همه آنچه باید در مورد ازمیر ترکیه بدانید

همه آنچه باید در مورد ازمیر ترکیه بدانید

شهر مدرن ازمیر با کوچه‌ها و خیابان‌های وسیع و ساختمان‌های بلند در دشتی محصور با دریا و کوه واقع شده است. با گذشت زمان و افزایش جمعیت‌اش، بر وسعت این شهر افزوده شده، به طوری که ناحیه‌ی کاراشیاکا که زمانی شهری مستقل در سوی دیگر خلیج بود، امروزه به ازمیر ملحق شده است. ایرانیان زیادی هم برای گشت و گذار و هم برای زندگی، شهر ازمیر را گزینه‌ی مناسبی می‌دانند. چرا که ازمیر به نسبت شهر شلوغ استانبول ارزان‌تر است و هزینه‌های زندگی به صورت قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است.
آب و هوای مطبوع، زمینه‌های اقتصادی مناسب، خلوتی و قرار گرفتن در کنار سواحل آرام و زیبای دریای اژه ازمیر را به عنوان یکی از گزینه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری و زندگی تبدیل کرده است. با ام‌تی‌سی هوم همراه باشید، تا شهر ازمیر را بهتر بشناسیم.

جاذبه های ازمیر
جاذبه های تاریخی ازمیر

مرکز تجاری ازمیر کوناک است و مناطق مسکونی کارانتینا، گوزالیالی و اشرف پاشا حول محور این منطقه‌ی تجاری و بازار شکل گرفته‌اند. از کوناک که به سمت جنوب و کوه پاگوس بروید به راحتی می‌توانید ارگ قدیمی ازمیر را مشاهده کنید.
ازمیر پس از جنگ جهانی دوم با سرعت رشد کرد. یکی از دلایل آن موقعیت بندرگاه این شهر است که در طول تاریخ ثروت فراوانی را برای ازمیر به ارمغان آورده بود. و یکی دیگر از دلایل رونق و رشد آن انتخاب این شهر به عنوان یکی از مراکز استقرار نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی است.
تاسیس دانشگاه‌ها و مدارس مدرن در کنار پاگیری صنایع غذایی، منسوجات، کارخانه‌های سیمان سازی و نیز صنایع مربوط به پتروشیمی بر رونق این شهر افزوده است.
جشنواره‌هایی زیادی به صورت سالیانه در زمینه‌های مختلف کشاورزی و تولیدی برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های سالیانه تعداد زیادی گردشگر و سرمایه‌گذار را وارد ازمیر می‌کند.
از جاذبه‌های گردشگری ازمیر علاوه بر سواحل زیبای آن می‌توان به بناهای تاریخی و باستانی این شهر اشاره کرد. همچنین موزه‌ی باستان شناسی ازمیر با توجه به قدمت تاریخی این شهر یکی از دیدنی‌ترین موزه‌ها در ترکیه محسوب می‌شود. نزدیکی ازمیر به مناطق تاریخی و توریستی افسس و پرگاموم نیز فرصت‌های گردشگری این شهر رونق بخشیده است.

کیفیت زندگی در ازمیر چگونه است؟

ازمیر تنها یک شهر گردشگری نیست، بلکه یک شهرهای مهاجرپذیر در ترکیه نیز محسوب می‌شود. در مورد زیبایی این شهر می‌توان گفت که بسیاری از گردشگرانی که برای مسافرت به این شهر می‌آیند چنان مجذوب آرامش، آب و هوا و طبیعت ازمیر می‌شوند که دوست دارند این شهر را به عنوان مکان ثابت زندگی خود انتخاب کنند.
ازمیر شهر باغ‌های زیتون و جنگل‌های کاج است. آب و هوای مدیترانه‌ای باعث شده ازمیر تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم و بارانی داشته باشد. به ندرت در این شهر با گرما و یا سرمای زیاد مواجه خواهید شد.

ازمیر
ازمیر شهر آرامتری نسبت به استانبول است

البته که مزایای زندگی در ازمیر تنها محدود به جاذبه‌های توریستی آن نمی‌شود. جمعیت کم، رونق اقتصادی، فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری در کنار هزینه‌های پایین زندگی در ازمیر نوید یک زندگی با ثبات را می‌دهند. به صورت متوسط هزینه‌های زندگی در ازمیر ترکیه 12 درصد کمتر از هزینه‌ی برآورد شده زندگی در تهران و 19 درصد کمتر از کلان‌شهر استانبول است. ضمن آنکه از دغدغه‌های زندگی در شهرهای شلوغ مانند ترافیک و آلودگی هوا در ازمیر خبری نیست.

فرهنگ ازمیر برای زندگی چطور است و چقدر به ایرانیان نزدیک است؟

درباره ازمیر باید بگوییم که فرهنگ این شهر کلا با بقیه شهرهای ترکیه هم فرق دارد، ازمیر به نسبت استانبول شهر آرام‌تری است. شاید بتوان گفت فرهنگ‌شان به شهرهای اروپایی بسیار نزدیک‌تر است.
به هر روی از فرهنگ و سنتی که در استانبول مشاهده می‌کنید در ازمیر خبری نیست، بنابراین ممکن است در ازمیر بیشتر احساس غربت به شما دست بدهد. اما آرامش این شهر شما را مجذوب می‌کند.

متوسط هزینه زندگی در ازمیر چقدر است؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد هزینه‌ی زندگی در ازمیر ترکیه به شکل ملموسی از هزینه‌ی زندگی در تهران و استانبول پایین‌تر است. در ادامه چند شاخص تعیین کننده‌ی اقتصادی تهران و ازمیر را با هم مقایسه می‌کنیم.

  • هزینه‌های جاری زندگی در ازمیر 16% کمتر از زندگی در تهران است.
  • هزینه‌های جاری زندگی در ازمیر به انضمام هزینه‌ی اجاره مسکن در ازمیر 36.16% پایین‌تر از تهران برآورد می‌شود.
  • قیمت اجاره‌ی آپارتمان 72.78% ارزانتر از اجاره‌ی مسکن در کلان‌شهر تهران می‌باشد.
  • صرف یک وعده غذا در یک رستوران در ازمیر27.36% ارزانتر از شهر تهران تمام می‌شود.
  • خرید مواد غذایی 11.86% ارزانتر از تهران است.
  • قدرت خرید شهروندان در ازمیر ترکیه 144.14% بیشتر از ساکنان تهران می‌باشد.

آیا ازمیر جزو شهرهای مهاجرپذیر به حساب می‌ید؟

مردمان ازمیر بسیار مهربان و مسئولیت پذیرند. عشق شهروندان ازمیر به شهرشان را به راحتی می‌توان در تمیزی و مراقبت از طبیعت و بناهای تاریخی در این شهر مشاهده کرد. طبیعت دوستی شهروندان ازمیر باعث شده که دوچرخه‌سواری یکی از فعالیت‌های مورد علاقه در ازمیر شود، و لاین‌های دوچرخه سواری زیادی برای شهروندان تعبیه شده است.

ازمیر
مردم ازمیر بسیار مهربانند

از سوی دیگر مردم ازمیر بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند، به همین دلیل مهاجرت به این شهر که هنوز اخلاقیات سنتی در آن به وضوح دیده می‌شود می‌تواند تجربه‌ی گرم و دلپذیری باشد. در سالهای اخیر توجه ایرانیانی که به ترکیه سفر می‌کنند معطوف به ازمیر شده و هر روز تعداد زیادی از آنها برای کار، تحصیل و به صورت کلی زندگی این شهر بندری را انتخاب می‌کنند.

کدام محله ازمیر بین ایرانی‌ها محبوب‌تر است؟

در سال 2019 ایرانیان بر صدر خریداران ملک در ازمیر قرار گرفتند. روندی که در سال 2020 با همین قدرت ادامه پیدا کرد. به همین دلیل در این بخش بهترین محله‌های ازمیر را به شما معرفی خواهیم کرد.
محله‌ی نارلی دره: محله‌ی سبز نارلی دره، منطقه‌ای لوکس و زیبا برای زندگی است. این محله که به دره‌ی انارها شهرت دارد با درختان زیادی از جمله کاج پوشیده شده است، سایه‌های دائمی و خنکی درختان آب و هوای ایم نارلی دره را برای زندگی بسیار مطبوع کرده است.
ساختمان سازی در این منطقه با احترام به محیط زیست و مطابق استاندارهای جهانی شهر سازی انجام شده است. به دلیل توجه زیاد به خرید مسکن در نارلی دره پروژه‌های زیادی در این منطقه در حال اجراست. برخی از این پروژه‌ها به صورت مجتمع‌های ویلایی و برخی دیگر به صورت آپارتمان‌های لوکس و مدرن طراحی شده‌اند.
مهمترین ویژگی این محله آرامش و خلوتی آن است، ضمن آنکه دسترسی به بازارهای محلی و مراکز تجاری و نیز مراکز فرهنگی و تفریحی مانند خانه‌ی فرهنگی نارلی دره و مرکز فرهنگی آتاتورک زندگی در این محله‌ی محبوب را پویا کرده است.
محله‌ی کارشیاکا: کارشیاکا در کنار ساحل قرار دارد و از این نظر یکی از بهترین مناطق برای زندگی در ازمیر به حساب می‌آید. منظره‌ی بی‌نظیر دریا و نیز تفریحات و سرگرمی‌های دریایی زندگی در این محله را جذاب‌تر کرده است. در سال‌های اخیر به دلیل استقبال برای خرید مسکن در این منطقه، ساختمان‌سازی بسیار رونق گرفته.
کارشیاکا محله محبوب ایرانیان برای زندگی است. به همین دلیل پیدا کردن سوپر مارکت‌ها و رستوران‌های ایرانی در این بخش از شهر کار چندان دشواری نیست.
همجواری با دریا منجر به رونق کسب و کار و بازارها در این محله شده است. شما در هر کجای این منطقه ساکن باشید می‌توانید مطمئن باشید با مراکز خرید فاصله‌ی چندانی ندارید. ضمن آنکه امکانات تفریحی مانند خانه‌ی فرهنگ، تئاتر و کلاب‌های ورزشی در این منطقه نیز زیاد به چشم می‌خوردند.
محله بورنووا: بورنووا در قسمت شمال شرق ازمیر قرار دارد. دلیل اهمیت این منطقه وجود بزرگترین بیمارستان ازمیر، دانشگاه اژه و سه مرکز خرید بزرگ در آن است. همنین وجود عمارت‌های تاریخی و مدرن در کنار بسترهای اقتصادی این محله را برای زندگی بسیار مناسب کرده. بورنووا سومین محله‌ی بزرگ ازمیر محسوب می‌شود و قیمت مسکن در این محله متوسط است. اما به دلیل وجود مراکز و بازارهای مهم در آن افراد زیادی تمایل به خرید مسکن در بورنووا را دارند. باتوجه به ظرفیت ساخت و ساز و درخواست خرید خانه در این محله بالاست، پروژه‌های در دست احداث زیاد در بورنووا دیده می‌شود. نوساز بودن بیشتر ساختمان‌ها باعث شده نسل جدید مهاجران علاقه و توجه بیشتری به این محل پیدا کنند.
محله گوزل باغچه: یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین محله‌های ازمیر، گوزل باغچه است. قرار گرفتن در کنار دریا و نیز دسترسی آسان به مهمترین بزرگراه ازمیر (آیدین چشمه) این محله را پر جمعیت کرده است. از طرف دیگر بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر ازمیر در این ناحیه قرار دارد. بناهای تاریخی نظیر عبادتگاه‌ها، موزه‌های مختلف تاریخ طبیعی و مردم شناسی، مرکز تفریحی عاشیک ویسل تنها تعداد معدودی از این جاذبه‌ها هستند.
محله بایراکلی: منطقه‌ی مهاجر پذیر بایراکلی در مجاورت محله‌ی برونووا قرار دارد. این محله‌ی قدیمی با توجه به تقاضای زیاد برای خرید مسکن رو به رشد است. قیمت خرید خانه در این محدوده بسیار متغیر است، ولی به صورت متوسط آپارتمان‌ها در این محله بین 1600 تا 2100 لیر در هر متر مربع به فروش می‌رسند.
کارشناسان مسکن ازمیر معتقدند با توجه به روند برج سازی در بایراکلی و رشد و توسعه‌ی مراکز تفریحی و تجاری قیمت مسکن در این منطقه در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. از این منظر سکونت در این محله میتواند به عنوان یک‌ نوع سرمایه‌گذاری سوده محسوب شود.

ایرانی‌ها معمولا چه شغل‌هایی در ازمیر دارند؟

ازمیر به عنوان یک شهر بندری به صورت بالقوه امکان‌های زیادی برای اشتغال دارد. برای یک مهاجر مهم‌ترین عامل آشنایی به زبان ترکی، دریافت مجوز کار و داشتن تخصص‌های لازم است.
بیشترین مشاغل در ازمیر مربوط به مشاغل دریایی است. صادرات و واردات کالا نبض حیاتی این شهر محسوب می‌شود و همیشه می‌توان مطمئن بود کاری برای انجام در این بخش است. از همین رو بسیاری از مهاجران در زمینه‌ی حمل و نقل یا تهیه و تولید کالا مشغول به فعالیت می‌شوند. شرکت‌های تجاری زیادی در این شهر وجود دارد که همواره نیاز به نیروهای متخصص و آشنا به زبان انگلیسی دارند. از طرفی موقعیت تجاری این شهر منجر به اهمیت پیدا کردن آموزش زبان انگلیسی شده است و این شغل را یکی از زمینه‌های اساسی برای اشتغال تبدیل کرده است.
بسیاری از ایرانیان حاضر در ازمیر همچین با تاسیس رستوران، سوپرمارکت، تهیه غذا و یا مشاغل فروشگاهی به صورت خود اشتغالی مشغول به فعالیت‌ هستند. همچنین شرکت‌های گردشگری و موسسات املاک زیادی در این شهر فعالیت دارند.

سوپرمارکت ایرانی در ازمیر وجود دارد؟

انتظار نداشته باشید در ازمیر سوپرمارکت ایرانی ببینید، تنها سوپرمارکت ایرانی ازمیر در محله‌ی کارشیاکاست که گاهی انقدر برای بعضی دور است که نمی‌ارزد برای خرید به محل دیگری بروند.

مدرسه ایرانی در ازمیر وجود دارد؟

متاسفانه مدارس ایرانی در ترکیه در شهرهای آنکارا و استانبول متمرکزند. در سال 1395 مدرسه فارسی زبان آنتالیا، فرهنگ ارس دوره‌های غیرحضوری برای دانش‌آموزان ایرانی مقیم ترکیه تشکیل داده‌اند. مدرسان این دورها، دبیران مقیم ایران هستند و مطابق با استاندارهای آموزش و پرورش ایران به تدریس می‌پردازند.
غیر حضوری بودن کلاس‌های مدرسه‌ی فرهنگ ارس می‌تواند فرصت مناسبی برای ایرانیان مقیم ترکیه باشد تا با ثبت نام فرزندانشان در این دوره‌ها از آموزش فارسی آنها مطمئن شوند.

کلاس زبان ترکی برای خارجی‌ها در ازمیر پیدا می‌شود؟

در صورتی که به تازگی به شهر ازمیر مهاجرت کرده‌اید و زبان ترکی را به خوبی بلد نیستید؛ می‌توانید در کلاس‌های آموزش زبان ترکی تومر هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین شرکت کنید. در شهر ازمیر موسسات زیادی خدمات آموزشی زبان ترکی را به اتباع خارجی ارائه می‌کنند.
هزینه شرکت در کلاس‌های آموزش زبان ترکی در موسسات مختلف متفاوت است. قیمت این کلاس‌ها بسته به سطح علمی موسسه، حضوری/ آنلاین بودن یا خصوصی/ عمومی بودن دوره‌ها از 1100 لیر شروع می‌شود تا 4300 لیر برای هر ترم.

وضعیت دانشگاهای ازمیر برای خارجی‌ها چگونه است؟

ورود به دانشگاه‌های ترکیه مستلزم قبولی در آزمون ورودی است. این آزمون‌ها در دانشگاه‌های مختلف به صورت مستقل برگزار می‌شوند و اتباع خارجی برای ورود به دانشگاه باید آزمون‌های جداگانه‌ای را از سر بگذرانند و بسته به زبان آموزشی دانشگاه، کسب حداقل نمره‌ی قبولی زبان ترکی یا انگلیسی در این آزمون‌ها ضروری‌ست.

دانشگاه دولتی اژه
دانشگاه دولتی اژه

دانشگاه‌های دولتی ازمیر

  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • انستیتو ی تکنولوژی ازمیر
  • دانشگاه کاتیب چلبی ازمیر
  • دانشگاه باکیر چای
  • دانشگاه دموکراسی ازمیر

دانشگاه‌های خصوصی ازمیر

  • دانشگاه اقتصاد ازمیر
  • دانشگاه یاشار

کنسولگری ایران در ازمیر کجاست؟

نکته بسیار مهم برای ایرانیانی که قصد اقامت در ازمیر را دارند؛ این است که جمهوری اسلامی ایران در ازمیر کنسولگری ندارد. و ایرانیان مقیم در این شهر برای دریافت خدمات کنسولی باید از طریق سامانه‌ی میخک و یا مراجعه به کنسولگری استانبول اقدام کنند. البته لازم به ذکر است که در تاریخ‌های مشخصی نمایندگان کنسولگری ایران برای رسیدگی به درخواست‌های شهروندان ایرانی در ازمیر حضور پیدا می‌کنند که از طریق وبسایت سفارت و کنسولگری ایران در ترکیه اعلام می‌شود.