مهاجرت پزشکان به ترکیه

مهاجرت پزشکان به ترکیه
00.01.27

کشور ترکیه علاوه بر جاذبه‌های گردشگری فراوان و جذاب یک مقصد گردشگری سلامت نیز به حساب می‌آید، به گونه‌ای که سالانه افراد بسیاری از کشورهای مختلف جهان نظیر عراق، آذربایجان، ایران، اروپا، روسیه، آسیا و عربستان سعودی برای درمان و یا حتی انواع جراحی‌های زیبایی به بخش‌های پزشکی کشور ترکیه مراجعه می‌کنند. به علاوه کشور ترکیه از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار دارد و اهمیت زیادی به مشاغل حوزه بهداشت و سلامت از جمله مامایی، پرستاری، پزشکی و… می‌دهد. همین امر سبب شده تا پزشکان بسیاری از نقاط مختلف جهان از جمله ایران به این کشور مهاجرت کنند. در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با مهاجرت پزشکان به ترکیه در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط کار پزشکان ایرانی در ترکیه چگونه است؟

کسانی که در خارج از کشور ترکیه مدرک پزشکی خود را دریافت نموده‌اند، لازم است به منظور کار در این کشور اقداماتی را برای دریافت مجوزهایی به کار گیرند. در ابتدا فرد متقاضی باید حتما مدرک خود را معادل سازی (دنکلیک) کند. برای دنکلیک مدرک، پزشک متقاضی باید حتما مدرک خود را به موسسه آموزش عالی کشور ترکیه معروف به YOK ارسال نماید. همچنین باید مدرک زبان ترکی با سطح B را نیز کسب کرده باشد. در واقع مدرک زبان ترکی جزو مدارک‌های بسیار مهم برای کار در این کشور به حساب می‌آید. لازم به ذکر است پزشکان ایرانی که از دانشگاه‌های ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند به ارائه مدرک زبان ترکی نیاز پیدا نخواهند کرد.

مدارکی که متقاضیان کار در کشور ترکیه و اخذ ویزای کاری این کشور ارسال می‌کنند در یک پروسه‌ی 4 تا 6 ماهه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این افراد باید در آزمونی به نام STS شرکت کنند و سپس نتیجه این آزمون را قبل از دریافت هرگونه تایید مدارک به موسسه آموزش عالی کشور ترکیه ارائه کنند. آزمون STS که در یک مرحله به صورت تئوری و به زبان ترکی از متقاضیان کار پزشکی در کشور ترکیه گرفته می‌شود از شرایط سنی برخوردار نیست و در هر سال دو بار برگزار می‌شود. پس از ارائه مدارک و اثبات دانش زبان ترکی و همچنین قبولی در آزمون STS فرد متقاضی باید یک دوره آموزش اجباری را سپری کند و پس از قبولی در آزمون شفاهی مربوط به رشته تخصصی خود به مدت 3 ماه تحت نظر وزارت بهداشت شروع به کارورزی کند تا در نهایت بتواند به عنوان پزشک در کشور ترکیه شروع به کار کند.

بیشتر بخوانید: پزشکان ایرانی مشغول به کار در استانبول

حداقل و میانگین حقوق پزشکان در ترکیه چقدر است؟

به طور کلی هر شخصی که برای کار به کشور ترکیه مهاجرت می‌کند باید از حداقل و میانگین حقوق در این کشور اطلاع داشته باشد. شایان ذکر است که پزشکی و دندان‌پزشکی در کشور ترکیه نیز همانند سایر کشورهای جهان جزو رشته‌های پرطرفدار با درآمد بالا می‌باشد. متوسط حقوق ماهیانه در ترکیه تقریبا حدود هجده هزار و چهارصد لیر می‌باشد. در واقع حداقل میزان حقوق برای پزشکان در این کشور شش هزار و هفتصد و شصت لیر و بیشترین میزان حقوق برای این افراد تقریبا حدود سی و یک هزار و صد لیر می‌باشد.

میانگین حقوق پزشکان در ترکیه

البته ناگفته نماند که میانگین حقوق پزشکان مزایایی نظیر حق مسکن، حمل و نقل و… را نیز در برمی‌گیرد. همچنین توجه داشته باشید که حقوق تمامی پزشکان و گرایش‌های مختلف پزشکی در کشور ترکیه در مراحل مختلف و نوع فعالیت که در بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی باشد کاملا با هم متفاوت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

مدارک لازم جهت دریافت مجوز کار برای پزشکان خارجی در کشور ترکیه

لازم است بدانید که اگر از دانشگاه‌های ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اید، طی کردن مراحل دریافت مجوز کار آسان‌تر می‌باشد و همچنین مدارک درخواستی نیز زمان و هزینه کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. اما در این بخش به صورت کلی مدارکی را که یک پزشک خارجی برای دریافت مجوز کار باید ارائه کند را بیان می‌کنیم:

  • مدرک معادل سازی (دنکلیک) شده پزشک متقاضی
  • دریافت مدرکی که قانونی بودن فعالیت پزشک متقاضی در ترکیه را اثبات کند. (این مدرک شامل پناهندگان کشور ترکیه، کسانی که از دانشگاه‌های ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند و افرادی که حداقل به مدت 5 سال در این کشور اقامت داشته‌اند، نمی‌شود)
  • کسب حداقل نمره B از آزمون زبان ترکی
  • بیمه مالی
  • ارائه قرارداد خدماتی بین پزشک متقاضی و محل کار که میزان حقوق پزشک در آن قید شده باشد
  • کسب حداقل نمره B از تمامی دوره‌های مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز پزشکی

کدام شهر ترکیه برای پزشکی مناسب‌تر است؟

برترین دانشگاه‌های رشته پزشکی کشور ترکیه در شهرهای استانبول، ازمیر و آنکارا و دیگر شهرهای منطقه آناتولی قرار گرفته‌اند. اما تمرکز آ‌نها بیشتر بر روی دو شهر آنکارا و استانبول می‌باشد. برخی از این دانشگاه‌های برتر خصوصی تلقی می‌شوند و برخی دیگر نیز دولتی هستند که از قدمت زیادی برخوردارند. به طور کلی شهر محل کار در ترکیه نیز جزو مولفه‌های بسیار مهم در زمینه حقوق پزشکان به حساب می‌آید و حقوق پزشکان در شهر استانبول بیشتر از دیگر شهرهای کشور ترکیه است.

بیشتر بخوانید: 5 شهر برتر ترکیه برای زندگی کدام شهرها هستند؟

آیا جنسیت پزشک در یافتن کار تاثیرگذار است؟

به طور کلی جنسیت پزشک در یافتن کار در کشور ترکیه تاثیرگذار نیست، اما بر روی میزان حقوق در همان پوزیشن شغلی مشابه یکدیگر تاثیر می‌گذارد و آقایان حدود 20 درصد بیشتر از خانم‌ها حقوق دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات مهم و جامعی از مهاجرت پزشکان به ترکیه را در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به کشور زیبای ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره واتس‌اپ 00905312699346 با مشاوران حرفه‌ای و مجرب ام تی سی هوم در استانبول در ارتباط باشید تا شما را در تمامی مراحل مهاجرت به این کشور زیبا به طور کامل همراهی کنند.