انواع بستنی‌های مخصوص ترکیه

انواع بستنی‌های مخصوص ترکیه
00.01.20

هیچ چیز مثل یک بستنی خوشمزه نمی‌تواند جان آدم را تازه کند، قبول دارید؟ حالا فکر کنید وارد یک کشور جدید شده‌اید و طیف جدیدی از طعم‌های بستنی جلوی‌تان صف می‌بندند، چه کسی می‌تواند مقاومت کند؟ بستنی لذیذترین و در عین حال پرطرفدارترین دسر سرد جهان است. از این رو اغلب کشورهای جهان بستنی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند و روز به روز در حال تلاش هستند تا بهترین بستنی‌ها را با بهترین کیفیت و طعم به مردم عرضه کنند. آیا به تا حال کنجکاو شدید تا در مورد بستنی‌های معروف کشور توریستی ترکیه بدانید؟ در این مقاله از ام تی سی هوم می‌خواهیم اطلاعات جامعی از تاریخچه پیدایش بستنی و انواع بستنی‌های مخصوص کشور زیبای ترکیه در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش بستنی

آیا از تاریخچه‌ی پیدایش اولین بستنی اطلاع دارید؟ بعضی از مورخان بر این باورند که 200 سال قبل از میلاد مسیح، چینی‌ها شکلی از بستنی ترکیبی از یخ و شیر را می‌خوردند. ایرانی‌ها و عرب‌ها نیز از شیر را به عنوان ماده اصلی با آجیل و میوه‌های خشک ترکیب می‌کردند و از برفی که در یخچال‌ها و سوراخ‌های عمیق زیر زمین نگهداری می‌شده به عنوان ماده‌ی نهایی بستنی بهره می‌بردند. لغت بستنی (Ice Cream) اولین بار در قرن هجدهم با انتشار دستور تهیه‌ی آن در لندن، پدیدار شد. از آن زمان تاکنون، کشورهایی که بهترین بستنی‌های دنیا را می‌سازند برای هر چه بهتر شدن دستور تهیه‌ی بستنی‌های خود تلاش کرده‌اند.

در نیمه‌ی دوم قرن بیستم وقتی همگان قدرت خرید یخچال را پیدا کردند، بستنی نیز همزمان طرفداران زیادی پیدا کرد. از آن‌جا که برخی از بهترین و کاربردی‌ترین چیزها به صورت تصادفی اختراع شده‌اند، اتفاق مشابهی نیز در مورد بستنی قیفی افتاد. افسانه‌ها اینگونه روایت می‌کنند که در طول نمایشگاه جهانی سنت لوئیس در سال 1904، یکی از فروشندگان بستنی به این نتیجه رسید که سرو کردن بستنی در بشقاب کار بسیار عبثی است و به جای آن بستنی را در وافل‌هایی لوله شده به عنوان قیف ارائه داد.

در ترکیه نیز به بستنی دوندورما (Dondurma) گفته می‌شود. به کمک ماده‌ای به نام ثعلب (Salep) که از ریشه‌ی ارکیده بنفش به دست می‌آید، بستنی ترکی بافتی بسیار عالی دارد که به عنوان علامت تجاری دوندورمای ترکی نیز شناخته می‌شود. این بستنی همچنین ماراس (Maras) نیز نامیده می‌شود. دوندورما بسیار لذیذ و خوشمزه است، بنابراین اگر زمانی گذرتان به کشور زیبای ترکیه افتاد، لذت چشیدن این بستنی را هرگز از دست ندهید.

معرفی انواع بستنی‌های مخصوص ترکیه

کونفه با بستنی

کونفه یا کنافه از جمله شیرینی‌های بسیار خوشمزه ترکی، از رشته تل کادایف و پنیر درست شده و در شربت مخصوص خیسانده می‌شود. این پنیر با توجه به سلیقه هر فرد می‌تواند از انواع پنیر چرب، پنیر نابلسی، پنیر موزورلا، پنیر شیر بز یا کاشار و پنیر خامه‌ای باشد. شما نیز می‌توانید این شیرینی یا دسر بسیار خوشمزه را همراه با بستنی، سرشیر و تکه‌های موز در کافه‌های ترکیه سرو کنید.

بستنی با وافل

وافل بستنی یکی دیگر بستنی‌های محبوب ترکیه می‌باشد که همراه با شکلات تیره و روشن سرو می‌شود. بدون شک هنگامی که در کنار ساحل قدم می‌زنید، افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد که در مقابل مغازه‌های عرضه کننده وافل بستنی صف کشیده‌اند و با لذت این بستنی پرطرفدار را نوش جان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ملی ترکیه چیست؟ قهوه یا چای؟

دوندورما

همان‌طور که گفته شد دوندورما از بستنی‌های بسیار خوشمزه ترکیه می‌باشد که بافتی نرم دارد و دیر آب شدن آن سبب می‌شود تا برخی از فروشنده‌ها به منظور سرگرم کردن مشتریان نمایش‌های خنده‌دار نیز اجرا کنند.

دوندورما، خوشمزه‌ترین بستنی ترکیه
اغلب کسانی که به گشت و گذار در شهرهای زیبای ترکیه می‌پردازند، حتما این بستنی را امتحان می‌کنند.

رولت بستنی با پسته

رولت بستنی در واقع نوعی کیک رولتی است که به جای خامه از بستنی در آن استفاده می‌شود و یک دسر کاملا تابستانی به حساب می‌آید. رولت بستنی معمولا در کشور ترکیه با پسته تزیین و سرو می‌شود.

کیک بستنی

کیک بستنی؛ دسر بسیار خوشمزه‌ای که طرفداران بسیاری دارد و شما به راحتی می‌توانید آن را در شکل‌ها و طعم‌های مختلف با بستنی ساده یا بستنی سنتی با توجه به سلیقه خود در منزل نیز درست کنید و نوش جان کنید. شایان ذکر است که کیک بستنی‌های ترکیه نیز بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کشور دل‌انگیز ترکیه به یکی از کافه‌های دنج استانبول بروید و این دسر خوشمزه که ترکیبی از کیک و بستنی می‌باشد را سفارش دهید و با لذت فراوان آن را میل کنید.

ساندویچ بستنی کونفه

ساندویچ بستنی کونفه نیز یکی دیگر از دسرهای فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه ترکیه می‌باشد که بدون شک طعم بی‌نظیر آن شما را به وجد خواهد آورد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به ترکیه لذت چشیدن این دسر خوشمزه را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، مطلب «کافه‌گردی در محله بالات» و مطلب «شهرهای توریستی ترکیه» را هم پیشنهاد می‌کنیم.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم به معرفی انواع بستنی‌های مخصوص ترکیه پرداختیم. در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه یا اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ام تی سی هوم در ایران و ترکیه از طریق شماره‌های واتساپ 09129533230 و 00905304119086 در ارتباط باشید تا از اطلاعات جامعی که در اختیارتان قرار می‌دهند نهایت استفاده را کنید.