خرید خانه در ترکیه بهتر است یا گرجستان؟

خرید خانه در ترکیه بهتر است یا گرجستان؟
99.09.09

خرید ملک در ترکیه یا گرجستان، به سرمایه‌گذاری‌های داغ این روزها البته برای قشر نسبتا مرفه جامعه تبدیل شده. خیلی‌ها در شرایط فعلی اقدام به خرید سکه، طلا و دلار می‌کنند و احتمالا خرید خانه در کشورهای همسایه به دلیل هزینه بالای آن هنوز خیلی باب نشده. با این‌حال افرادی این نوع سرمایه‌گذاری را برای حفظ ارزش سرمایه شخصی یا بالا بردن آن، گذراندن اوقات فراغت در ایام تعطیلات، دریافت اقامت و پاسپورت انجام می‌دهند. اما خیلی از افرادی که درحال حاضر چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام می‌دهند یا قصد انجامش را دارند، ممکن است این سؤال را بپرسند که خرید خانه در ترکیه بهتر است یا گرجستان؟ قیمت خانه و هزینه‌های زندگی در ترکیه و گرجستان چگونه است؟ پاسپورت کدام یک قوی‌تر است؟ واحد پولی این دو کشور در مقایسه با ریال ایران چقدر تفاوت دارد؟ زبان و فرهنگ مردمان گرجستان و ترکیه چیست؟ بهترین شهرهای این دو کشور برای اقامت کدام است؟ و…. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و به دنبال پاسخ این قبیل سوالات هستید، همراه ما باشید تا دقیق‌تر به این موضوعات بپردازیم.

قیمت خانه و هزینه‌های زندگی در ترکیه و گرجستان چگونه است؟

می‌دانید که خرید ملک در ترکیه و گرجستان یکی از راهی برای دریافت اقامت دائم است. به همین دلیل مهم، تعداد ایرانیانی که قصد مهاجرت به این دو کشور را دارند روز به روز افزایش می‌یابد.
در کشور گرجستان اگر یک خانه خریداری کنید، یک سال اقامت موقت دریافت خواهید کرد. حال اگر بخواهید این اقامت را به دائم تبدیل کنید، باید حداقل حدود ۴۰.۰۰۰ دلار در این کشور همسایه سرمایه گذاری کنید. مانند کشور خودمان، در گرجستان نیز قیمت خانه‌ها به نسبت شهرها و محل‌های زندگی متفاوت است.
اما ترکیه از نظر قیمت املاک بسیار بالاتر از گرجستان است. برای خرید خانه در این کشور حداقلی وجود ندارد. در واقع شما با هر مبلغی می‌توانید در ترکیه ملک خریداری کنید و در ازای آن اقامت موقت دریافت کنید. بعد از گذشت ۵ سال به شرط حضور شما در ترکیه، اقامتتان به اقامت دائم یا شهروندی تبدیل می‌شود.

از طرف دیگر شما می‌توانید با سرمایه‌گذای 250 هزار دلار اقامت دائم ترکیه را برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال دریافت کنید و پاسپورت ترکیه را ظرف 3 تا 5 ماه دریافت کنید، این پاسپورت مادام العمر است و تا 3 سال حق فروش ملک را ندارید، بعد از 3 سال می‌توانید ملک خود را بفروشید و سرمایه خود را از آنجا خارج کنید.

خیابان های استانبول
پرطرفدارترین خیابان استانبول برای خرید

نکته‌ای که باید در خرید خانه در نظر بگیرید این است که ترکیه با توجه به افزایش تقاضا، قیمت ملک افزایش می‌یابد، اما در گرجستان حتی با اینکه ساختمان‌های جدید ساخته شده، با این‌حال طی چند سال اخیر قیمت ملک ثابت مانده و کمکی به افزایش سرمایه‌تان نمی‌کند.
بااینحال افراد بنابر دلایل شخصی خود در یکی از این کشورها یا حتی هر دو سرمایه‌گذاری ملکی می‌کنند. سرمایه گذاری در هر یک از این دو کشور یاد شده می‌تواند بنابر دلایل مالی، حضور بستگان، اقوام و دوستان، سلایق فرهنگی و تاریخی باشد.
اگر خواهان حفظ یا افزایش ارزش پول‌تان هستید، سرمایه گذاری در گرجستان فعلا چندان راه‌گشا نیست چون همانطور که گفتیم خرید ملک در این کشور طرفداران کمتری دارد و طبعا قیمت کمتری هم دارد. اما انجام این کار در ترکیه سود خوبی نصیب‌تان می‌کند چون به دلیل تقاضای زیاد، قیمت خانه‌ها سیر صعودی دارند.
هزینه‌های زندگی در ترکیه و گرجستان تقریبا به یک اندازه است و از این نظر فرقی با یکدیگر ندارند. اما اگر به دنبال کشوری امن و آرام می‌گردید، گرجستان از ترکیه در این مورد بالاتر است. در سال‌های اخیر ترکیه به سبب جاذبه‌های توریستی خود و همچنین اجازه ورود به مهاجران، به کشوری بسیار شلوغ تبدیل شده است. دلیل چنین موضوعی بیشتر به خاطر سیاست اقتصادی‌ست که دولت ترکیه در سال‌های اخیر اتخاذ کرده. از نظر اجتماعی هم ترک‌ها در مقایسه با گرجی‌ها بهتر با ایرانیان ارتباط می‌گیرند چون دو کشور ایران و ترکیه ریشه‌های فرهنگی و تاریخی مشترک بسیاری دارند.
حال که درباره شرایط اقتصادی و اجتماعی صحبت کردیم، خوب است در ادامه به شرایط پاسپورت این دو کشور هم بپردازیم.

پاسپورت ترکیه قوی‌تر است یا گرجستان؟

طبق آخرین مطالعات موسسه هنلی و سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی در ربطه با قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰، کشور ترکیه در رتبه ۵۱ قرار گرفت. دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند بدون دریافت ویزا به ۶۰ کشور جهان مسافرت کنند و ویزای فرودگاهی ۴۰ کشور را دریافت کنند.
اما رتبه‌بندی گرجستان در زمینه پاسپورت نسبت به ترکیه کمی بهتر است و دلیل اصلی آن هم الحاق این کشور به معاهده کشورهای عضو شنگن است. مردم کشورهای عضو شنگن به راحتی می‌توانند بدون اخذ ویزا به خاک اکثر کشورهای اروپایی ورود کنند و اتباع گرجستان هم شامل این قانون می‌شوند. رتبه گرجستان در زمینه ارزش پاسپورت، ۴۹ جهان است.

واحد پول ترکیه و گرجستان چیست؟

با اینکه گرجستان عضو معاهده شنگن است اما هنوز جزو کشورهای اتحادیه اروپا نشده و واحد پولی این کشور یورو نیست. واحد پولی گرجستان لاری است و هر لاری از واحد کوچکتری به نام تتری تشکیل می‌شود و ۱۰۰ تتری برابر با یک لاری‌ست. هر لاری هم حدودا معادل ۸۰۰۰ هزار تومان است.
ترکیه هم هنوز به صورت رسمی عضو اتحادیه اروپا نشده و واحد پولی این کشور لیر است. در حال حاضر هر لیر هم معادل ۳۳۰۰ تومان است.

زبان و فرهنگ ترکیه و گرجستان

گرجستان از نظر فرهنگ و زبان تنوع خوبی دارد. مردم این کشور به زبان‌های روسی، ارمنی و آذری سخن می‌گویند اما زبان رسمی آن‌ها گرجی‌ست. همچنین ویژگی اصلی آن‌ها خون‌گرمی و مهمان‌نوازی آن‌هاست. غالب مردم گرجستان دین مسیحی ارتودکس دارند. معمولا هنگام صحبت کردن با شور و شوق زیادی حرف می‌زنند و تن صدای‌شان ناخواسته بالا می‌رود! اما نگران نباشید چون معمولا قصد بی‌احترامی ندارند. چوخا لباس سنتی گرج‌ها، جزو معروف‌ترین سوغاتی‌های گرجستان به حساب می‌آید.
اکثر غریب به اتفاق مردم ترکیه به زبان ترکی صحبت می‌کنند و بسیار به زبان مادری‌شان می‌بالند. در مواجهه با توریست‌های خارجی هم خیلی از واژگان انگلیسی استفاده نمی‌کنند و فرقی نمی‌کند که از کدام کشور هستید، آن‌ها فقط زبان ترکی را می‌شناسند. اکثر مردم این کشور ترک هستند و جنوب این کشور هم از نژاد کرد. اکثر مردم ترکیه مسلمان هستند اما با این‌حال دولتی سکولار دارد. البته به دلیل حضور پر رنگ ایرانیان در سال‌های گذشته، مردم ترکیه خصوص فروشندگان، با زبان فارسی آشنایی دارند و چند کلمه فارسی بلدند.

دسترسی از ایران به ترکیه و گرجستان چگونه است؟

اگر قصد دارید از ایران به ترکیه بروید و وسیله نقلیه شخصی دارید، سه مرز رازی، بازرگان و سرو میزبان شماست و هرکدام را بخواهید می‌توانید انتخاب کنید. تردد از مرز سرو بیشتردر تابستان رواج دارد جون مسیری کوهستانی دارد و مناسب فصول سرد سال نیست. مرز رازی هم به نسبت بازرگان شلوغی کمتری دارد. مرز بازرگان در طول شبانه روز باز است و طبعا شلوغ‌تر از دو مرز دیگر است. هرکدام از سه مرز یاد شده را انتخاب کنید، با عبور از آن‌ها به راحتی وارد خاک ترکیه می‌شوید.
برای سفر به گرجستان هم بازهم پای مرز بازرگان به میان می‌آید. از بازرگان می‌توان به مرز واله گرجستان بروید. پس از حدود ۵۰۰ کیلومتر رانندگی و عبور از خاک ترکیه، به تفلیس پایتخت گرجستان می‌رسید. مرز آذربایجان هم از دیگر مسیرهای زمینی برای ورود به خاک گرجستان است که البته برخلاف ترکیه، نیاز به تهیه ویزای رفت و برگشت دارید. از این راه باید ابتدا به آستارا و سپس آذربایجان بروید، سپس وارد گرجستان شوید.
و در آخر، مرز ارمنستان هم مسیری دیگر برای سفر به کشور مردمان چوخا پوش است. برای این مسیر باید به جلفا بروید و سپس از طریق مرز ساداخلو ارمنستان وارد گرجستان شوید.

شهرهای قابل سکونت ترکیه و گرجستان

در کشور ترکیه اگر به دنبال جاذبه‌های توریستی و رفاهی هستید، استانبول حرف اول را می‌زند. این شهر شلوغ است اما رستوران‌ها و مغازه‌هایش شلوغی را از یادتان می‌برد. اگر هم برای کسب و کار قصد مسافرت به ترکیه را دارید، آنکارا گرینه مناسبی‌ست. حتما حداقل یک بار هم که شده اسم سواحل آنتالیا هم به گوش‌تان خورده؛ این شهر بندری هم سالانه پذیرای ایرانیان زیادی است.
در کشور گرجستان بدون شک تفلیس بهترین شهر برای اقامت و زندگی‌ست. این شهر به عنوان پایتخت گرجستان به 2 بخش شهر قدیمی و جدید تقسیم شده که با رودخانه از هم جدا شده‌اند. در بخش قدیمی شهر خانه‌ها، قلعه‌ها و کلیساهای سنگی و قدیمی حال و هوای قرون وسطا را برای‌تان زنده می‌کند. غذا و نوشیدنی‌های رستوران‌های تفلیس قیمت مناسبی دارند و محیط شهر خیلی شلوغ نیست. برای رسیدن به مقاصدتان هم می‌توانید پیاده‌روی کنید تا هم ورزش کرده باشید و هم از طبیعت بکر شهر لذت ببرید. زوگدیدی شهری مملو از موزه‌های ملی، گوداوری مرز آسیا و اروپا و شهر قدیمی کوتئیسی از دیگر شهرهای توریستی گرجستان هستند که اقامت در آن‌ها هم قیمت نسبتا پائینی دارد.

تفلیس
دو شهر قدیمی و جدید تفلیس در دو سمت رودخانه

البته، باتومی هم این روزها به شدت در حال توسعه و ساخت و ساز است و می‌توان آن را جزو شهرهای مدرن به حساب آورد. سواحل دریای سیاه هم، نکته مهم این شهر ساحلی‌ست که نظر توریست‌ها را جلب کرده است.

ترکیه یا گرجستان؟ کدام کشور خانه بخرم؟

در این مقاله سعی کردیم به صورت بی طرفانه نقاط ضعف و قوت این دو کشور را به شما بگوییم تا اگر قصد سرمایه‌گذاری در این دو کشور را دارید، با اطلاعات بیشتر و دیدبازتری قدم در این راه بگذارید. با این‌وجود همانطور که در اوایل مقاله گفتیم این شما هستید که با توجه به شرایط زندگی‌تان تصمیم می‌گیرید در کدام کشور سرمایه گذاری کنید. انتخاب باشماست؛ اگر شلوغی برای‌تان اهمیت ندارد و به دنبال سرمایه‌گذاری سنگین هستید، ترکیه گزینه مناسبی‌ست. ولی اگر به دنبال جایی دنج و سرمایه گذاری با سودآوری کم هستید، گرجستان را از قلم نیندازید.