با آشپز معروف ترکیه آشنا شوید

با آشپز معروف ترکیه آشنا شوید
00.05.28

وقتی از مشاهیر حرف می‌زنیم ذهن‌مان بی‌اختیار سمت ورزشکاران و هنرمندان می‌رود. کمتر آشپزی این بخت را پیدا می‌کند که در این شغل شهرت جهانی پیدا کند. آشپز معروف ترکیه بوراک مرزهای شهرت جهانی را پشت سر گذاشته. حالا هنرمندان، برای انداختن عکس‌های یادگاری با بوراک صف می‌کشند. فقط کافی‌ست یکی از فیلم‌های آشپزی او را در یوتیوب یا اینستاگرام ببینید، تا دلیل شهرتش را متوجه شوید. با مجله‌ی ام تی سی هوم همراه شوید تا کمی بیشتر در مورد سرآشپز بوراک بخوانیم.

آشپز معروف ترکیه بوراک

بوراک را با لبخند بزرگ کودکانه و نگاه مستقیم به دوربین به یاد می‌آوریم، اما این همه‌ی ماجرا نیست. با همین لبخند و نگاه انواع غذاهای ترکیه‌ای را با سرعت طبخ می‌کند، آن‌هم نه برای یک‌ نفر یا دو نفر. غذاهای بوراک در حجم زیادی و در ظرف‌های بزرگ درست می‌شوند. به قول قدیمی‌‌ها بوراک دستش به کم نمی‌رود.
بوراک با مهارت بالایش آشپزی و هنر را به‌هم گره زده. ویدئوهای آموزشی او یک اجرای تمام عیار بدون نقص است. برای بیننده مهم نیست چه موادی را چطور با هم ترکیب می‌کند؛ تنها چیزی که مخاطب می‌فهمد این است که این غذا باید خوشمزه‌ترین باشد.
اگر ویدئوهای بوراک را ندیدید، همین حالا در گوگل نامش را جستجو کنید،‌ تا با آشپزی شگفت‌انگیزش آشنا شوید.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Burak Özdemir (@cznburak)

زندگینامه‌ی بوراک آشپز

بوراک اوزدمیر متولد 24 مارس 1994 در شهر هاتای ترکیه است. خانواده‌اش در همان کودکی به شهر استانبول مهاجرت می‌کنند. فرزند آخر خانواده‌ است. و اصالت عرب (سوری) دارد.
در رشته‌ی علوم‌ تربیتی از دانشگاه آنادولو اسکی‌شهیر استانبول فارغ‌التحصیل شده. مسیر پر فراز و نشیب زندگی از او یک آشپز چیره‌دست ساخته.
او که اکنون تنها 27 سال دارد، جزء شخصیت‌های مطرح ترکیه است که آوازه‌ی شهرتش جهانی‌ شده. عکس‌های زیادی از بوراک با مشاهیر منتشر شده. باور می‌کنید کریس رونالدو اسطوره‌ی فوتبال اروپا شانه به شانه در کنار بوراک عکس انداخته باشد؟
بوراک چطور به اینجا رسید؟ داستان موفقیتش را باید از تاریخچه‌ی خانواده‌ی اوزدمیر شروع کرد. زمانی که بوراک تنها 13 سال داشت، برای کمک به پدربزرگ و مادربزرگش در رستوران خانوادگی مشغول به کار شد.
می‌توانست همیشه به عنوان یک آشپز معمولی در رستوران‌های متوسط استانبول باقی بماند، اما استعدادش و انتظارات بالایش از زندگی او را به جایی رساند که رئيس جمهور ترکیه اردوغان از طعم لذیذ غذاهایش تقدیر کرد. چه کسی اندازه‌ی بوراک می‌توانست فرهنگ اصیل ترکیه و خاورمیانه را به جهانیان بچشاند؟

سرآشپز بوراک و کریس رونالدو
کریس رونالدو در سفرش به استانبول مهمان سرآشپز بوراک شد.

راز موفقیت سرآشپز بوراک؛ تلاش‌ها و امید به آینده

بوراک در مصاحبه‌ای گفته‌ است: هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم، مثل این است که اولین روز زندگی‌ام باشد، با باور به این که باید تلاش کنم از خواب برمی‌خیزم، انگار تا حالا کاری در زندگی نکرده‌ام.
موفقیت بوراک یک شبه به دست نیامده. او از کودکی در مشاغل مختلفی مانند باربری فعالیت می‌کرد. تا زمانی که تصمیم گرفت در رستوران خانوادگی مشغول به کار شود. در این مدت مهارت‌های لازم در زمینه‌ی آشپزی و مدیریت رستوران را فرا گرفت.
در 17 سالگی به همراه خانواده اولین رستوران خود با نام تمدن هاتای را افتتاح کرد. این رستوران خیلی سریع به دلیل کباب‌های لذیذش مشهور شد. آشپز معروف ترکیه بوراک شهرت خود را بیش از هر چیزی مدیون حضور قدرتمندش در اینستاگرام است.
اکانت CZNburak با تیک آبی بیش از 25 میلیون دنبال‌کننده دارد. ویدئو‌هایش بارها و بارها در شبکه‌ها و صفحات مختلف بازنشر می‌شوند. هوشمندی بوراک در تبدیل آشپزی به نمایشی جذاب نه‌ تنها او را در مرکز توجه قرار داد. بلکه باعث شد رستوران‌های دوم، سوم‌اش را در استانبول افتتاح کند.

اکانت اینستاگرام بوراک را در زیر مشاهده می‌کنید:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Burak Özdemir (@cznburak)

رستوران معروف سرآشپز ترکیه بوراک

رستوران‌های زنجیره‌ای تمدن هاتای Hatay Medeniyetler Sofras در استانبول متعلق به بوراک اوزدمیر است. به تازگی شعبه‌ی دبی به عنوان اولین شعبه‌ی خارجی تمدن هاتای افتتاح شد.
در این رستوران‌ها انواع غذاهای ترکی، خاورمیانه‌ و مدیترانه‌ای سرو می‌شود. اما اگر شما طرفدار غذاهای اورپایی مثل پیتزا و همبرگر هستید، باید بدانید بوراک رسپی مخصوص خودش را دارد و غذاهای فرنگی نیز سرو می‌کند. غول‌های همبرگری‌اش به معنای واقعی کلمه بزرگ هستند و برای یک مهمانی 30 نفره هم زیاد به نظر می‌رسد.
اگر مهمان ویژه‌ای به رستوران‌های هاتای سر بزند، آشپز معروف ترکیه بوراک خود شخصا برای سرو غذا سر میز حاضر می‌شود و این یعنی شروع یک نمایش تمام عیار جدید. معمولا خبرنگارها رسمی و غیر رسمی در ترکیه به دنبال ثبت چنین لحظاتی هستند. به همین دلیل در اینترنت عکس‌های مهمانان مشهور رستوران هاتای زیاد به چشم می‌خورد.
رستورن‌های بوراک به قدری شلوغ هستند که اگر در تعطیلات یا مناسبت‌ها بخواهید به آن سر بزنید، بهتر است از قبل میز خود را رزرو کنید.

آدرس شعبه‌های رستوران زنجیره‌ای تمدن هاتای

شعبه‌ی اصلی رستوران که مشاهیر به آن‌جا رفت و آمد دارند؛ اتیلر است. بوراک نیز در این شعبه‌ حضور ثابت دارد و به باقی شعبات تنها گاهی سر می‌زند و از دور آن‌ها را مدیریت می‌کند. بنابراین رستوران اتیلر همیشه شلوغ است. اگر می‌خواهید بوراک را از نزدیک ببنید، حتما به شعبه‌ی اتیلر بروید.

  • شعبه‌ی اتیلر؛ استانبول، بشیکتاش،‌ خیابان اتیلر نسپتی، پلاک 18. شماره‌ی تماس برای رزرو: 3253131 212 90
  • شعبه‌ی تکسیم؛ استانبول، بی‌اوغلو، خیابان استقلال، میدان تکسیم پلاک 39. شماره‌ی رزرو: 2933131 212 90
  • شعبه‌ی آکسارای؛ استانبول، محله‌ی فاتیح،آکسارای، بلوار هورهور، خیابان عدنان مندرس پلاک 49. شماره‌ی رزرو؛ 5233131 212 90
سرآشپز معروف ترکیه بوراک
حضور رئیس جمهور جمهور ترکیه در رستوران تمدن هاتای شعبه‌ی اتیلر

دلیل معروفیت بوراک

لب‌های همیشه خندان، چشم‌های معصوم و تبحر بالا در آشپزی اولین پاسخ‌هایی‌ست که برای علت شهرت بوراک به ذهن می‌رسند.
بوراک عاشق آشپزی‌ و کارش است. فردی با هوش و استعداد، که فرصت‌ها را به خوبی می‌شناسد. البته او به خوبی می‌داند برای موفق شدن تنها هوش و استعداد کافی‌ نیست. خلاقیت را چاشنی کارش کرد و دست به کار تولید ویدئوهایی شد که خاص و جدید بودند.
حضور بوراک در اینستاگرام به عنوان یک اینفلوئنسر کاربلد توجه بسیاری را به او جلب کرد. ویدئوهایش تازگی داشت. با چشم‌های بسته به راحتی غذا می‌پخت و این‌کار را بدون حتی مکثی انجام می‌داد. باورتان می‌شود کسی در کار با چاقوهای بزرگ آشپزخانه آنقدر مهارت داشته باشد که بدون نگاه کردن گوشت‌ها را تکه کند؟ این همان نقطه‌ی جادويي موفقیت و محبوبیت بوراک است.

چند حقیقت جالب در مورد بوراک سرآشپز

 

زندگینامه‌ی سرآشپز بوراک
بوراک در حضور مشتریان آشپزی را به نمایشی جذاب تبدیل می‌کند.
  • بوراک در شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک نیز شناخته شده است. در ترکیه با کنار زدن رقبایش اول شد و در چالش‌های جهانی این شبکه‌ی اجتماعی به عنوان سی و دومین ستاره‌ی تیک‌تاکی محبوب جهان شناخته شد.
  • با 11 میلیون دنبال کننده در تیک‌تاک، موفق به دریافت جایزه بهترین تولید کننده‌ی محتوای ويدئویی شد.
  • عبارت CZN که در اکانت‌هایش استفاده می‌کند، مخفف کلمه‌ی Cinzano است. سینزانو نام مغازه‌ی نساجی پدرش بود که هم برای راحتی و خم برای قدردانی از پدر به نام کاربری‌اش اضافه کرده.
  • برای پذیرایی از مشاهیر، ترفند جالبی دارد. او نان‌های بزرگی شبیه به نان بربری و سنگک می‌پزد در حالی که نام مهمان مشهورش را با دانه‌های خوراکی تزئین کرده. افراد مشهور هم با علاقه نان به دست کنار بوراک عکس می‌گیرند و در صفحات مجازی خود منتشر می‌کنند.
  • آشپزی کردن برای مشاهیر را دوست دارد.
  • بسیاری از افراد سرشناس مانند نانسی عجرم خواننده‌ی لبنانی از آشپز معروف ترکیه بوراک برای طبخ غذا در منزل‌شان دعوت کرده‌اند.
  • در شعبه‌ی اتیلرِ رستوران، سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند در کنار مشتریان حاضر شود و به آن‌ها خیر مقدم بگوید.
  • احترام به بزرگ‌تر‌ها و کمک به نیازمندان برای بوراک شعار نیست. او همیشه در صف کارهای خیر حضور دارد. اگر نیازمندی به رستورانش مراجعه کند، دست رد به سینه‌اش نمی‌زند.

سخن پایانی

آشپز معروف ترکیه بوراک، از بسیاری از هنرمندان و وزرشکاران ترکیه شناخته شده‌تر است. او نمونه‌ی بارز کسانی‌ست که موفقیت را طلب کرده‌اند و با همه‌ی وجود در راهش گام برداشتند. بوراک ثابت کرد برای معروف و محبوب شدن تنها لازم است در کار خود بهترین باشید.