شرایط دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج چگونه است؟

شرایط دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج چگونه است؟
99.09.07

امروزه افراد زیادی برای اخذ اقامت ترکیه از راه‌های مختلفی اقدام می‌کنند. برخی با ویزای تحصیلی و درس خواندن در کالج و دانشگاه‌ها، برخی دیگر از طریق ویزای کار و سرمایه گذاری و خرید ملک در این کشور. اما در سال‌های اخیر راه دیگری هم توجه گردشگران و مهاجران را به خود جلب کرده و آن دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج است. البته این راه قوانین و شرایطی دارد که باید به دقت رعایت شوند؛ در غیراین‌صورت دولت ترکیه ویزای شهروندی را به فرد یا زوج خارجی نخواهد داد. ممکن است این سؤالات برای‌تان ایجاد شود که ازدواج بین‌المللی در ترکیه چگونه است؟ آیا به گواهی تجرد در ترکیه نیاز است؟ مدارک لازم برای ثبت ازدواج در این کشور اوراسیایی چیست؟ برای جواب این سوالات و دریافت اطلاعات لازم برای دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج، همراه ما باشید.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج چگونه است؟

اگرچه خرید ملک در ترکیه از روش‌های آسان و فوری اخذ اقامت ترکیه محسوب می‌شود، اما جلوی کارهای دل را نمی‌توان گرفت. گاهی بحث عاشقی بین ملت‌ها پیش می‌آید که قوانین خاص خودش را دارد و ما در این قسمت به اخذ اقامت ترکیه از طریق ازواج اشاره می‌کنیم. فردی که با خانم یا آقای با ملیت ترکی ازدواج کند، می‌تواند بعد از ۳ سال زندکی مشترک درخواست اقامت دائم ترکیه را دهد. مسئولان دولتی این کشور روند زندگی مشترک‌ زوجین را در طول این سال‌ها بررسی می‌کنند و اگر مدرکی دال بر صوری بودن ازدواج وجود نداشته باشد، به فرد تبعه خارجی اقامت دائم ترکیه می‌دهند. با این حال ذکر چند نکته در این خصوص ضروری‌ست:

  • فرد مورد نظر نباید پناهنده باشد.
  • دریافت شهروندی ترکیه از طریق ازدواج ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد و طی این مدت فرد باید در ترکیه اقامت داشته باشد.
  • ازدواج باید رسما در ترکیه به ثبت برسد.
  • مدارک ازدواج به هیچ عنوان نباید غیر واقعی و صوری باشد.
  • زوجین باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
ازدواج در ترکیه
3 سال بعد از ازدواج با یک مقیم ترک، می‌توان درخواست پاسپورت داد

مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه

  • گواهی تجرد که از کنسولگری ایران در ترکیه باید دریافت شود
  • گواهی سلامت یا برگه آزمایش خون، گواهی سلامت جسمی زوجین و عدم ابتلای آن‌ها به بیماری‌های واگیردار خطرناک و ژنتیکی
  • پاسپورت زوجین و ترجمه آن‌ها
  • ۴ قطعه عکس

پس از تکمیل مدارک یاد شده لازم است با تعیین وقت قبلی در یکی از شهرداری‌های ترکیه حضور پیدا کنید تا ازدواج را رسما و قانونا به ثبت برسانید. پس از آن بهتر است نزد امام جماعت محل هم بروید تا از نظر شرعی و فرهنگی ازدواج به ثبت برسد. وی با وکالتی که از شما می‌گیرد صیغه می‌خواند و مهریه را تعیین می‌کند. البته در این مرحله نیاز به ۲ شاهد هم دارید.

ازدواج بین‌المللی در ترکیه

این نوع ازدواج مخصوص زوج‌هایی‌ست که قصد مهاجرت به کشوری دیگر دارند اما سند ازدواج آن‌ها که در کشور خودشان دریافت کرده‌اند، مورد قبول کشور مقصد نیست. برای حل این مشکل نیاز به ثبت بین‌المللی ازدواج در کشوری ثالث است و ترکیه برای این کار گزینه مناسبی‌ست. در واقع این کشور عضو کنوانسیون بین‌المللی احوال شخصیه است و سند ازدواج آن مورد قبول کشورهای مطرح جهان از جمله کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و کاناداست. مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • اجازه نامه پدر یا گواهی فوت (برای خانم‌ها)
  • طلاق‌نامه یا فوت همسر (در صورتی که ازدواج اول نباشد)
  • رعایت قانون عده (این قانون در ترکیه ۱۰۰ روز است)
  • پاسپورت شهروندی

گواهی تجرد سفارت ترکیه

این گواهی صرفا برای ثبت ازدواج افرادی‌ست که قصد زندگی مشترک با اتباع ترکیه را دارند و در سفارت ترکیه صادر می‌شود. مدارک صدور گواهی تجرد شامل موارد زیر است:

  1. فرم درخواست صدور گواهی که داخل سفارت باید دریافت و تکمیل شود.
  2. اصل شناسنامه
  3. پرینت رنگی از صفحات گذرنامه
  4. پرداخت هزینه صدور

ثبت ازدواج در سفارت ایران

زمانی که زوجین ازدواج‌شان را در ترکیه ثبت کردند، بهتر است آن را در سفارت ایران هم به ثبت برسانند. برای این منظور مدارک زیر مورد نیاز است:

  • شناسنامه زوجین
  • تقاضانامه کتبی
  • گواهی بهداشت و انجام آزمایشات مربوط به ازدواج
  • اجازه نامه پدر یا گواهی فوت او
  • سند تجرد زوجین
  • ۴ قطعه عکس رنگی زوجین
  • گواهی ثبت ازدواج محلی
  • سند کتبی انجام عقد شرعی
ازدواج در ترکیه
بعد از ثبت ازدواج در ترکیه، می‌توانید آن را در کنسول‌گری ایران ثبت کنید

طلاق در کنسولگری ایران در ترکیه

اگر زن و شوهر به هر دلیلی نتوانند زندگی مشترک خود در ترکیه را ادامه دهند، می‌توانند طبق ماده ۶ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، از یکدیگر جدا شوند. این کار بنابر درخواست هر دو طرف و با ارائه مدارک زیر در کنسولگری ایران در ترکیه به ثبت می‌رسد:

  1. تکمیل فرم درخواست طلاق
  2. اصل شناسنامه طرفین
  3. اصل و کپی طلاقنامه که ار طرف دادگاه صادر شده باشد به همراه ترجمه
  4. ۴ قطعه عکس
  5. اصل و کپی مدرک اقامت
  6. اصل و کپی سن ازدواج
  7. اصل و کپی کارت مای زوجین
  8. پرداخت هزینه‌ها

وکیل ازدواج در ترکیه

پس از پایان تمام کارهای اداری مربوط به ثبت ازدواج در ترکیه، برگه سند باید به کنسولگری ایران برده شود تا از نظر جمهوری اسلامی هم به ثبت قانونی و شرعی برسد. شما می‌توانید شخصا این کار را انجام دهید. اما اگر وقت آن را ندارید، می‌توانید وکیل ازدواج در ترکیه استخدام کنید تا این کار و پروسه اداری آن را انجام دهد.

وکیل طلاق در ترکیه

اگر زوجین ساکن در ترکیه به تفاهم نرسند، می‌توانند در این کشور طلاق بگیرند. بهتر است برای حل و فصل مسائل حقوقی طلاق مانند مطالبه نفقه، دعوی تمکین مهریه و حضانت فرزند از وکیل بهره ببرند تا مسائل به بهترین نحو ممکن حل شود.

مزایای ثبت ازدواج در ترکیه چیست؟

  1. ترکیه عضو کنوانسیون بین المللی احوال شخصیه است. بنابراین سند ازدواج این کشور مورد قبول و تایید کشورهای دنیاست.
  2. بهره‌مندی از اقامت دائم
  3. کشوری مناسب برای زوجین به دلیل دلشتن جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تجاری بسیار
  4. زندگی مشترک نسبتا راحت به دلیل نزدیکی فرهنگی و تاریخی بین ایرانیان و ترک زبان‌ها
  5. پروسه دریافت ویزای کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا راحت‌تر خواهد شد و احتمال بالایی دارد که روجین بتوانند ویزای این کشورها را دریافت کنند.