اقامت یکساله در ترکیه

اقامت یکساله در ترکیه
99.09.28

موقعیت جغرافیایی ترکیه و قرارگرفتن آن میان آسیا و اروپا این کشور را از نظر استراتژیکی به یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه تبدیل کرده است. از این رو مقصد بسیاری از مهاجران خارجی است. مهاجرانی که به صورت بلند مدت و یا کوتاه مدت قصد اقامت در ترکیه دارند، ترکیه پلی برای رسیدن به اروپا است. پیشرفت قوانین حقوقی، سیاست‌های اقتصادی، تلاش‌های ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و روابط خارجی دوستانه با دولت‌های اروپایی منجر به رشد و بهینه شدن زندگی در ترکیه شده است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شغلی و تحصیلی و یا سهولت دریافت ویزای کشورهای دیگر از ترکیه منجر به علاقمندی بسیاری از ایرانیان به اخذ اقامت ترکیه شده است. آسان‌ترین و سریع‌ترین روش دریافت اقامت در ترکیه، اخذ اقامت یکساله است.

چگونه اقامت یکساله دریافت کنیم؟

گرفتن ویزای ترکیه به معنای این است که شما تا 90 روز می‌توانید در این کشور حضور داشته باشید. اگر اقامت شما در ترکیه بیشتر از این بازه‌ی زمانی طول بکشد شما نیاز به دریافت اقامت یکساله‌ی ترکیه را دارید.
دریافت اقامت یکساله به منزله‌ی اجازه زندگی، کار و تحصیل در ترکیه است. شما می‌توانید ملک اجاره یا خریداری کنید، حساب بانکی داشته باشد، اجازه سرمایه گذاری دریافت کنید، می‌توانید درخواست گواهی‌نامه رانندگی کنید و موارد دیگر.

اقامت یکساله ترکیه
اقامت یکساله ترکیه با اقامت توریستی این کشور متفاوت است.

نکته‌ی بسیار مهم در اینجا تفاوت اجازه‌ی اقامت توریستی و اجازه اقامت یکساله در ترکیه است. مدت زمان اقامت هر دو نوع اجازه‌نامه یک سال است. اما در ویزای توریستی شما اجازه‌ی کار یا تحصیل را نخواهید داشت. ویزای توریستی یکساله قابل تمدید نخواهد بود، مگر آنکه یک سال از تاریخ پایان‌اش گذشته باشد.
برای این منظور تنها کافی‌ست شما درخواست خود مبنی بر دریافت اقامت یک ساله را در سایت اداره‌ی مهاجرت و پناهندگی ترکیه (www.mfa.gov.tr) ثبت و مدارک لازم را ضمیمه کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت یکساله ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت یکساله شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تکمیل فرم راندوو ( درخواست مصاحبه)
  • ارائه‌ی نسخه‌ی اصلی و کپی گذرنامه
  • ترجمه‌ی اوراق هویتی به زبان ترکی
  • 4 قطعه عکس 3*4 رنگی با زمینه‌ی سفید
  • دریافت و ضمیمه کردن نامه‌ی تمکن مالی (این نامه توسط بانک تهیه و تائید می‌شود)
  • ارائه‌ی بیمه‌نامه‌ی سلامت به میزان طول اقامت در ترکیه. (اقامت یکساله برابر با یکسال)
  • ارائه‌ی تائیدیه سلامت بدنی که از اداره امینت اجتماعی اخذ شده است.
  • ارائه‌ی تائیدیه بیمه‌ی سلامت عمومی که مورد تائید اداره‌ی امنیت اجتماعی است.
  • ارائه‌ی گزارش سلامت شخصی (این مورد شامل بیماری‌های خاصی است که ممکن است سلامت عمومی در ترکیه را به مخاطره بیندازد).
  • واریز هزینه‌‌های اقامتی شامل 458 لیر (جهت دریافت اقامت) به انضمام 110 لیر برای دریافت کیملیک کارت (کارت اقامت).
  • اجاره‌نامه‌ی محضری
  • دریافت و ارائه‌ی شماره مالیاتی

بعد از ثبت درخواست، زمان مصاحبه از سوی اداره مهاجرت ترکیه به متقاضی اعلام می‌شود و پس از بررسی مدارک و مصاحبه، اجازه اقامت یکساله صادر می‌شود. دولت ترکیه برای صدور این اجازه‌نامه سخت‌گیری زیادی اعمال نمی‌کند، پس در صورت کامل مدارک و نداشتن مشکلی می‌توانید مطمئن باشد درخواستتان تائید خواهد شد.

هزینه‌های دریافت اقامت ترکیه

علاوه بر هزینه‌های ذکر شده شامل 458 لیر جهت اخذ اقامت (بابت مالیات و حق خاک) و 110 لیر جهت صدور کارت اقامت، شما ملزم به پرداخت هزینه‌های دیگری نیز هستید:

  1. هزینه‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه. که در ارزان‌ترین حالت مبلغی در حدود 700 تا 800 لیر می‌باشد
  2. هزینه‌های محضری و ثبت اسناد در اداره املاک ترکیه که به صورت کمسیونی پرداخت می‌شود، در کمترین حالت برابر با 300 الی 400 لیر می‌شود
  3. پرداخت هزینه‌های بیمه‌ی سلامت که بسته به سن از 200 لیر تا 900 لیر محاسبه می‌شود
  4. هزینه‌ی ترجمه‌ی مدارک در ایران، برابر با 350 هزارتومان

اقامت یک ساله، کار، تحصیل، بیمه و مسائل دریگر

بیمه (سیگورتا): از سال 2014 ارائه‌ی مدارک بیمه یکی از شروط اساسی برای اخذ اجازه‌ی اقامت در ترکیه محسوب می‌شود. شما زمانی که فرم راندوو را پر می‌کنید مدارک بیمه‌ی خود را نیز به آن ضمیمه کنید. پس یکی از اقدامات اولیه برای کسانی که قصد اقامت در ترکیه را دارند، مراجعه به شرکت‌های بیمه‌ی مورد تائید اداره مهاجرت است.
حدود 30 موسسه بیمه در ترکیه به اتباع خارجی خدمات ارائه می‌کنند. این موسسات خدمات بیمه را در پوشش‌های مختلف به متقاضی ارائه می‌کنند. تنها لازم است شما به یکی از این دفاتر مراجعه کنید و با ارائه‌ی گذرنامه و تکمیل فرم‌های مربوطه خود را بیمه کرده و کپی مهر شده‌ی بیمه نامه‌تان را به اداره مهاجرت تحویل دهید.
هزینه‌ی بیمه در ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. شرکت بیمه کننده، سن متقاضی و نوع بیمه، قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال اگر شما بین 25 تا 30 سال داشته باشید هزینه‌ بیمه‌تان چیزی حدود 145 لیر خواهد شد. هرچه سن افراد بیشتر باشد و یا بیمه خدمات بیشتری را دربر بگیرد، مبلغ بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم را بخوانید تا سوالی برایتان باقی نماند.

کار در ترکیه: زمانی که شما تصمیم به اقامت در ترکیه را گرفتید احتمالا به یک شغل نیاز دارید. حتی ممکن است شما از پیش برای کار اقدام کرده باشید. در هرصورت برای یافتن کار مناسب بهترین کار مراجعه به شرکت‌های کاریابی‌ست که به اتباع خارجی خدمات ارائه می‌کنند.
اولین قدم در جهت اشتغال در ترکیه در اقامت یکساله کسب اجازه کار در ترکیه است. برای این منظور لازم است شما توسط یک شرکت و یا یک کارفرمای ترک استخدام شوید و پس از آن با مدارک قانونی اشتغال، شامل بیمه و قرارداد و مدارک مالی به اداره کار ترکیه مراجعه کرده و مجوز اشتغال خود را دریافت کنید.

تحصیل و کار در ترکیه
با تحصیل و کار در ترکیه می‌توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید.

همچنین شما می‌توانید از روش سرمایه‌گذاری نیز جهت اشتغال در ترکیه استفاده کنید. لازم به ذکر است اقامت یک ساله در ترکیه قابل تمدید است و در صورت سرمایه گذاری می‌توانید مطمئن باشید پس از یک سال با ارائه‌ی مدارک و درخواست‌نامه تمدید اقامت، می‌توانید مجدد اجازه‌ی اقامت دریافت کنید. اگر مشتاق کار در ترکیه هستید پیشنهاد می‌کنیم مطلب پردرآمدترین مشاغل در ترکیه را بخوانید.

  • نکته‌ی حائز اهمیت جهت اشتغال در ترکیه این است که دولت ترکیه فعالیت در برخی زمینه‌ها را برای اتباع دیگر کشورها ممنوع یا محدود کرده است. برای مثال بسیاری از مشاغل در حوزه‌های سلامت، صنعت کشتی‌سازی و دادگستری شامل این ممنوعیت‌های می‌شود. پیش از مهاجرت و یا اقدام برای کار از جزئیات این لیست آگاهی کسب کنید.

تحصیل: تحصیل یکی از مهم‌ترین روش‌های مهاجرتی در جهان است. اگر شما برای ادامه تحصیل قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، می‌توانید از همان ابتدا از طریق ویزای تحصیلی اقدام کنید، در این صورت با توجه به طول دوره‌ی آموزشی اجازه اقامت در ترکیه را خواهید داشت. این اجازه‌ی اقامت همچنین در صورت طولانی شدن تحصیل شما و یا دریافت دوره‌های جدید آموزشی قابل تمدید است.

  • اگر ویزای شما اقامت یکساله در ترکیه است، می‌توانید مطمئن باشید که این اجازه‌ی سکونت یکساله به منزله‌ی اجازه تحصیل هم هست.

از آنجا که دانشگاه‌های ترکیه در رده بندی جهانی جایگاه معتبری دارند، در نتیجه بسیاری از این موسسات آموزشی، خدمات خود را به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌کنند. در حال حاضر حدود 90هزار دانشجوی خارجی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند، امکان کار و تحصیل همزمان، هزینه‌های پایین تحصیل در ترکیه (240 الی 1500 لیر در سال) و نیز ارائه‌ی خدمات رفاهی و مالی به دانشجویان از عوامل مهم علاقه‌ی خارجی‌ها به تحصیل در ترکیه است.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد اخذ اقامت یکساله ترکیه اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که تمایل به دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه دارید، با مشاوران ما در مجموعه ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.