مدارک لازم برای ثبت طلاق در ترکیه

مدارک لازم برای ثبت طلاق در ترکیه
00.08.25

ثبت طلاق در ترکیه، شاید این آخرین چیزی باشد که ایرانیان مهاجر به فکرش باشند. اما در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد. گاهی اوقات لازم است آن روی سکه را هم ببینیم. بنابراین ام تی سی هوم در این مقاله به موضوع چالش برانگیز طلاق در ترکیه پرداخته، تا شاید بخشی از سوالات شما را پاسخ گوید. با ما همراه باشید.

قوانین طلاق در ترکیه

زمانی که دو زوج ایرانی یا ایرانی‌ای که با فردی ترکیه‌ای تصمیم به طلاق در این کشور می‌گیرند. باید در مورد قوانین و روندهای قانونی طلاق در این کشور اطلاعات کافی داشته باشند. بنابراین پیش از پرداختن به روش‌های ثبت طلاق در ترکیه به این قوانین خواهیم پرداخت.
قوانین ازدواج و طلاق در ترکیه به دلیل ریشه‌های مذهبی مشترک، تقریبا مشابه است. در ترکیه ازدواج قانونی، ازدواجی است که در دفاتر شهرداری‌ها ثبت شود. این ثبت فرآیند کاملا اداری محسوب می‌شود. بنابراین ازدواج دینی در مراجعی مانند مساجد و توسط فردی آشنا به امور دین انجام می‌پذیرد.
در مورد طلاق نیز بر همین منوال است. یعنی ثبت طلاق در ترکیه مانند ازدواج باید در دفاتر شهرداری مشخصا در اداره‌ی نفوس ترکیه انجام بگیرد. پس از آن انجام مراسم مذهبی‌ به عهده‌ی خود افراد است.
با این حساب زمانی که زوجی تصمیم به جدایی می‌گیرند باید به دادگاه مراجعه کنند تا در مورد نحوه‌ی جدایی‌شان تصمیم‌گیری شود. در انتها با رای دادگاه اجازه‌ی ثبت طلاق در ترکیه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: شرایط و قوانین طلاق در ترکیه

روش‌های ثبت دادخواست طلاق در ترکیه

برای آنکه بدانید ثبت طلاق در ترکیه به چه صورتی انجام می‌پذیرد،‌ باید با روش‌های دادخواست طلاق نیز آشنا باشید. در ترکیه هم مانند سایر کشورها طلاق به شیوه‌های زیر صورت می‌گیرد.

  • طلاق توافقی
  • طلاق با درخواست زوج یا زوجه

مورد دوم پیچیدگی‌‌ها خود را دارد. اگر زوجین به توافق نرسند، دادگاه موظف است تمامی حدود را مشخص کند. در نتیجه این نوع از طلاق بسیار زمان‌گیر است.
نکته‌ی مهمی که در ثبت طلاق در ترکیه باید به آن توجه داشت این است: اگر زوجین هر دو اهل ترکیه باشند که پروسه بر اساس قانون ترکیه طی می‌شود. اگر زوجین هر دو ترکیه‌ای نباشند، یا تنها یک نفر ترکیه‌‌ای باشد، برای شروع پروسه‌ی طلاق باید تصمیم بگیرند بر اساس قانون کدام کشور از هم جدا می‌شوند.
برای مثال اگر زوجین ایرانی باشند، می‌توانند توافق کنند طلاق بر اساس قانون ایران صورت بگیرد یا ترکیه. حتی در موارد پیچیده‌تر ممکن زوجین درخواست خود را بر اساس کشور ثالثی که تابعیت آن‌را دارند صورت بگیرد و تنها مرحله‌ی ثبت طلاق در ترکیه صورت بگیرد.
اگر تصمیم به ثبت طلاق در ترکیه را دارید، به شما توصیه می‌کنیم از مشاوره‌ی وکلا خبره و آشنا به قوانین طلاق بهره بگیرید.
نکته: اتباع خارجی برای ثبت طلاق در ترکیه، ابتدا باید ازدواج خود را ثبت نمایند.

بیشتر بخوانید: چه مدارکی برای ثبت ازدواج در ترکیه لازم است؟

مراحل ثبت طلاق توافقی در ترکیه

مراحل ثبت طلاق در ترکیه بستگی به نوع طلاق دارد. در طلاق توافقی زوجین باید حداقل 1 سال از ازدواج‌شان گذشته باشد. در غیر این صورت نمی‌توانند برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند.
طلاق توافقی به این صورت است که توافق‌نامه‌ی طلاق ابتدا باید توسط هر دو نفر امضا شود. سپس این سند به همراه دادخواست به قاضی ارجاع داده می‌شود. قاضی نیز در حضور هر دو نفر پرونده را بررسی می‌کند. در پایان اگر مشکلی وجود نداشته باشد رای را صادر می‌کند.
رای صادره حکم مجوز طلاق را دارد. در مرحله‌ی بعد زوجین برای ثبت طلاق در ترکیه به شهرداری مراجعه می‌کنند تا روند قانونی تکمیل شود.

مراحل ثبت طلاق در ترکیه به دادخواست زوج یا زوجه

ثبت طلاق در ترکیه یا هر نقطه‌ی دیگر جهان با این روش بسیار پیچیده و ملال‌آور است. معمولا زوجین بر سر هیچ چیزی توافق ندارند. همه چیز وقتی سخت می‌شود که حتی بر سر طلاق هم توافق نداشته باشند.
روند طلاق در این شیوه به این صورت است که زوج یا زوجه به دادگاه مراجعه می‌کند و دادخواست خود مبنی بر طلاق را تقدیم به شعبه‌ی مربوطه می‌کند. در این روش از جدایی حتما باید در تمام مراحل یک وکیل تراز اول همراهی داشته باشد.
قاضی بعد از بررسی مدارک، زمانی را مشخص می‌کند و طرفین طلاق را به دادگاه فرامی‌خواند. بنابراین دادگاه موظف است برای فردی که درخواست طلاق نداده، دادنامه را ارسال کند.
در این دست دادگاه‌ها همه‌ی موضوعات باید به دست قاضی حل و فصل شود. این قاضی است که تصمیم می‌گیرد که مسائل اقتصادی چگونه پوشش داده شود. اگر زوجین فرزندی دارند، برای حضانت‌اش تصمیم‌های لازم گرفته شود. به صورت کلی حد و حدود مشخص شود. در این راستا دادگاه گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های طرفین دارد.
حضور وکیل دو طرف اجباری‌ست و می‌تواند کمک بزرگی به جریان افتادن دادگاه بکند. ثبت طلاق در ترکیه به این روش بسیار سخت است و زمانی سخت‌تر می‌شود که یکی از طرفین در دادگاه حاضر نباشد.

ثبت طلاق در ترکیه
در طلاق غیر توافقی، دادگاه موظف است برای حل اختلافات مانند حضانت فرزند، بهترین تصمیم را بگیرد.

دلایل طلاق غیر توافقی در ترکیه

وجود هر کدام از دلایلی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، ثبت طلاق در ترکیه را سریع‌تر خواهد کرد. در واقع وجود شرایط زیر کار را برای تصمیم‌گیری قاضی پرونده آسان‌تر خواهد کرد.

  • ابتلا به اختلال‌های روانی آسیب‌زا
  • خیانت و زنا
  • خشونت‌های فیزیکی یا جنسی
  • رفتارهای نامتعارف یا نامطلوب
  • اعتیاد قابل اثبات
  • ترک ازدواج (متارکه) بیش از 6 ماه

دشواری‌های ثبت طلاق غیابی در ترکیه

برای ثبت طلاق در ترکیه، زمانی که زوج یا زوجه در ترکیه نیستند یا حاضر نمی‌شوند در دادگاه حضور پیدا کنند، پروسه شکل دیگری به خود می‌گیرد. دادگاه برای چند بار فرد مورد نظر را به دادگاه فرا می‌خواند. در این صورت طرف مورد طلاق باید یا حاضر شود یا وکیلی معرفی کند.
اگر طرف طلاق در ایران باشد، با ارائه‌ی وکالت‌نامه‌ی رسمی دادگاه روند طبیعی خود را پیدا می‌کند. در غیر این صورت طلاق به صورت غیابی و بر اساس ادله‌ی متقاضی طلاق پیش‌ می‌رود. چنانچه فرد نتواند قاضی را راضی کند، ممکن است همه چیز پیچیده‌تر شود و پروسه‌ی طلاق متوقف شود. بنابراین در این شرایط باید سراغ بهترین و ماهرترین وکیل رفت.

ثبت طلاق در کنسولگری ایران

بر اساس قوانین ایران، کلیه‌ی ایرانی‌ها یا اتباع ایرانی حتی اگر در ایران نباشد باید مطابق قوانین دادگاه خانواده در ایران از هم جدا شوند. این قانون شامل ایرانیان غیر مسلمان نیز می‌شو، با این تفاوت که روش طلاق بر اساس آیین‌های دینی خودشان باید صورت بگیرد.
پس این نکته بسیار مهم است که در شروع پروسه‌ی ثبت طلاق در ترکیه، زوج ایرانی، قوانین ایران را انتخاب کنند. به این صورت که برای پیگری طلاق به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در ترکیه باید مراجعه کنند. برای آگاهی از این نمایندگی‌ها بهتر است از طریق کنسولگری ایران در ترکیه اقدام کنید.
در مرحله‌ی بعد، زوجین باید مدارک زیر را کنسولگری ایران در ترکیه ارائه کنند:

  • ارائه‌ی اصل و کپی مدرک اقامتی
  • ارائه‌ی اصل و کپی سند ازدواج (عقدنامه)
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه
  • تکمیل فرم‌ها درخواست طلاق
  • ارائه‌ی اصل شناسنامه و کپی کارت ملی
  • ارائه‌ی اصل و کپی طلاق‌نامه‌ی شرعی که توسط دفاتر نمایندگی‌ فوق‌الذکر صادر شده‌اند.
  • ارائه‌ی اصل و کپی طلاق‌نامه که به صورت رسمی ترجمه شده‌ است.
  • اصل و کپی ترجمه‌ی رسمی طلاق‌نامه‌ی محلی (بخش مذهبی طلاق)
  • 4 قطعه عکس
ثبت طلاق ایرانیان در ترکیه
بعد از ثبت طلاق در ترکیه، حتما باید اطلاعات آن در شناسنامه‌ی ایرانی زوجین درج شود.

در این مرحله با ارائه‌ی این مدارک، طلاق در کنسولگری ثبت می‌شود و در ایران نیز رسمی دانسته می‌شود. اگر زوجین پیش‌تر نسبت ثبت ازدواج‌ در ترکیه اقدام کرده باشند. علاوه بر کنسولگری ایران باید در شهرداری محل زندگی خود نیز نسبت به ثبت طلاق اقدام نمایند.

سخن پایانی

فرآیند طلاق به اندازه‌ی کافی پیچیده است. حال اگر این موضوع در کشور خارجی مانند ترکیه به وقوع بپیوندد، مسائل پیچیده‌تر هم خواهد شد. بنابراین برای ثبت طلاق در ترکیه، حضور وکیل اجباری به نظر می‌رسد. حتی اگر طلاق به صورت توافقی انجام بگیرد.
به نظر شما، پروسه‌ی طلاق در ایران و ترکیه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟