف‌ترین آشپزهای ترکیه

سرآشپزهای استانبولی ممکن است مانند همتایان خود در سایر نقاط جهان به رسمیت شناخته نشوند، اما این باعث می‌شود که آن‌ها بیش‌ازحد معمول به یک گنج پنهان تبدیل شوند. هر یک از سرآشپزهای ترکیه‌ای که در ادامه خواهید دید، داستان منحصربه‌فرد خود را به این آشپزخانه همیشه در حال تغییر و تاریخی آنتالیا آورده‌اند. چه سنتی و چه اصیل، طعم‌های متمایزی که این جادوگران ایجاد می‌کنند بی‌نظیر است.

موگه ارگول

اگر زندگی در لحظه فلسفه آشپزخانه بود، ارگول گوروی خواهد بود که همه ما از آن پیروی می‌کردیم.
Sanayi 313، رستوران معروف در منطقه قطعات خودرو استانبول، گیاهان سبز زیادی دارد که انعکاسی از شعار سرآشپز است: از مزرعه تا میز. غذاهای فصلی و سالم Ergül یک انحراف عالی از آشپزخانه‌های معمولی با ناهارخوری‌های بالا ایجاد می‌کند.
غذای ارگول نهایت سم‌زدایی است، و او به‌راحتی طعم این زندگی عالی را به گیاه‌خواران می‌دهد. با کاهش ضایعات مواد غذایی، این تجربه غذایی زیست‌محیطی به شما احساس شگفت‌انگیزی می‌دهد که ذائقه شما احساس می‌کند.

مهمت گورس

اینجا سرزمین موعود شیر و عسل است. یا حداقل پنیر شیر خام و عسل آناتولی.
گورس بدون شک شهرت خود را به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین سرآشپزهای استانبول به دست آورده است. شاید ترکیبات عجیب‌وغریب او نتیجه ریشه‌های فنلاندی – ترکی او باشد، اما ما فکر می‌کنیم که چگونه او اختاپوس را با سیب ترشی یا دسر کدوتنبل با بستنی زعفرانی یا حتی سوتلاس سنتی با شربت سیب جفت می‌کند، هیجان‌انگیز است.
گورس دید بسیار دقیقی دارد. ناگفته نماند که هر ظرف یادآور نقاشی‌های ونگوگ است. رستوران میزبان مناظر دیدنی است. بااین‌حال، اگر شب پرستاره استانبول نفس شما را بند نمی‌آورد، غذاهای الهام گرفته‌شده مطمئناً این کار را خواهند کرد.

آردا ترکمن

او نه‌تنها به دلیل کارش به‌عنوان یک سرآشپز تلویزیونی، بلکه به دلیل اینکه اولین انتخاب افراد مشهور غیرترکیه است که از این کشور بازدید می‌کنند، مشهور است. اگر نمی‌توانید کتاب آشپزی او را به دست آورید، پس بدون شک باید به رستوران او بروید تا شاهد آن در پودینگ‌های او باشید.
هر یک از ظروف پرزرق‌وبرق او مانند یک مجسمه سه‌بعدی است. بااین‌حال، شاهکار واقعاً چشمگیر او ادویه‌های معطری است که او به استفاده از آن‌ها عادت کرده است. اما سبک آشپزی او به‌اندازه گوردون رمزی دقیق است. بااین‌حال، او یک نسخه خوب‌تر، بسیار صبورتر و جنتلمن است. جای تعجب نیست که چرا او موردعلاقه ترکیه است.

بیشتر بخوانید:‌ دنکلیک (معادل سازی مدارک در ترکیه)

سرآشپزهای ترکیه ای
آشپزهای معروف ترکیه طعم های بی نظیری در غذاها ایجاد می کنند.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر شاهد ظهور سرآشپزهای مشهور ترکیه در عرصه‌های جهانی بودیم. صنعت غذای ترکیه حالا سری میان سرها پیداکرده و به نظر می‌رسد مدرسه‌های آشپزی این کشور نیز قابلیت رقابت با برترین مدارس جهان را داشته باشند.