هر آنچه باید در مورد مسجد ایاصوفیه استانبول بدانید

هر آنچه باید در مورد مسجد ایاصوفیه استانبول بدانید

استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان در دو قاره اروپا و آسیا است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده و سالانه افراد بسیاری را از نقاط مختلف جهان برای تفریح و گشت و گذار به سوی خود می‌کشاند. از مهم‌ترین بناهای باشکوه استانبول زیبا برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری می‌توان به مسجد ایاصوفیه اشاره کرد که در این مقاله از ام تی سی هوم به معرفی کامل آن خواهیم پرداخت. پس ما را در ادامه مقاله همراهی کنید.

همه چیز در مورد مسجد ایاصوفیه استانبول

به طور کلی اغلب کسانی که قصد سفر به شهر چشم‌نواز استانبول را دارند مسجد ایاصوفیه را به عنوان نمادی برای این شهر می‌شناسند. مسجد ایاصوفیه با مناره‌ها و قبه‌های بلندش یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول است که در تمامی روزهای سال توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند. به علاوه ایاصوفیه یکی از با ارزش‌ترین اثر باقی‌مانده از دوره بیزانس است که در گذشته یک کلیسای بسیار باشکوه و چشم‌نواز بوده و پس از مدتی تغییر کاربری پیدا کرده است. ایاصوفیه با همجواری شگفت‌انگیز اسلام و مسیحیت و با تاریخچه پرفراز و نشیب خود چشم هر گردشگر و بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

همه چیز در مورد مسجد ایاصوفیه استانبول

در طول قدمت این بنا نام‌های مختلفی بر روی آن گذاشته شده است که از جمله این نام‌ها می‌توان به هاگیا صوفیا، حاجیا صوفیا و… اشاره کرد که در نهایت نیز در قرن 6 میلادی با کاربری کلیسا به دستور کنستانتین اول به نام کلیسای بزرگ شهر تغییر پیدا کرد. پس از آن نیز به دستور شاه در زمان فتح سلطان محمد دوم، کلیسای بزرگ به مسجد ایاصوفیه تغییر کاربری داد. همین امر سبب شد تا معماری بنا در بخش‌های مختلفی همچون ستون‌ها، محراب، مناره، تزئینات قرآنی و… به طور قابل توجهی اوج گیرد و کتیبه‌ها و آیات قرآنی بر جای جای این بنای چشم‌نواز نقش یابند.

البته ناگفته نماند که ایاصوفیه در زمان حکومت آتاتورک به موزه تغییر کاربری یافت و در حال حاضر نیز یک موزه است. از دلایل شهرت و اهمیت ایاصوفیه این است که معمار سنان از معماران مطرح دوران عثمانی، در عصر عثمانیان به گونه‌ای ایاصوفیه را مرمت نموده است که به وضوح شکوه معماری رومیان را نیز می‌توان در آن دید. امروزه موزه ایاصوفیه به نمادی مشهور و مطرح برای استانبول تبدیل شده است که افتخار مردم ترکیه را نیز به همراه دارد. از این رو برای گردشگران خارجی نیز بسیار جالب است بنایی از دوران بیزانس را که از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داده است را از نزدیک بازدید کنند و نهایت لذت را ببرند.

بیشتر بخوانید: یک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

معرفی بخش‌های مختلف ایاصوفیه

هنگام بازدید از ایاصوفیه فقط یک سالن بزرگ برای عبادت را مشاهده نخواهید کرد بلکه این بنای چشم نواز قسمت‌های مختلفی را در خود جای داده است که در ادامه هر یک از آن‌ها را به صورت خلاصه معرفی خواهیم کرد:

1- گنبد

ایاصوفیه دارای گنبدی بسیار مشهور از جنس مرمر و آجر است که ارتفاع آن تقریبا حدود 55.60 متر می‌باشد و هنگامی که دقیقا در زیر آن قرار بگیرید عظمت آن را درک خواهید کرد. البته ناگفته نماند که این گنبد تاکنون چندین بار توسط زلزله تخریب شده و مجددا مورد بازسازی قرار گرفته است.

2- محراب

ایاصوفیه را مسجد بدانید یا کلیسا، در هر دو صورت مهم‌ترین بخش آن، محراب خواهد بود. به منظور بازدید از محراب طلایی رنگ ایاصوفیه باید به سمت جنوب شرقی این بنا بروید. در دو طرف این محراب شمع‌دان‌هایی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند که از طرف پادشاه مجارستان به این مکان رسیده‌اند.

3- منبر

از بخش‌های جدانشدنی مساجد می‌توان به منبر اشاره کرد. ایاصوفیه نیز از منبر بسیار بزرگی برخوردار است که شکوه امپراطوری عثمانی را به تصویر می‌کشد. برای بازدید از این منبر باید به سمت راست محراب حرکت کنید.

4- کاشی‌ کاری‌ها

کاشی‌ کاری‌های مسجد ایاصوفیه

کاشی‌ کاری‌های ظریف و پر زرق و برق از مهم‌ترین بخش‌های ایاصوفیه به حساب می‌آید که هر کدام داستان‌های جذابی را برای گردشگران روایت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتما همراه با یک لیدر مجرب از ایاصوفیه بازدید به عمل آورید تا تمامی داستان‌های موجود در ورای کاشی‌ کاری‌ها را برایتان شرح دهد.

5- مناره‌ها

ایاصوفیه از 4 مناره برخوردار است که تزئینات بسیار جذاب و چشم‌نوازی دارند و ارتفاعشان تقریبا حدود 60 متر می‌باشد.

6- حیاط

این بنا دارای یک محوطه خارجی بسیار جذاب است که توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند و همواره در این مکان بازدید کنندگان را در حال عکاسی مشاهده خواهید کرد.

7- آرامگاه

هنگام بازدید از ایاصوفیه چندین آرامگاه در حیاط این بنا مشاهده خواهید کرد که به سلاطین عثمانی تعلق دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

چگونه با مترو به مسجد ایاصوفیه استانبول برویم؟

مسجد ایاصوفیه در مرکز شهر استانبول واقع شده است و همین امر سبب شده تا از دسترسی راحتی برخوردار باشد. شما می‌توانید از طریق تمامی وسیله‌های نقلیه نظیر خودرو شخصی، تاکسی، تراموا و مترو خودتان را به راحتی به ایاصوفیه برسانید. از طریق متروی واقع در منطقه سلطان احمد نیز امکان دسترسی به مسجد ایاصوفیه، کاخ و موزه توپکاپی، مسجد سلطان احمد و… وجود دارد.

قیمت بلیط مسجد ایاصوفیه استانبول

قیمت بلیط مسجد ایاصوفیه استانبول

بلیط مسجد ایاصوفیه برخلاف دیگر جاهای دیدنی استانبول از قیمت چندان بالایی برخوردار نیست. در گذشته بازدید از مسجد ایاصوفیه برای گردشگران کاملا رایگان بود، اما پس از آن‌ که این بنا به موزه تغییر کاربری داد باید برای بازدید حتما هزینه‌ای را پرداخت کنید. کودکان زیر 12 سال به صورت رایگان می‌توانند وارد ایاصوفیه شوند، اما بزرگسالان برای بازدید از این بنا باید 72 لیر پرداخت کنند. از آن‌جایی که هنگام برگزاری نماز جمعه، دسترسی به بعضی از بخش‌های ایاصوفیه سخت است، پیشنهاد می‌کنیم حتما در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از این بنا دیدن کنید.

فاصله مسجد ایاصوفیه تا میدان تکسیم

فاصله مسجد ایاصوفیه تا میدان تکسیم تقریبا حدود 5 کیلومتر است که با استفاده از ماشین شخصی، تراموا (قطارهای برقی زمینی) و یا تاکسی حدود 30 دقیقه زمان می‌برد. به علاوه تقریبا حدود 1 ساعت طول می‌کشد تا با پای پیاده از میدان تکسیم به ایاصوفیه برسید. البته ناگفته نماند گشت و گذار در این مسیر به قدری جذاب و لذت‌بخش است که متوجه گذر زمان نخواهید شد. در فاصله میدان تکسیم تا ایاصوفیه، جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر برج گالاتا، مسجد شاهزاده و مسجد سلیمانیه نیز قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها نیز دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم به معرفی کامل مسجد ایاصوفیه پرداختیم. در صورتی که قصد سفر به استانبول را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ سایت ام تی سی هوم شوید و مقاله‌های مرتبط با این شهر زیبا را مورد مطالعه قرار دهید تا به اطلاعات جامعی از استانبول دست یابید و در آرامش کامل از سفرتان نهایت لذت را ببرید.