درباره‌ی بیمه‌ سلامت در ترکیه بیشتر بدانیم

درباره‌ی بیمه‌ سلامت در ترکیه بیشتر بدانیم

دولت ترکیه برای رسیدن به بالاترین استاندارهای بیمه سلامت در میان کشورهای اروپایی، تدابیر زیاد و موثری اندیشیده است. بالا بردن کیفیت درمانی، گسترده‌ کردن خدمات بیمه و اجباری بودن بیمه از جمله‌ی این اقدامات به حساب می‌آید. در همین راستا قوانین مهاجرتی در ترکیه با امر بیمه گره خورده است.
بر اساس تصویب دولت ترکیه، یکی از شروط اساسی جهت دریافت اجازه‌ی اقامت ترکیه، صدور بیمه‌ی درمانی برای متقاضی است. بنابراین برای کسانی که به فکر مهاجرت و اقامت در ترکیه هستند ضروری است تا درباره‌ی بیمه‌ سلامت بیشتر بدانند.

چه کسانی باید بیمه دریافت کنند؟

همجواری 2 کشور ایران و ترکیه و نیز روابط سیاسی و فرهنگی خوب میان این دو کشور سبب شده است که سفر توریستی برای شهروندان هر کشور به سهولت انجام پذیرد. گردشگر ایرانی برای ورود به خاک ترکیه نیاز به دریافت ویزا ندارد. در واقع ویزای 90 روزه‌ی ترکیه در مرز برای ایرانیان صادر می‌شود. همچنین توریست ایرانی اجباری برای داشتن بیمه‌ی مسافرتی ندارد، گرچه با توجه به مزایای بیمه بودن به همه‌ی مسافران توصیه می‌شود که از خدمات بیمه بهره‌مند بشوند.

اما چه کسانی باید حتما بیمه شوند؟ با توجه به قوانین بیمه‌ی اجباری در ترکیه، تمام افرادی که بنا به هر دلیلی و با هر نوع مجوز اقامتی قصد سکونت در ترکیه را دارند، ابتدا باید بیمه شوند. این قانون شامل تمام افرادی می‌شود که جهت تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت یا سکونت در ترکیه اقامت دریافت می‌کنند می‌شود.

بنابراین اگر با خرید ملک در ترکیه و یا سایر روش‌ها، تابعیت ترکیه را کسب کرده‌اید، لازم است قوانین مربوط به بیمه را با دقت مطالعه کنید.

شرایط سنی بیمه‌ی اجباری در ترکیه

بر اساس قوانین کشور ترکیه دریافت بیمه برای تمام افراد بالای 18 سال و کمتر از 65 سال اجباری است. بر اساس این قانون، افرادی که از نظر سنی در این طیف سنی قرار ندارند می‌توانند بدون داشتن بیمه اجازه‌ی اقامت دریافت کنند.
لازم به ذکر است که کودکان زیر 18 سال می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ی والدین خود قرار بگیرند. و همچنین توصیه می‌شود برای همه‌ی افراد من جمله اشخاص بالای 65 سال حتما بیمه‌ نامه دریافت کنند، چرا که در صورت بیماری، هزینه‌های درمانی زیادی بر فرد تحمیل می‌شود.

بیمه سلامت همگانی در ترکیه
هزینه‌های درمانی رایگان بیمه‌ی سلامت SGK

بیمه سلامت در ترکیه

بیمه‌ سلامت، به معنای تضمین دریافت هزینه‌های مالی حین مواجه شدن با بیماری، حوادث غیرمترقبه‌ای که سلامت را تهدید می‌کند و نیز دریافت خدمات بهداشت و سلامت عمومی است.

بیمه‌ سلامت به دارندگان خود این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند در مواقع نیاز بهترین کیفیت خدمات درمانی را با هزینه‌ای بسیار کمتر و گاهی حتی رایگان دریافت کنند. در واقع دریافت بیمه به معنای سرمایه‌گذاری در بخش سلامت هم برای فرد و هم جامعه محسوب می‌شود.

انواع بیمه در ترکیه برای اتباع خارجی

شبکه‌ی گسترده و پیچیده‌ی بیمه در ترکیه به 2 شیوه امکان بیمه شدن برای خارجی‌ها را فراهم کرده است، که به تفصیل در مورد آن‌ها بحث خواهیم کرد.

بیمه‌ی سلامت توسط شرکت‌های خصوصی

خدمات بیمه‌ای در کشور ترکیه توسط دو نهاد دولتی و خصوصی ارائه می‌شود. مطابق قوانین مهاجرتی ترکیه متقاضی اقامت در این کشور باید مدارک مربوط به بیمه‌ی خود را که سیگورتا می‌نامند به اداره‌های مهاجرتی ارائه کند.
در صورتی که علت مهاجرت تحصیل و یا اشتغال نباشد، فرد متقاضی باید از طریق شرکت‌های خصوصی نسبت به دریافت بیمه اقدام نماید تا زمانی که مشمول دریافت خدمات بیمه‌ی دولتی شود.
بیمه‌های خصوصی طیف گسترده‌ای از خدمات را شامل می‌شوند و هرچقدر که موارد درخواستی بیمه شونده بیشتر باشد بر قیمت بیمه افزوده خواهد شد. ضمنا باید خاطر نشان کرد که بیمه‌های خصوصی میزان کمتری از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهند.

مطلب چگونه بیمه درمانی ترکیه را دریافت کنم هم می‌تواند جوابگوی سوالات‌تان در زمینه‌ی بیمه درکانی ترکیه باشد.

بیمه‌ی سلامت SGK / sosyal güvenlik kurumu

SGK بیمه‌ای است که تحت نظارت مستقیم سازمان تامین اجتماعی ترکیه فعالیت می‌کند. در واقع این بیمه کاملا دولتی محسوب می‌شود و به دو شیوه تسهیلات بیمه را برای متقاضیان فراهم می‌کند.

بیمه‌ی SGK از طریق اشتغال 

صاحبان سرمایه و کسب و کار در ترکیه موظف‌اند کارمندان و کارگران خود را تحت پوشش بیمه‌ی سلامت دربیاورند.
بر اساس این قانون چنانچه فردی به واسطه‌ی اشتغال در ترکیه سکونت دارد، بدون پرداخت هزینه‌ای به صورت خودکار و اجباری باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. این بیمه برای افراد متاهل شامل تمام افراد خانواده می‌شود.
بر اساس قوانین ترکیه فرزندان زیر هجده سال تحت پوشش بیمه‌ی پدر قرار می‌گیرند. دختران تا زمان ازدواج و پسران تا 25 سالگی به شرط تحصیل همچنان می‌توانند تحت پوشش والدین خود بمانند.
همچنین بیمه‌ی سلامت SGK شامل خدمات درمانی، بازنشستگی و نیز بیمه‌ی تکمیلی می‌شود. که بخش بیمه‌ی درمانی به صورت اجباری به عهده‌ی کارفرماست و برای دریافت خدمات بازنشستگی (پس از 15 سال تا 63 سالگی) و نیز بیمه‌ی تکمیلی متقاضی خدمات، خود باید هزینه‌ی آن‌را پرداخت کند.
لازم به ذکر است با ارائه‌ی بیمه‌نامه‌ی SGK به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی ترکیه – مانند بیمه‌ی تامین اجتماعی ایران – خدمات درمانی و مراقبتی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

بیمه‌ی SGK به صورت خویش فرما

بسیاری از خارجی‌هایی که در ترکیه ساکن هستند، ممکن است فاقد شغل یا مجوز کار باشند و یا ممکن است کسب و کار مستقل خود را اداره کنند. در این صورت باید به صورت شخصی نسبت به دریافت بیمه اقدام کنند.
نکته بسیار مهم در مورد این افراد آن است که برای دریافت بیمه‌ی خویش فرما حداقل یکسال و به صورت مستمر باید در ترکیه اقامت داشته باشند. به همین دلیل ممکن است پروسه‌ی دریافت بیمه‌ی سلامت کمی گیج کننده و طولانی شود.
در این روش متقاضی ابتدا با در دست داشتن مدارک سکونت خود، مانند کارت اقامت، استعلام محل سکونت و کارت شناسایی به اداره‌ی نفوس منطقه‌ مراجعه می‌کند و پس از تائید دارا بودن شرایط، به اداره‌ی بیمه برای دریافت خدمات SGK مراجعه می‌کند.
در این روش بیمه، تمامی هزینه‌ها باید توسط متقاضی پرداخت شود. بیمه‌ی درمانی به صورت حداقل 614 لیر و بیمه‌ی درمانی و بازنشستگی به صورت حداقل 818 به صورت سالیانه باید پرداخت شود. نرخ بیمه به عوامل مختلفی مانند نوع خدمات، نوع پرداخت هزینه و سن متقاضی بستگی دارد و می‌تواند تا 6400 لیر در سال افزایش پیدا کند. بدیهی‌ است که در این شرایط مبلغ دریافتی در دوران بازنشستگی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

 

دریافت بیمه‌ی سلامت در ترکیه
کارت بیمه‌ی سلامت

بیمه‌ی سلامت شامل چه خدماتی می‌شود؟

صاحب بیمه‌ی سلامت می‌تواند از اکثر خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان برخوردار شود. و نیز با ارائه‌ی بیمه‌نامه به بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌های درمانی خود را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. اما ذکر چند نکته بسیار ضروری است.
خدمات بیمه‌ی سلامت بیماری‌های گذشته‌ی فرد را تحت پوشش درنمی‌آورد. در حین انجام پروسه‌ی دریافت بیمه، وضعیت سلامت متقاضی بررسی می‌شود و چنانچه فرد به بیماری قبلی مبتلا باشد از دریافت خدمات در آن زمینه معاف می‌شود. همچنین بسیاری از بیمه‌های سلامت ترکیه برخی بیماری‌های خاص نظیر دیابت و سرطان را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد. به همین منظور در زمان درخواست بیمه به نوع و میزان خدمات ارائه شده توجه داشته باشید.

به صورت کلی بیمه‌های مختلف در ترکیه خدمات زیر را به مشتریان خود ارائه می‌دهند:

• ویزیت پزشک
• هزینه‌ی دارو
• هزینه‌ی درمان سرپایی
• هزینه‌ی بستری شدن در بیمارستان
• هزینه‌ی جراحی
• انواع آزمایشات پزشکی
• جراحی‌های ضروری صورت و دندان
• بسیاری از اقلام پزشکی مورد نیاز برای بیمار

 

هزینه‌ی بیمه سلامت

هزینه‌ی بیمه‌ی سلامت دولتی یا همان SGK برای افراد متناسب با شرایط سنی و نوع خدمات بین 600 تا 1000 لیر برآورد می‌شود. که می‌تواند شامل خدماتی مانند بازنشستگی و بیمه‌ی تکمیلی هم باشد.
هزینه‌ی بیمه در شرکت‌های خصوصی هم از نظر قیمت و هم از نظر نوع خدمات تنوع بیشتری دارد. در ادامه متوسط حداقل قیمت این بیمه‌ها را بیان می‌کنیم.

  • از تولد تا 17 سالگی : 350 لیر
  • 18 تا 25 سالگی : 275 لیر
  • 26 تا 35سالگی : 310 لیر
  • 36 تا 45 سالگی : 325 لیر
  • 46 تا 50 سالگی : 430 لیر
  • 51 تا 55 سالگی : 470 لیر
  • 56 تا 60 سالگی : 650 لیر
  • 61 تا 64 سالگی : 96 لیر
  • بالای 65 سالگی : 1350 لیر

نحوه‌ی دریافت بیمه

اشخاص خارجی مقیم در ترکیه به در دست داشتن مدارک زیر باید به شعب رسمی یکی از بیمه‌های مجاز خصوصی و یا در صورت مشمول بودن به دفاتر معتبر بیمه‌ی دولتی در ترکیه مراجعه کنند.

مدارک لازم جهت دریافت بیمه

• مدارک هویتی مانند ارائه‌ی اصل و کپی پاسپورت
• ارائه‌ی مجوز اقامت
• ارائه‌ی کد مالیاتی
• استعلام و ارائه‌ی مدارک مربوط به محل سکونت
• تکمیل فرم‌های مربوطه
• تکمیل پروسه‌های مربوط به آزمایش‌های پزشکی
• پرداخت هزینه با توجه به نوع خدمات درخواستی
پس تائید مدارک ظرف مدت کوتاهی بیمه‌نامه و کارت بیمه‌ی متقاضی صادر خواهد شد.

نحو‌ه تحویل بیمه نامه

افرادی که در ترکیه ساکن هستند به راحتی با مراجعه حضوری به شرکت‌های بیمه‌گذار می‌توانند بیمه‌‌نامه‌ی خود را تحویل بگیرند.
برای افرادی که در ترکیه ساکن نیستند و از طریق ایران برای دریافت بیمه اقدام می‌کنند، راه دیگری وجود دارد. اقدام از طریق شرکت‌‌های بیمه‌گذار ترک به صورت آنلاین و یا نمایندگی‌های مجاز بیمه ترک در ایران. در این صورت بیمه‌نامه از طریق پست به دستتان خواهد رسید.