دریافت پاسپورت کشور ترکیه؛ روش‌ها و مزایا

دریافت پاسپورت کشور ترکیه؛ روش‌ها و مزایا

پاسپورت یا گذرنامه اوراق هویتی ملی‌ست که از سوی نهادهای دولتی هر کشور (وزارت امور خارجه) برای شهروندانش صادر می‌شود. مدرک شناسایی‌ای که اجازه‌ی خروج از کشور و ورود به کشور دیگری ( از طریق تائید هویت) را به فرد  می‌دهد. ارزش و اعتبار پاسپورت هر کشوری به مناسبات سیاسی – اقتصادی و فرهنگی‌اش با دیگر کشورهای جهان بستگی دارد. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان به دنبال روش‌های اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه هستند.

در این مطلب به صورت مختصر به مهم‌ترین مضوعات مرتبط با دریافت پاسپورت ترکیه می‌پردازیم. همراه ما باشید.

مزایای دریافت شهروندی ترکیه

دریافت حق شهروندی به صورت ذاتی مبتنی بر محل تولد و وضعیت شهروندی والدین می‌باشد. اما در مواردی و طی مراحلی هر فردی می‌تواند شهروندی کشور دیگری را کسب نماید.

حق شهروندی مجموعه‌ای از امتیازات قانونی در حوزه‌ی مسائل سیاسی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی است که پس از دریافت تابعیت کشور ترکیه به فرد اعطا می‌شود. حق شهروندی ترکیه شامل مزایای زیر برای تبعه‌ی این کشور می‌شود:

  • امکان استفاده از خدمات درمانی دولتی به صورت رایگان
  • امکان استفاده از خدمات بیمه‌های عمر و بازنشستگی
  • امکان کار و سرمایه‌گذاری آزاد، بدون طی مراحل قانونی دریافت اجازه‌نامه مختص خارجی‌ها
  • داشتن حق رای، و حقوق مشارکت سیاسی
  • برخورداری از امکان تحصیلات رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی
  • عدم نیاز به حضور دائمی در ترکیه جهت اخذ اجازه‌ی اقامت
  • بهره‌گیری از تمام خدمات و مواهب زندگی در ترکیه به عنوان شهروند قانونی این کشور
  • امکان استفاده از خدمات بانَکی و اقتصادی نظیر دریافت کارت‌های اعتباری
  • عدم نیاز به ثبت گزارش رسمی سرمایه و ثروت شخصی به دولت ترکیه
  • ارائه‌ی خدمات شهروندی و حمایت از سوی دولت ترکیه
  • دریافت پاسپورت کشور ترکیه

مهم‌ترین مزیت دریافت تابعیت و حق شهروندی در کشور ترکیه، دریافت پاسپورت این کشور می‌باشد. لازم به ذکر است که ترکیه از آن دست کشورهایی‌ست که تابعیت دوگانه را پذیرفته و بر اساس قانون، ایرانیانی که تابعیت ترکیه دریافت می‌کنند، در عین حال می‌توانند تابعیت ایرانی خود را نیز حفظ کنند.

 

ارزش پاسپورت ترکیه

اعتبار دیپلماسی یک کشور بر ارزشمندی پاسپورتش تاثیر مستقیمی دارد.  در سال 2022 ترکیه به عنوان کشوری با روابط بین‌المللی خوب و سیاست خارجی موفق، در میان کشورهای جهان رتبه‌ی 55  ارزشمندی پاسپورت را از آن خود کرد. بر اساس این معیار شهروندان ترکیه به بسیاری از کشورهای جهان بدون نیاز به روادید اجازه‌ی سفر دارند.

با داشتن پاسپورت ترکیه سفر به 71 کشور جهان بدون گذراندن پروسه‌ی طولانی دریافت روادید امکان پذیر است. سفر از طریق دریافت ویزای فرودگاهی به 46 کشور جهان و امکان دریافت ویزای آنلاین به 7 کشور از مزیت‌های پاسپورت ترکیه محسوب می‌شود. در این بین سفر به برخی کشورها نظیر آمریکا و کانادا مستلزم دریافت رویداد از طریق سفارت‌هایشان در خاک ترکیه میسر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: با پاسپورت ترکیه به کدام کشورها می‌توان سفر کرد؟

مهاجرت به ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه
پاسپورت ترکیه؛ امکان سفر به کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به روادید

روش‌های دریافت پاسپورت ترکیه

برای دریافت پاسپورت ترکیه روش‌های مختلفی وجود دارد. هر فرد بسته به شرایط و امکاناتش می‌تواند به یکی از روش‌های زیر نسبت به دریافت آن اقدام کند:

اخذ پاسپورت از طریق ازدواج

اعطای شهروندی و دریافت پاسپورت از طریق ازدواج از معدود مواردی است که اتفاق نظر جهانی نسبت به آن وجود دارد. بر اساس قوانین ترکیه سه سال پس از ثبت قانونی ازدواجِ فردی با اتباع این کشور، شخص قادر خواهد بود نسبت به دریافت تابعیت ترک و به تَبَع آن دریافت پاسپورت ترکیه اقدام نماید.

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

متداول‌ترین روش دریافت پاسپورت ترکیه، اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری‌ست. در این روش سرمایه‌گذاری به شیوه‌های مختلف امکان‌پذیر است:

  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک به ارزش حداقل 400.000 دلار
  • خرید اوراق قرضه‌ی بانکی به ارزش 500.000 دلار
  • سرمایه‌گذاری در بورس ترکیه به ارزش 500.000 دلار و بیشتر
  • سپرده‌گذاری بانکی حداقل 500.000 دلار
  • ثبت و افتتاح شرکت و استخدام حداقل 50 نیروی کار با تابعیت ترکیه

سرمایه‌ای که در این روش وارد ترکیه می‌شود، حداقل 3 سال باید در این کشور بماند و پس از این مدت شخص می‌تواند به صورت قانونی و طی 70 روز نسبت به دریافت تابعیت و پاسپورت ترکیه اقدام نماید.

در این میان انواع روش‌های سرمایه‌گذاری خرید ملک در ترکیه با توجه به میزان حداقل سرمایه و نیز سهولت در انجام، بسیار متداول و محبوب است. خرید ملک همچنین سرمایه‌گذاری سودآور مادی و معنوی‌‌‌ای محسوب می‌شود که متضمن رفاه و امنیت زندگی در ترکیه می‌باشد.

نکته: خرید ملک در ترکیه با ارزشی کمتر از 400 هزار دلار امکان دریافت اقامت این کشور را فراهم می‌کند اما به صورت مستقیم منجر به دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه نمی‌شود. در صورت خرید ملکی ارزان‌تر از 400 هزار دلار، اقامت موقت و قابل تمدید به متقاضی اعطا می‌شود. در این صورت طی گذشت مدت زمانی مشخص خریدار ملک می‌تواند نسبت به دریافت شهروندی ترکیه اقدام نماید.

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق کار

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ویزای کاری امکان‌پذیر است. برای دریافت ویزای کار؛ متقاضی ابتدا از طریق موسسات کاریابی معتبر، پیشنهاد و یا نامه‌ی دعوت به کار از یک کارفرمای ترک دریافت می‌کند. سپس با ارائه‌ی این نامه به سفارت ترکیه، ویزای کار یک‌ساله دریافت می‌کند.

در صورت ادامه‌ی اشتغال فرد در این کشور ویزا ابتدا به صورت دو ساله و بعد تا 8 سال قابل تمدید است. در پایان این 8 سال متقاضی می‌تواند ویزای کاری خود را به اقامت دائم تبدیل کند و چنانچه بیش از 10 سال در ترکیه کار و زندگی کند، می‌تواند برای دریافت تابعیت و پاسپورت ترکیه اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن شغل قبل از مهاجرت به ترکیه

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق تحصیل

ویزای تحصیلی تنها اجازه‌نامه‌ی اقامت محصل در ترکیه، آن‌هم در طول مدت تحصیل را تضمین می‌کند. و نمی‌توان به صورت مستقیم از طریق ویزای تحصیلی برای دریافت پاسپورت اقدام کرد. بهترین روش دریافت تابعیت ترکیه برای دانشجویان، استفاده از روش‌هایی چون خرید ملک، ویزای تحصیلی و یا سرمایه‌گذاری در این کشور می‌باشد.

دریافت پاسپورت ترکیه
سرمایه‌گذاری، خرید ملک و ثبت شرکت مهم‌ترین روش‌های اخذ تابعیت ترکیه محسوب می‌شوند.

قوانین پاسپورت در ترکیه

برای دریافت پاسپورت ترکیه‌ای، ابتدا باید برای دریافت تابعیت این کشور اقدام نمائید. برای این منظور متقاضیان باید واجد شرایط عمومی ذیل باشند:

  • رسیدن به سن قانونی
  • زندگی مستمر در ترکیه حداقل به مدت 5 سال (با وقفه‌ی کمتر از 6 ماه)
  • عدم سوءپیشینه
  • سلامت جسمانی و روانی (به معنای نداشتن بیماری‌های که خطری برای جامعه محسوب شود)
  • آشنایی و تسلط نسبی با زبان ترکی استانبولی
  • تمکن مالی
  • اثبات تعلق و حس احترام نسبت به فرهنگ و مردم ترکیه

تفاوت اجازه‌ی اقامت و پاسپورت

دریافت اجازه‌ی اقامت در ترکیه از طریق تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و خرید ملک امکان‌پذیر است. اجازه‌ی اقامت معمولا محدود به زمان مشخصی‌ست و پس از این مدت فرد مقیم در ترکیه یا باید نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کند و یا خاک ترکیه را ترک کند.

اجازه‌ی اقامت در ترکیه مشمول حقوق شهروندی نظیر تحصیل رایگان، بیمه‌ی دولتی و خدمات درمانی رایگان نمی‌شود. همچنین فرد تنها با تابعیت کشور اصلی خود، قادر به سفر به سایر کشورها خواهد بود. اما باید به این نکته توجه داشت که دریافت اقامت ترکیه، روند اخذ تابعیت و پاسپورت این کشور را تسهیل می‌کند.

دریافت مشاوره برای اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه

مشاوران ما در ام‌تی‌سی هوم می‌توانند به‌روزترین اطلاعات مهاجرتی ترکیه را در اختیار شما قرار دهند. کافی‌ست با یکی از شماره‌های زیر تماس گرفته و سوالات خود را از مشاوران ما بپرسید:

  • 09129533230 (شماره واتس اپ)
  • 09129536964 (دفتر تهران)
  • 02188664067 (دفتر تهران)
  • 00905304119082 (دفتر استانبول)