کاپالی چارشی (گرند بازار) استانبول

کاپالی چارشی (گرند بازار) استانبول

نام کاپالی چارشی را شنیده‌اید؟ اگر مسافر استانبول هستید، بعید است نام بازار بزرگ استانبول یا همان کاپالی چارشی را نشنیده باشید. این بازار بزرگ که به نوعی تداعی فرهنگ زنده‌ی استانبول نیز هست، نه تنها ارزش یکبار دیدن را دارد، بلکه می‌توانید از دیدن چند باره‌ی آن هم لذت ببرید. در ادامه همراه ام‌ تی سی هوم باشید تا این بازار بزرگ بیشتر آشنا شوید.

کاپالی چارشی، یادگاری از دوران عثمانی

کاپالی چارشی (گرند بازار) شاید یکی از مهمترین و پیچیده ترین پروژه هایی باشد که توسط امپراتوری عثمانی توسعه یافته است. زیرا در 500 سال حکمرانی عثمانی، این امپراطوری تغییرات باورنکردنی را تجربه کرده است، با موفقیت و شکست روبرو شده است و پروژه های عظیمی محقق کرده است.

از طرف دیگر صنایع بزرگ غول پیکر مانند تولیدی ها، کشتی سازی ها، مدارس و غیره تأسیس شد اما معدودی از این موارد هنوز هم قادر به عملکرد واقعی هستند. گرند بازار همانطور که امروزه یکی از جاذبه های مهم گردشگری و توریستی استانبول است در آن زمان هم در کنار بسیاری از بازارهای بسته در جهان ویژگی مهمی داشت، این که فقط یک بازار نبود بلکه یکی از مهمترین پروژه های اقتصادی دولت به منظور اطمینان از تداوم هویت محصول یک امپراطوری و رقابت بین المللی بود. یک مکانیسم عالی بود که در آن یک رقابت همه کاره و مؤثر بین شرق-غرب شمال-جنوب کنترل و متعادل می‌شد.

بازار کاپالی چارشی
بازار کاپالی چارشی

بازار با پایه‌گذاری فاتح سلطان محمد در سال 1461 و بعدها به دستور سلطان سلیمان با مواد چوبی و با سبک معماری عثمانی ساخته شد. بعدها ترمیم و بازسازی شد و امروزه میبینیم که  این بازار در زمینی به مساحت 110 هزار 868 متر مربع بنا شده است، دارای یک فضای بسته 45 هزار متر مربعی، 3600 مغازه در 65 راسته و 14 کاروانسرا است. بازار 11 در ورودی متفاوت دارد که نامهای آن‌ها به این ترتیب میباشد:

  • Beyazıt
  • Çarşıkapı
  • Çuhacıhan
  • Kuyumcular
  • Mahmutpaşa
  • Nuruosmaniye
  • Örücüler
  • Sepetçihan
  • Takkeciler
  • Tavukpazarı ve Zenneciler
بازار کاپا
گشت زنی در بازارهای سنتی

در بازار بزرگ استانبولر چه چیزهایی می‌فروشند؟

امروزه گرند بازار در هر ساعت از روز سرزنده و شلوغ است. در این بازار تقریبا تمامی صنایع دستی ترکیه که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند به عرضه و فروش  می‌رسند.

فرش دستباف و جواهرات خاص از بهترین نمونه های هنر سنتی ترکیه که عمدتا در این بازار به فروش میرسند، هستند. همه این محصولات علاوه بر فروش حضوری با گواهینامه های کیفیت و محموله های تضمین شده به تمام نقاط جهان نیز فروخته می شوند.

علاوه بر فرش و جواهرات شما میتوانید اشیاء دست ساز نقره که از صنایع دستی معروف ترکیه می‌باشد، مس، برنز و اقلام تزئینی، سفال، عقیق و چرم را با کیفیت بالا، به صورت یک مجموعه غنی از خاطرات از ترکیه و یا سوغاتی تهیه کنید.

چطور به کاپالی چارشی برویم؟

دسترسی به این شاهکار تاریخی نیز آسان است به این ترتیب که می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه که به سمت “بیازیت” خط  تراموائی “باغجیلار-کاباتاش” می‌روند ، با پیاده شدن در ایستگاه “بیازیت” به مقصد برسید. کسانی که می خواهند از طرف آناتولی بیایند، می توانند پس از طی یک پیاده‌روی کوتاه (یا با تراموا) با یک کشتی یا استفاده ازخط مترو “مارمارای”  و پیاده شدن در ایستگاه “سیرکجی” به این بازار دست بیابند.