مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟

مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟
99.09.30

سیاست‌های اقتصادی ترکیه در جهت توسعه، امکان حضور سرمایه و سرمایه‌گذاران خارجی را تسهیل کرده است. این پیشبرد اقتصادی از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی، تحصیلی و توریستی به عنوان تکیه‌گاه‌های مالی ترکیه در سال‌های اخیر توجه بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر را به ترکیه جلب کرده است. به همین منظور در سال‌های اخیر دولت ترکیه امکان خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی را تسهیل کرده است. خرید خانه در ترکیه مراحلی مشخص و پیچیده‌ای دارد، آگاهی از این پروسه‌ی حقوقی و مالی به شما کمک می‌کند تا سردرگم نشوید و به سهولت ملک مورد نظرتان در ترکیه را خریداری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا از این قوانین و مدارک مورد نیاز بیشتر مطلع شویم.

قوانین خرید ملک برای اتباع خارجی

به صورت کلی دولت ترکیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای جهت خرید و فروش املاک برای خارجی‌ها وضع نکرده است. در واقع خرید و فروش ملک برای خارجی‌ها بلامانع است. برای اطمینان بیشتر از این امر می‌توانید با سفارت یا کنسولگری کشور مبدا، در ترکیه تماس بگیرید.
یک فرد غیر ترک می‌تواند تا 30 هکتار زمین خریداری کند، به شرط  آن‌که زمین یا ملک مورد معامله جزو محدوده‌ی امنیتی و نظامی کشور ترکیه نباشد و بیشتر از 10 درصد از منطقه‌ی خود (شهر یا روستا) را شامل نشود.

به این نکته توجه داشته باشید که فرد خارجی امکان خرید ملک در شهرهایی از ترکیه که با کشور خودش هم مرز خاکی باشد را ندارد. برای مثال اگر فردی ایرانی برای خرید ملک در شهر وان ترکیه اقدام کند، از آن‌جا که این شهر با ایران مرز خاکی مشترک دارد، این معامله به خودی خود فسخ می‌شود.

خانه در ترکیه
دوست دارید این خانه برای شما باشد؟

در صورت خرید زمین به قصد ساخت و ساز به عنوان یک خارجی تنها دو سال فرصت دارید برای ساختن خانه اقدام کنید.
اگر به دنبال اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه در ترکیه هستید، حین خرید ملک توجه داشته باشید که ارزش ملک نباید کمتر از 250 هزار دلار باشد و باید تعهد بدهید تا سه سال آینده، خانه‌ی خریداری شده را نفروشید. در این صورت، به فاصله‌ی 3 تا 5 ماه کاری می‌توانید شهروندی ترکیه را اخذ کنید.

در طرف مقابل، اگر اقدام به خرید ملکی با ارزش کمتر از 250 هزار دلار در ترکیه کنید، به شما اجازه‌ی اقامت موقت داده می‌شود که پس از پنج سال قابل تبدیل شدن به اقامت دائم خواهد بود. گرچه دریافت اجازه‌ی اقامت به معنای دریافت شهروندی ترکیه نیست اما این روند را تسهیل می‌کند.
همچنین شما می‌توانید جهت خرید ملک در ترکیه از تسهیلات بانکی در قالب وام رهنی، تا سقف 75% درصد از ارزش ملک بهره بگیرید.

پروسه‌ی خرید خانه

برای خرید خانه در ترکیه ملاحظات و مراحلی وجود دارد که جهت آشنایی شما با این روند در ادامه به صورت مختصر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

قدم اول:

قبل از هرچیزی باید بدانید که در کدام شهر ترکیه قصد خرید ملک دارید. در شهرهای بزرگ‌تر و مهمتر معمولا ضمن داشتن فرصت‌های شغلی و رفاهی خوب، قیمت خانه بالاتر است. اینکه خانه در مرکز شهر باشد یا در حومه نیز تا حدود زیادی بر قیمت خانه‌ تاثیر می‌گذارد.
خرید آپارتمان در چهار شهر بزرگ ترکیه (هر متر مربع)
شهر قیمت مرکز شهر قیمت حومه شهر
استانبول 9.900 4.700
آنکارا 5.700 3.400
آنتالیا 5.200 3.700
ازمیر 7.000 3.600
بدروم 6.300 2.600

نکته‌ی مهم در طراحی ساختمان‌های ترکیه این است که؛ آپارتمان‌ها از نظر معماری عمدتا ساده هستند و آنچه که اهمیت دارد امکانات ساختمان است. اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید و از طریق یک املاک معتبر گزینه‌های نزدیک به نیاز و سلیقه‌تان را انتخاب کنید و در اسرع وقت نسبت به بازدید از آن اقدام کنید.

قدم دوم:

بعد از انتخاب ملک مورد نظر، بین خریدار و فروشنده قراردادی امضا خواهد شد که طی آن شما به عنوان خریدار مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت می‌کنید.
پس از امضای قول‌نامه یا همان قرارداد اولیه، موسسه املاکی درخواست خرید شما را در اداره ‌ ثبت اسناد و املاک ترکیه ثبت می‌کند و پس از طی مراحل قانونی، از سوی این اداره پیامکی حاوی اطلاعات ملک و تاریخ امضا و ثبت سند برای خریدار و فروشنده ارسال می‌شود. در تاریخ اعلام شده دو طرف قرارداد با حضور در مرکز ثبت سند، اسناد مربوطه را امضا کرده و مالکیت ملک منتقل خواهد شد.

مدارک مورد نیاز در هنگام امضای قرارداد اولیه و جهت ارائه به اداره‌ی ثبت اسناد و املاک ترکیه

  • مدارک شناسایی خریدار، شامل گذرنامه‌ی ترجمه شده.
  • دو قطعه عکس خریدار به همراه یک قطعه عکس از فروشنده.
  • ارائه‌ی شماره مالیاتی (این شماره توسط اداره مالیات ترکیه به شما ارائه خواهد شد.)
  • در صورت خرید وکالتی، مدارک شناسایی وکیل، و ارائه‌ی اصل و ترجمه‌ی وکالت نامه.
  • پرداخت مبلغ ودیعه (پیش پرداخت) تا سقف 5000 یورو، معادل 6000 دلار.
  • افتتاح شماره‌ی حساب در یکی از بانک‌های ترکیه. با ارائه‌ی گذرنامه و شماره مالیاتی به شعبه‌ی مورد نظر جهت افتتاح حساب مراجعه کنید.
  • ارائه‌ی تاپو (Tapu) به اداره‌ی اسناد. در زمان ارائه‌ی سند تاپو (سند حق مالکیت است) هم خریدار یا نماینده قانونی او و هم فروشنده باید حضور داشته باشند.
  • ارائه‌ی گزارش ارزش‌گذاری ملک. این گزارش توسط شهرداری تهیه و تایید می‌شود و شامل ارزش مالی ملک مورد معامله می‌باشد.
  • ارائه‌ی بیمه‌نامه‌ی ساختمان در برابر زلزله. ارائه‌ی این سند برای هر نوع معامله‌ی ساختمانی در ترکیه اجباری است.

انتقال پول از ایران به ترکیه جهت خرید منزل

انتقال پول از ایران جهت خرید خانه در ترکیه یکی از حساس‌ترین بخش‌های این پروسه‌ی معاملاتی است، که ممکن است استرس‌هایی هم برای خریدار و هم فروشنده ایجاد کند.
متداولترین روش انتقال پول استفاده از سوئیف است. سوئیف در واقع حواله‌ی بانکی میان دو بانک معتبر در نقاط مختلف در جهان است. این امکان از سال 1973 ایجاد شده است و یکی از متداول‌ترین و امن‌ترین روش‌های انتقال وجه به صورت بین‌المللی است.

انتقال پول از ایران به ترکیه
کارهای اداری خرید خانه را به ما بسپارید

برای استفاده از سوئیفت لازم است، کد سوئیف از بانک مقصد درخواست شود. این کد هشت تا یازده رقمی شامل اطلاعات دارنده‌ی حساب در بانک مقصد می‌باشد و شامل اطلاعات کشور مقصد، بانک مقصد و کد شعبه است. کارمزد صدور حواله سوئیفت با توجه به مبلغ حواله و کشور مقصد متفاوت است. بانک‌های ترکیه و ایران هر دو به سوئیفت متصل هستند. اما در چند سال گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی سوئیفت مستقیم از ایران میسر نمی‌باشد و برای این منظور باید از بانک‌های واسطه کمک گرفت. در صورت سوئیفت مبلغ مورد نظر از ایران نهایتا چهار روز کاری بعد مبلغ به حساب دارنده‌ی حساب در کشور ترکیه واریز خواهد شد.
با وجود تحریم‌ها شاید بهترین روش انتقال وجه استفاده از صرافی‌ها باشد. برای این منظور شما باید به یک صرافی معتبر در تهران مراجعه کنید. مبلغ مورد نظر جهت انتقال به علاوه‌ی کارمزد آن را پرداخت کنید، سپس فرم اطلاعات مربوط به پرداخت کننده و دریافت کننده را پر کنید. این مبلغ به حساب صرافی در ترکیه واریز می‌شود و بعد از دریافت وجه، توسط صرافی ترکیه به حساب شخص دریافت‌کننده واریز خواهد شد. انتقال صرافی به صرافی روش انتقال مطمئن و سریعی محسوب می‌شود.

تاپوتاکس چیست؟

تاپوتاکس سیستم امن پرداخت بانکی در ترکیه است، که دو طرف قرارداد را از امنیت پرداختی مبلغ معامله مطمئن می‌سازد. در فرآیند انتقال پول جهت خرید مسکن در ترکیه، شما می‌توانید مبلغ خرید را وارد سیستم تاپوتاکس کنید، در این صورت بعد از امضای سند و انتقال مالکیات به شما وجه از سیستم تاپوتاکس به حساب فروشند واریز می‌شود.
در واقع تاپوتاکس سیستم امانتداری است که در نتیجه‌ی همکاری بانک‌های ترکیه و دفاتر اسناد رسمی برای جلوگیری از کلاه‌برداری و حفظ امنیت معامله ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اصطلاحاتی که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید

هزینه‌های جاری و جانبی خرید خانه در ترکیه

به غیر از مبلغ پرداختی برای خانه، شما باید هزینه‌های دیگری نیز پرداخت کنید.
حق کمسیون خرید خانه در ترکیه برابر با 2% از مبلغ کل قرارداد برای هر یک از طرفین معامله است، که در مجموع برابر با 4% می‌باشد. همچنین از مبلغ کل خانه حدود 18% مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده خواهد شد.
ترکیه مانند ایران، کشور زلزله خیزی است، از آن رو یکی از قوانین مهم در خرید و فروش املاک در ترکیه بیمه‌ی ساختمان در برابر زلزله است. شما باید پس از انتقال مالکیت، منزل خریداری شده‌ی خود را بیمه‌ی زلزله (Dask) کنید. مبلغ این بیمه به ارزش ملک شما و به بر اساس متر مربع تعیین می‌شود.
متوسط قیمت بیمه‌ی داسک برای یک خانه‌ی دوخوابه بین 300 تا 750 لیر در سال است.

خرید خانه در ترکیه از ایران

اگر برای خرید خانه در ترکیه مصمم هستید، اما از فرایند اداری آن نگرانید، کافی‌ست با کارشناسان ام‌تی‌سی هوم در تماس باشید تا شما را برای خرید ملک موردنظرتان در شهرهای ترکیه راهنمایی کنند. ام‌تی‌سی هوم با داشتن 2 دفتر در تهران و استانبول، به‌روزترین اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهد داد. همین حالا با شماره 09129533230 تماس بگیرید.