چه مدارکی برای ثبت ازدواج در ترکیه لازم است؟

چه مدارکی برای ثبت ازدواج در ترکیه لازم است؟
99.10.23

«همین یک شبه دیگه، می‌خوام حسابی رویایی باشه» این نظر بسیاری از زوج‌هایی‌ست که به تاریخ برگزاری مراسم ازدواج‌شان نزدیک شده‌اند، یا دلیل‌شان برای برگزاری مراسم یا ثبت ازدواج در ترکیه. اما دقیقا باید بدانیم که چگونه می‌توان در ترکیه عروسی گرفت؟ یا ثبت ازدواج در ترکیه چگونه صورت می‌گیرد؟ در این مطلب هرچه درباره برگزاری مراسم عروسی در ترکیه بخواهید، می‌توانید پیدا کنید.

ازدواج‌ در ترکیه چگونه ثبت می‌شود

در سال‌های اخیر ازدواج‌های زیادی در ترکیه ثبت شده‌اند که یکی یا هر دو طرفین خارجی بوده‌اند. ثبت و برگزاری ازدواج در ترکیه این روزها به شدت مورد استقبال خارجی‌هاست. ایرانیان هم از این قاعده مستثنی نیستند و بسیاری برای ثبت ازدواج، برگزاری مراسم ازدواج یا ماه عسل، ترکیه را انتخاب می‌کنند.
شاید بتوان گفت دلیل اصلی علاقه‌ی ایرانیان به ثبت ازدواج در ترکیه، همسایگی این کشور با ایران است. البته که تشابهات فرهنگی و مذهبی و همچنین فاصله‌ی کم به عنوان عنصر اصلی این انتخاب نقش مهمی ایفا می‌کند. ضمن آنکه ازدواج در ترکیه و دریافت سند بین‌المللی ازدواج از یک سو و هزینه‌های پایین برگزاری مراسم از سوی دیگر منجر به استقبال روز افزون از این مقوله شده.
بر اساس قوانین ترکیه در صورت کامل بودن مدارک ارائه شده به ارگان‌های ذی‌ربط، ازدواج خارجی‌ها چه تبعه‌ی ترکیه باشند و چه نباشند بلامانع است.

بعضی از ایرانیان دوست داریند نه تنها مراسم ازدواج خود را در ترکیه برگزار کنن، بلکه این کشور را به عنوان کشور دوم محل زندگی خود انتخاب کنند و از طریق خرید ملک در ترکیه یا ازدواج اقامت دائمی این کشور را به دست بیاورند. شما هم به خرید ملک در ترکیه فکر کرده‌اید؟

شرایط ثبت ازدواج در ترکیه برای خارجی‌ها

برای ثبت ازدواج در ترکیه باید به دفاتر ازدواج که وابسته به شهرداری هر شهر هستند مراجعه کنید. در واقع روند قانونی ازدواج در این کشور توسط بخش‌های مربوطه در شهرداری صورت می‌پذیرد.
در ترکیه ازدواج به 2 صورت انجام می‌پذیرد:

  1. ازدواج قانونی
    این ازدواج توسط شهرداری‌های هر شهر ثبت می‌شود و قانونی به حساب می‌آید.
  2. ازدواج مذهبی
    افرادی موسوم به امام به صورت محلی صورت این ازدواج را ثبت می‌کنند که البته وجهه قانونی ندارد.

در واقع یک فرد مذهبی در ترکیه باید هم ازدواج را به صورت قانونی و هم به صورت امامی (شکل مذهبی) ثبت کند.

ثبت ازدواج در ترکیه
برای اینکه ازدواج مذهبی شما به صورت قانونی ثبت شود، باید به بخش ثبت ازدواج در شهرداری مراجعه کنید

وقتی دو خارجی با ملیت مشترک در ترکیه تصمیم به ازدواج می‌گیرند، به دو شکل ازدواج‌شان ثبت می‌شود در شکل اول آن‌ها باید به کنسولگری کشور خود مراجعه کنند و اجازه‌نامه‌ی ازدواج دریافت کنند. برای مثال یک ایرانی باید به کنسولگری ایران در ترکیه مراجعه کند. اگر فردی در کشور خود، به هر دلیلی اجازه‌ی ازدواج نداشته باشد، در ترکیه هم نمی‌تواند ازدواج قانونی ثبت کند، به همین دلیل کسب اجازه‌نامه از مقامات کشور خود بسیار ضروری است. در مرحله‌ی بعد این اجازه‌نامه به دفترهای قانونی ازدواج در ترکیه ارائه می‌شود و ازدواج توسط ارگان‌های مرتبط با شهرداری ثبت می‌شود.

در شکل دوم متقاضیان ازدواج در ترکیه به کنسولگری کشور خود مراجعه می‌کنند و ازدواج با توجه به قوانین ترکیه در کنسولگری ثبت می‌شود. اگر دو طرف ازدواج از یک ملیت نباشند برای مثال یکی ترک و دیگری خارجی باشد و یا هر دو از کشورهای متفاوت باشند، شرایط ثبت ازدواج اندکی تغییر خواهد کرد، به این صورت که طرفین بعد از اثبات اجازه‌ی ازدواج به مقامات ترکی برای ثبت ازدواج مراجعه می‌کنند و ثبت قانونی منحصرا توسط دولت ترکیه صورت می‌گیرد.

ثبت ازدواج بین‌ المللی یک حسن برای ازدواج در ترکیه به شمار می‌رود. کشور ترکیه یکی از اعضای کنوانسیون جهانی احوال شخصیه است، به همین دلیل ثبت قانونی ازدواج در این کشور در میان کشورهای عضو کنوانسیون اعتبار قانونی خواهد داشت. ازدواج بین ‌الملی زمانی لازم‌الاجراست که زوجین ملیت متفاوتی داشته باشند یا در کشوری دیگر غیر از موطن خود اقدام به ازدواج کنند، به همین منظور ازدواجشان باید در کشور سومی نیز ثبت شود.

شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه

  • ازدواج افراد زیر 18 سال در ترکیه ممنوع است.
  • سن هر یک از زوجین نباید کمتر از 19 سال باشد، در این صورت اجازه‌نامه والدین برای ثبت ازدواج ضروری است.
  • تنها کسانی قادر به ازدواج خواهند بود که توانایی های ذهنی و شناختی و قضاوتی عادلانه داشته باشند. بر اساس این قانون ازدواج برای افراد با ناتوانی‌های ذهنی شدید و بیماران روانی حاد ممنوع است.
  • ازدواج با خویشاوندان نزدیک در ترکیه ممنوع است. خویشاوندان نزدیک علاوه بر محارم شامل مناسبت‌های خانوادگی عمو و عمه زادگان یا فرزندان خاله و دایی نیز می‌شود.
  • ازدواج در صورت ابتلای یکی از زوجین به برخی بیماری‌های حاد جسمی نیز ممنوع است و باید توسط کمسیون پزشکی بررسی شود که آیا ازدواج صورت گیرد یا خیر.
  • در ترکیه چند همسری یا ازدواج موقت ممنوع است، هر یک از زوجین اگر قبلا ازدواج کرده‌اند باید مدارک مربوط به طلاق خود را به دفاتر ثبت ازدواج ارائه دهند.

مراحل ثبت ازدواج در ترکیه

ثبت ازدواج در ترکیه از زمان ارائه‌ی درخواست‌نامه ازدواج تا ثبت قانونی آن چیزی حدود 7 روز کاری زمان نیاز دارد. پس از ثبت ازدواج قانونی افراد می‌توانند عقد مذهبی یا همان عقد امامی خود را به جای آوردند. لازم به ذکر است بر اساس قوانین کشور ترکیه ازدواج امامی تنها پس از ثبت قانونی ازدواج مجاز است و در غیر این صورت تخطی از قوانین است.

ثبت ازدواج در ترکیه
می‌توانید بعد از ازدواج قانونی در ترکیه، آن را در کنسولگری ایران ثبت کنید

شهروندان ایرانی برای ثبت ازدواج ایرانی در ترکیه پس از طی مراحل قانونی، می‌توانند برای انجام آداب دینی ازدواج به کنسولگری یا سفارت ایران در ترکیه مراجعه کنند تا ضمن انجام مراسم مذهبی و شرعی، ازدواج‌شان در شناسنامه‌ی خود و نیز در سیستم اداری ثبت احوال ایران نیز درج شود. حدود 4 روز کاری برای ثبت ازدواج توسط کنسولگری ایران زمان نیاز است.

مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه

برای ثبت ازدواج در ترکیه مدارک زیر باید به بخش‌های ازدواج در شهرداری‌ها ارائه شود:

  1. دریافت اجازه‌نامه ازدواج از کنسولگری کشور متقاضی و ارائه‌ی آن به دفاتر ازدواج در ترکیه. این اجازه نامه تحت عنوان مبایعه نامه صلاحیت ازدواج یا Evlenme Ehliyet Belgesi شناخته می‌شود.
  2. تکمیل و امضای فرم درخواست ازدواج evlenme beyannamesi در دفتر مربوطه توسط طرفین ازدواج
  3. ارائه‌ی سند تجرد که تضمین کننده‌ی عدم ازدواج طرفین در گذشته است. این برگه برای ایرانیانی که در ترکیه قصد ازدواج دارند توسط اداره کل هویتی ایرانیان در ترکیه، اداره ثبت احوال محل زندگی متقاضی یا سفارت و کنسولگری ایران صادر می‌شود.

مدارک لازم برای گرفتن برگه تجرد

  •  ارائه‌ی اصل شناسنامه
  • ارائه‌ی اصل پاسپورت
  • ارائه‌ی 4 قطعه عکس با توجه به استاندارهای سفارت ایران
  • واریز مبلغ درخواست شده برای اخذ گواهی تجرد به حساب سفارت ایران
  • ارائه‌ی اوراق هویتی (شناسنامه، گذرنامه، کارت شناسایی، گواهی یا شناسه‌ی بهداشت)
  • ارائه 5 قطعه‌ی عکس از هر دو طرف متقاضی ازدواج
  • ارائه‌ی گزارش‌های پزشکی که سلامت زوج و زوجه را تضمین می‌کند. نظیر آزمایش خون، بررسی‌های ژنتیکی، عکس رادیولوژی از قفسه‌ی سینه و تائیدیه سلامت عمومی
  • حضور 2 شاهد عاقل و بالغ از سوی طرفین در زمان ثبت ازدواج ضروری است.
  • حضور مترجم رسمی که حق امضا داشته باشد در حین انجام پروسه‌ی ثبت ازدواج ضروری است.
  • تمام مدارک ازدواج که از سوی کشور موطن متقاضی ازدواج صادر شده باشد باید ترجمه شده به دفاتر ثبت ازدواج ارائه شود.

نکته قابل ذکر برای بانوان ایرانی که قصد ازدواج در ترکیه دارند: اجازه‌ نامه‌ی پدر برای ازدواج دوشیزگان جزو قوانین ترکیه محسوب نمی‌شود، اما از آنجا که برای دریافت گواهی صلاحیت ازدواج باید به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کنید؛ این اجازه نامه‌ی ازدواج تنها در صورت موافق پدر یا قیم قانونی برای شما صادر خواهد شد.

هزینه‌های ازدواج در ترکیه

برای برگزاری مراسم ازدواج در ترکیه هزینه‌هایی که باید پرداخت شود، شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌ی ثبت ازدواج در ترکیه که باید به حساب دفتر مجاز ثبت ازدواج به شهرداری واریز شود. اگر ثبت ازدواج در دفاتر شهرداری‌ها صورت پذیرد هزینه‌ی کمتری برای شما خواهد داشت، اما اگر بخواهید ثبت ازدواج در محلی نظیر تالار عروسی صورت گیرد باید هزینه‌ی ایاب و ذهاب مسئول ثبت‌کننده یا عاقد (در ازدواج مذهبی) را نیز پرداخت کنید. کمترین میزان مبلغی که در این مرحله باید پرداخت شود حدود 20 لیر برآرود می‌شود.
  • برای خارجی‌ها هزینه‌ی دریافت گواهی اجازه‌ی ازدواج و ثبت ازدواج در سازمان‌های دولتی کشور خود نیز به هزینه‌ها اضافه می‌شود. برای مثال هزینه‌ی صدور اجازه‌ نامه‌ی ازدواج حدود یک لیر است.
  • هزینه‌ی دریافت گواهی تجرد که در 2 مرحله پرداخت می‌شود؛ برای دریافت این گواهی 9 یورو باید به حساب کنسولگری ایران در ترکیه واریز کنید و بعد این گواهی باید توسط وزارت خارجه ترکیه تائید شود که مبلغی در حدود صفحه‌ای 15 لیر را شامل می‌شود.
  • هزینه‌های مرتبط با آزمایش‌های پزشکی که شامل آزمایش خون برای بررسی ژنتیکی، آزمایش HIV، هپاتیت و عکس‌برداری از قفسه‌ی سینه می‌شود. با مراجعه به آزمایشگاه‌ها و مراکز دولتی می‌توانید هزینه‌ها را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید، چرا که بخش زیادی از آزمایش‌های مربوط به ازدواج به صورت رایگان انجام می‌شوند. در صورتی که اقامت ترکیه را ندارید تنها راه شما مراجعه به مراکز خصوصی است که باید در ازای انجام آزمایش‌ها هزینه‌اش را پرداخت کنید.
  • هزینه‌های مربوط به برگزاری مراسم، که با توجه به تعداد مهمان‌ها، نوع پذیرایی، نوع خدمات دریافتی و مکان برگزاری جشن بسیار متغیر است. به طور متوسط برگزاری مراسم از 40 تا 300 لیر هزینه خواهد داشت.
  • هزینه‌هایی که با توجه به شرایط متقاضیان به موارد فوق اضافه می‌شود، مانند هزینه‌های اداری برای دریافت تائیدیه طلاق و نظایر آن

تا به حال به برگزاری مراسم عروسی خود در ترکیه فکر کرده‌‎‌اید؟ خودتان یا اطرافیانتان چنین تجربه‌ای داشته‌اند؟ منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم.