مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک✔️اقامت ترکیه با اجاره خانه

نویسنده: admin-najafi
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک

ترکیه یکی از مهمترین کشورهایی است که برای مهاجرت مد نظر ایرانیان قرار دارد. این کشور نزدیک به ایران است و اگر از تهران به سمت ترکیه پرواز کنید، تقریبا دو ساعت در راه هستید. همچنین، فرهنگ ترکیه و ایران همپوشانی‌های زیادی دارند و همین امر باعث می‌شود که مهاجرت سخت و دشوار نباشد. یکی از سوالاتی که همواره پرسیده می‌شود، در رابطه با مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک است. بهتر است بدانید بر اساس قوانینی که در سال 2024 در کشور ترکیه اعلام گردید، امکان دریافت اقامت ترکیه با اجاره ملک وجود ندارد و ایرانیان باید از طرق دیگری برای دریافت اقامت اقدام نمایند. برای دریافت اقامت ترکیه، می‌توانید در این کشور ملک خریداری کنید. در گذشته، ارزش ملک 75 هزار دلار بود. اما در سال 2024، قیمت ملک باید 200 هزار دلار باشد تا بر اساس آن، ترکیه به ایرانیان تابعیت این کشور را بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرم راندوو اقامت ترکیه کلیک کنید.

 مراحل اجاره ملک در ترکی

زمانی که صحبت از مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک می‌شود، ممکن است این سوال مطرح گردد که مراحل اجاره ملک در ترکیه چیست! برای اینکه بتوانید در این کشور ملک اجاره کنید، ابتدا باید به انواع خانه‌ای که در آن اجاره داده می‌شوند، توجه داشته باشید. خانه‌هایی که در ترکیه اجاره داده می‌شوند، به صورت زیر هستند:

  • خانه‌های بش: خانه‌های بش به خانه‌های غیر مبله یا بدون اشیاه منزل گفته می‌شود که همانند خانه‌های ایرانی به مستاجران اجاره داده می‌شوند. مدت زمان اجاره این خانه‌ها حداقل یک سال است. البته باید بدنید که برای اجاره خانه‌های بش نیاز به پرداخت ودیعه یا رهن نیست.
  • خانه‌های اشیالی: خانه‌های اشیالی خانه‌های مبله هستند که می‌توانند به صورت سالیانه، ماهیانه یا روزانه اجاره داده شوند. با توجه به این مسئله که این خانه‌ها دارای اشیا هستند، با قیمت بالاتری در مقایسه با خانه‌های بش اجاره داده می‌شوند. همچنین، نوع وسایل که در خانه وجود دارد، بر قیمت اجاره خانه اثر می‌گذارد. مبلغ دپوزیت یا همان رهن در این خانه‌ها دو برابر مبلغ اجاره است.

در رابطه با مراحل اجاره خانه باید بدانید که ابتدا باید به سایت‌های معتبر اجاره خانه در ترکیه وارد شوید. سپس، خانه مورد نظر خود را انتخاب کنید و با صاحبخانه هماهنگ کنید تا از خانه بازدید نمایید. در صورتی که خانه مورد تایید شما بود، بهتر است که قرارداد خود را در یک املاک معتبر ببندید و سپس، می‌توانید کلید خانه را دریافت کنید.

قوانین اقامت ترکیه با اجاره خانه

با توجه به این مسئله که امکان مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک وجود ندارد، بهتر است نگاهی به قوانینی داشته باشیم که شما به عنوان مستاجر باید در ترکیه مد نظر قرار دهید تا بتوانید در این کشور به راحتی خانه اجاره کنید و در صورت به وجود آمدن مشکل، مراجع قانونی به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • پرداخت دیپوزیت 

در ترکیه برای اجاره خانه باید مبلغی را به عنوان دیپوزیت به صاحب ملک بپردازید. این مبلغ دو برابر اجاره خانه‌ای است که در طول قرار داد مشخص می‌شود. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید، با توجه به افزایش درخواست برای اجاره خانه و تورم در ترکیه، برخی از صاحبان خانه درخواست دارند که مبلغ دیپوزیت 6 برابر اجاره خانه باشد.

  • داشتن پاسپورت و مدارک قانونی

یکی از مهمترین مواردی که در زمان اجاره خانه مد نظر قرار دارد، داشتن پاسپورت و مدارک قانونی اقامت در کشور ترکیه است. در غیراینصورت، هرگز خانه‌ای به صورت قانونی به شما اجاره داده نمی‌شود.

  • دریافت اجاره خانه در ابتدای هر ماه

اجاره خانه در ابتدای هر ماه دریافت می‌شود. شما نمی‌توانید اجاره خانه را در پایان ماه یا در وسط ماه پرداخت نمایید.

  • تحویل خانه به صورت صاحبخانه

شما باید خانه را مانند روز اول و بدون هیچ مشکلی به صاحبخانه تحویل دهید. در غیراینصورت، باید مبلغ خسارت را به صورت کامل پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت، این مبلغ از دیپوزیت شما کاسته می‌شود.

  • عدم تحویل خانه صورت از موعد قرارداد

مستاجر نمی‌تواند خانه را زودتر از موعد قرارداد به صاحبخانه تحویل دهد. در غیر اینصورت، مبلغ دیپوزیت به او پرداخت نمی‌شود. همچنین، صاحبخانه حق ندارد خانه را زودتر از موعد قرارداد از مستاجر بگیرد. تنها در یک صورت صاحبخانه می‌تواند این کار را کند. اگر همسایگان شکایت کنند که این مستاجر مشکل‌ساز است یا بیشتر از تعدادی که در قرارداد ذکر شده است، مستاجر در خانه حضور داشته باشد، صاحبخانه می‌تواند به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کند و خانه را تحویل بگیرد.

  • هزینه شارژ ساختمان

هزینه شارژ ساختمان با مستاجر است و صاحبخانه هیچ حقی در این رابطه ندارد.

هزینه اجاره ملک در ترکیه

همانطور که می‌دانید مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک وجود ندارد و این قانون در سال 2024 لغو گردید. اما باید بدانید که شما می‌توانید به عنوان توریست ایرانی 90 روز خانه در این کشور اجاره کنید. در این صورت خانه به صورت روزانه یا کوتاه مدت اجاره داده می‌شود. هزینه اجاره ملک در ترکیه به موارد مختلفی بستگی دارد که به صورت زیر هستند:

  • محل خانه: ترکیه همانند ایران دارای محلات بالاشهر و پایین شهر است. در صورتی که شما در محلات بالای شهر باشید، باید مبلغ بالاتری را پرداخت کنید. هزینه اجاره خانه در محلات پایین شهر محدودتر است. 
  • شهر: یکی دیگر از مواردی که بر قیمت اجاره خانه در ترکیه اثر می‌گذارد، شهری است که در آن زندگی می‌کنید. به طور مثال، استانبول یکی از شهرهایی است که قیمت اجاره خانه در آن بالاتر از شهرهای دیگر است. 
  • متراژ خانه: هر چقدر متراژ خانه‌ای که در ترکیه اجاره می‌شود، بالاتر باشد، باید مبلغ بالاتری برای آن پرداخت شود. 
  • امکانات خانه: برخی از آپارتمان‌ها دارای امکانات بسیار زیادی هستند. در این صورت، مبلغی که به عنوان اجاره از شما دریافت می‌شود، بالاتر خواهد بود. 

بهتر ابتدا مشخص کنید که قرار است در کدام شهر باشید و متراژ و امکانات خانه چقدر باید باشد، پس از آن، می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر اجاره خانه را مشخص کنید.

مدارک لازم برای اجاره خانه در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اجاره سالیانه خانه در ترکیه به شرح زیر هستند:

  • برای اجاره خانه باید پاسپورت معتبر خود را ارائه دهید. 
  • با توجه به این مسئله که امکان مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک وجود ندارد، باید کارت اقامت خود را ارائه دهید. 
  • پول پیش و اجاره ماه اول باید در یک حساب به صورت قانونی مشخص باشد.
  • مبلغ کمیسیون 12 درصد است که باید آن را آماده کنید. 
  • صاحبخانه باید اصل سند مالکیت خانه را به همراه داشته باشید. 
  • ارائه مدارک شناسایی از سوی دو طرف الزامی است.

در صورتی که مسافر هستید و می‌خواهید در مدت 90 روزی که در ترکیه هستید، خانه اجاره کنید، نیازی به حساب قانونی در ترکیه ندارید. پاسپورت، مهر ورود قانونی به ترکیه، پرداخت کل مبلغ مدارک شناسایی مالک و مستاجر برای عقد قرارداد کافی است. 

اقامت ترکیه با اجاره خانه

در ترکیه خانه اجاره کنم یا به هتل بروم؟

یکی از سوالاتی که دائما پرسیده می‌شود در این باره است که در ترکیه خانه اجاره کنم یا به هتل بروم؟! در صورتی که شما مسافر هستید و می‌خواهید حداکثر در طی 90 روز در این کشور حضور داشته باشید، بهتر است که به هتل بروید. هتل امکانات بسیار زیادی دارد و می‌تواند به شما کمک کند به هر آنچه که نیاز دارید، دست پیدا کنید. هتل‌ها دارای بارهای رایگان هستند و این مسئله نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه‌ها دارد. همچنین، در صورت نیاز به خدمات زیادی با یک تلفن این خدمات در اختیار شما قرار می‌گیرد. در صورتی که خانه اجاره کند و این اجاره دچار مشکلاتی شود، ممکن است که وقت شما در مراجع قانونی صرف شود. اما در صورتی که دارای اقامت ترکیه هستید و می‌خواهید در آنجا زندگی کنید، بهتر است برای اجاره سالیانه خانه اقدام کنید. برای اینکه این پروسه به خوبی طی شود، بهتر است با مشاوران اجاره خانه در ترکیه مشورت کنید.

 شرایط اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه

ممکن است اکنون این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا مهاجرت به ترکیه از طریقه اجاره ملک وجود ندارد. بهتر است بدانید کشور ترکیه یک کشور سرمایه‌پذیر است نه مهاجر پذیر! در سال‌های اخیر، به دلیل آشوب‌های زیادی که در سطح منطقه رخ داده است، مهاجران از کشورهای مختلفی از جمله سوریه، لبنان، عراق و فلستطین وارد این کشور شده‌اند. همچنین، با توجه به این موضوع که ایرانیان برای سفر به ترکیه به ویزا نیازی ندارند، در سال‌های اخیر شاهد افراد زیادی بوده‌ایم که به این کشور مهاجرت کرده‌اند. به صورت کلی، مهاجرت افراد زیاد به یک کشور باعث می‌شود که چالش‌های زیادی برای آن کشور به وجود بیاید. 

یکی از مهمترین مشکلاتی که در اثر مهاجرت برای یک کشور به وجود می‌آید، ناامنی‌های زیادی است که ممکن است در سطح جامعه رخ دهد. ترکیه کشوری است که هنوز نتوانسته است کار زیادی را برای مردمان خود به وجود بیاورد و هجوم مهاجران به این کشور باعث شده است که مشکل کار افزایش پیدا کند. تمامی این امور باعث شدند که ترکیه قوانین سخت‌تری را برای مهاجرت به این کشور در نظر بگیرد و دیگر امکان مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک وجود ندارد.

برچسب ها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *