سفر به ترکیه در دوران کرونا

سفر به ترکیه در دوران کرونا
99.11.04

ویروس کرونا اولین و شاید بزرگ‌ترین آسیب خود را به صنعت گردشگری زد. حالا که حدودا یک سالی از انتشار این ویروس می‌گذرد، به‌طور پیوسته شاهد وضع قوانین مختلف برای گردشگری بوده‌ایم. ترکیه هم یکی از کشورهایی بود که قوانین مختلفی برای گردشگران وضع کرد: از بسته شدن کامل مرزها گرفته تا پذیرش محدود گردشگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. در این مطلب از مجله ام تی سی هوم امکان سفر به ترکیه در دوران کرونا را از جوانب مختلف بررسی کرده‌ایم. همراه ما باشید.

نگاهی کوتاه به کرونا در سالی که گذشت

در روزهای پایانی سال 2019 جهان در بهت و شوک بیماری کووید 19 فرو رفت. کرونای جدید، ویروسی جهش یافته بود که با سرعت در جهان منتشر شد. اولین اقدام کشورهای درگیر برای مقابله با این بیماری بستن مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خود به روی شهروندان سایر کشورها بود. در اقدامی سریع هر کشور تلاش می‌کرد با آخرین پروازها شهروندانش را به کشور خود بازگرداند.
بعد از آن قرنطینه‌های طولانی مدت شروع شد. هر کشوری به فراخور میزان ابتلا در تمام کشور یا تنها در برخی شهرها هفته‌ها قرنطینه‌ی عمومی اعلام کرد. توصیه‌‌های بهداشتی در تمام دنیا، شهروندان را به ماندن در خانه تشویق می‌کرد. جهان امیدوار بود با شروع فصل گرما کووید 19 از میان برود، به همین دلیل همه ما در تعلیق طولانی ناشی از امیدواری قرار گرفتیم.
در این میان بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها برای ادامه‌ی حیات با مشکلات جدی مواجه شدند.

 

مسئولان و صاحبان سرمایه نمی‌توانستند دست روی دست بگذارند و کشورها را در حالت نیمه تعطیل قرار دهند. به همین جهت اقدامات بهداشتی و مراقبتی شکل تازه و هوشمندانه‌ای به خود گرفت. پژوهش‌ها و مطالعات بالینی ابعاد تازه‌ای از بیماری کووید 19 را نمایان کرد. مجموع این عوامل منجر شد که جهان کمی بیشتر به گذشته‌ی نه چندان دور خود شبیه شود.

یکی از بخش‌های اقتصادی جهان که آسیب زیادی را متحمل شد، صنعت توریسم بود. تا مدت‌ها مرز کشورها به روی هم بسته بود و تنها تعداد اندکی از افراد بنا به ضرورت سفر می‌کردند. با پیشرفت‌های حاصل شده به کندی امکانات لازم برای مسافرت در دوران کرونا میان کشورها فراهم شد.
برای بسیاری از ایرانیان ترکیه مقصد ارزان، نزدیک و آسانی برای مسافرت خارج از کشور محسوب می‌شود. تعداد ایرانیانی که در ترکیه کار، تحصیل و زندگی می‌کنند کم نیستند. به همین جهت شروع پروازها و امکان مسافرت میان ایران و ترکیه اهمیت فراوانی دارد.

شرایط ترکیه در شروع اپیدمی

خبر شیوع بیماری کرونا در ابتدای سال 2020 جهان را لرزاند. از آنجا که موارد اولیه ابتلا در ووهان چین مشاهده شده بود، بسیاری از کشورها از جمله ترکیه در اولین اقدام پروازهای کشور چین را لغو کردند و شهروندان خود را از این کشور خارج کردند. در مرحله بعدی، به دلیل موقعیت استراتژیک ایران به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب پروازهای ایران نیز از سوی دولت ترکیه تنها محدود به پروازهای اضطراری شد.

اولین مورد ابتلا به بیماری کرونا در ترکیه در ماه مارس ثبت شد. در این فاصله ترکیه مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی بسیاری از کشورها بسته بود. و با مشاهده‌ی اولین مورد تائید شده این کشور در اقدام‌های فوری سعی در کنترل همه‌گیری داشت. قرنطینه‌‌های عمومی، محدودیت‌های رفت و آمد، محدود کردن افراد سالخورده در خروج از منزل، اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی در ترکیه نیز مانند سایر کشورها مورد توجه قرار گرفت.

آسیب کرونا به صنعت گردشگری ترکیه
اقتصاد ترکیه در طول دوران کرونا ضربات سنگینی خورد، چرا که یکی از پایه‌های قدرت اقتصادی در ترکیه صنعت توریسم است. محدودیت‌های اعمال شده ترکیه را با بحران‌های جدی اقتصادی مواجه کرد. در تمام مدت بحران کرونادر ترکیه دولت ترکیه و بخش توریسم این کشور به دنبال دست‌یافتن به استاندارهایی بودند تا بتوانند با تکیه بر آن‌ها گردشگری در این کشور را دوبار رونق دهند.
بهار و تابستان گذشته فصل خلوت توریسم در ترکیه بود. با این حال هنوز گردشگری به شکل محدود و در برخی شهرهای کنترل شده به فعالیت خود ادامه میداد. اولین پروازهای بین‌المللی ترکیه در اواخر بهار 2020 از سر گرفته شد. بنا به آمارهای رسمی سایت‌های گردشگری، توریسم در ترکیه در سال 2020 با 74 درصد کاهش مسافر روبرو بوده است. با این حال از ژانویه تا سپتامبر 2020 نزدیک به ده میلیون مسافر به این کشور وارد شده‌اند.
دولت ترکیه تلاش بسیاری برای ایمن سازی و جذب مجدد گردشگران خارجی را از خود نشان داده است. ماه‌های انتهایی سال گذشته میلادی روزهای امید بخشی برای علاقه‌مندان به مسافرت به ترکیه بود.

مسافرت ایرانیان به ترکیه

در مهر ماه سال 99 به صورت رسمی اعلام شد که مرزهای زمینی و هوایی میان ایران و ترکیه برای مسافرت‌های غیر ضروری و غیر تجاری باز شد. ابتدا محدودیت‌هایی برای مسافران اعمال می‌شد که به تدریج این محدودیت‌ها کمتر شد و مسافران تحت شرایط خاصی قادر به سفر توریستی به ترکیه شدند.
از سوی دیگر دولت ترکیه برای رونق مجدد گردشگری قوانین بهداشتی سختی را برای شرکت‌ها و موسسات توریستی تعیین کرد. در واقع با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت حمل و نقل ترکیه؛ هتل‌ها، موسسات توریستی، برگزارکنند‌گان تور و موسسات تفریحی ملزم رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت دریافت مجوز فعالیت در دوره‌ی پاندمی شدند. این اقدامات قوت قلبی برای مسافرانی شد که قصد گذران تعطیلات خود در ترکیه را داشتند.

شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا:

سفر به ترکیه در دوران کرونا
سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های گردشگری در تمام جهان و وزارت‌ خارجه‌های تمامی کشورها توصیه‌های مشترکی مسافران در تمام دنیا دارند.
• رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک در تمام فضاهای عمومی، رعایت بهداشت دست‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی کنند و رعایت فاصله‌ی اجتمای.
• در صورت تمایل به سفر از آخرین اطلاعات مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و شهر مقصد اطلاعات لازم را کسب کنید.
• با علائم و نشانه‌های بیماری کرونا آشنایی کامل را داشته باشید و در صورت مشاهده‌ی نشانه‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنید.
• حتما پیش از سفر اطلاعات کاملی از مراکز درمانی و آزمایشگاهی مقصد کسب کنید.
این توصیه‌ها به صورت کلی سعی در ایمن کردن سفر برای مسافران دارد. ضمن آن‌که خطوط هوایی و هتل‌ها نیز پروتکل‌های ویژه‌ای را رعایت می‌کنند. برای مثال در تمام فرودگاه‌های ترکیه افراد ملزم به رعایت فاصله اجتماعی هستند. مواد ضدعفونی کننده در همه جا در دسترس گردشگران قرار دارد. تیم‌های پزشکی در فرودگاه‌ها مستقر هستند.
در پروازهای ترکیه به مسافران پک‌های بهداشتی شامل ضدعفونی کننده و ماسک ارائه می‌شود. برای رعایت فاصله‌ی فیزیکی میان مسافران، ظرفیت هواپیما‌ها به نصف کاهش یافته است. نوشیدنی‌ها و غذا‌ها در بسته‌بندی‌های بهداشتی ارائه می‌شود. مهمانداران موظف هستند از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مسافران اطمینان حاصل کنند. تمامی این اقدامات در راستای تجربه‌ی سفری امن برای گردشگران خارجی تدارک دیده شده است.

شرایط سفر به ترکیه از ایران

در حال حاضر برای مسافرت به ترکیه از ایران طی 72 ساعت قبل از پرواز مسافر موظف به انجام تست PCR است. در زمان ورود به خاک ترکیه چه از راه زمینی و چه از راه هوایی تست ترجمه‌ی شده کرونا باید به مقامات مرزی ارائه شود تا مجوز ورود به ترکیه صادر شود. آزمایش کرونا باید در آزمایشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و درمان انجام شود و مورد تائید قرار گیرد.
برای ورود به خاک ترکیه افراد بالای 6 سال موظف به ارائه‌ی برگه‌ی تست PCR هستند. گرچه در برخی مواقع و برخی از کشورها سن ارائه‌ی برگه‌ی آزمایش 2 سال به بالاست.
هنگام بازگشت به ایران ارائه‌ی جواب منفی تست PCR متعلق به بازه‌ی زمانی 96 ساعت گذشته الزامی است. چنانچه فردی برگه را همراه خود نداشته باشد باید به مدت دو هفته در محل مشخصی قرنطینه شود. اگر قصد بازگشت از ترکیه به ایران را دارید به دو روش می‌توانید PCR خود را انجام دهید. یکی به مراکز آزمایشگاهی تائید شده در ترکیه و روش دیگر مراجعه مراجعه به فرودگاه‌های این کشور حداقل یک روز قبل از پرواز و انجام تست مذکور است. هزینه‌ی انجام تست کرونا در ترکیه 250 لیر است.
برای آگاهی از مراکز رسمی انجام تست PCR در ترکیه اینجا کلیک کنید.

واکسیناسیون در ترکیه

در آخرین روزهای سال 2020 خبر تولید واکسن کرونا خوشحالی زیادی در جهان به پا کرد. از آن زمان زمزمه‌هایی در مورد اینکه کدام کشور و کدام شهروندان ابتدا به واکسن دست پیدا می‌کنند بلند شده است. از مدت‌ها پیش از تولید واکسن، دولت‌مردان ترکیه به دنبال خرید واکسن مورد تائید بودند. آن‌ها رایزنی‌های با شرکت‌های فایزر و مدرنا انجام دادند، البته توافقاتی با شرکت چینی سینواک نیز داشته‌اند.

واکسیناسیون در ترکیه
با ورود اولین محموله‌ی واکسن چینی به نام کروناوک به ترکیه ابتدا کادر درمان در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته‌اند. همزمان ترکیه در حال تلاش برای خرید واکسن از شرکت‌های دیگر برای شهروندانش است. در صورت ورود به قدر کفایت، ممکن است این کشور به 2 روش دولتی و خصوصی واکسیناسیون را ادامه دهد که در این صورت ممکن است شهروندان سایر کشورها نیز بتوانند از واکسن‌های موجود در ترکیه استفاده کنند.