معروف‌ترين غذاهاى خيابانى استانبول

معروف‌ترين غذاهاى خيابانى استانبول

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های تاریخی و بازارهای محلی استانبول از آن دست کارهایی است که هر توریستی از هر کجای دنیا که آمده باشد برایش لذت بخش است. این قدم زدن‌ها چه به قصد خرید و چه به قصد بازدید، با عطر خوراکی‌های رنگارنگ ترکی همراه خواهد شد. وسوسه‌ای که مشام گردشگران را نوزاش می‌کند و ترغیب‌شان می‌کند به نوشیدن و چشیدن طعم غذاهای اصیل ترکی.
برای ما ایرانیان این طعم‌ها دور از ذائقه‌ نیست. کم نیستند شیرینی‌‌ها و خوراک‌های ترکی که در زندگی ما جا باز کرده‌اند. اما چه لذتی بالاتر از چشیدن طعم قهوه‌ی ترک که با سنت صدها ساله در استانبول فروخته می‌شود یا دونر کباب‌های اصیل ترکی.

سنت غذای اسلامی–مدیترانه‌ای

سفر به استانبول فرصت بی‌نظیری برای چشیدن غذاهای سنتی ترکیه است که نه در رستوران‌ها و هتل‌ها بلکه در کنار خیابان طبخ و عرضه می‌شوند. غذاهایی که عطر و طعم‌شان، مدیون تاریخ و قرارگیری ترکیه در شاهراه حیاتی خاورمیانه است. سنت غذاهای فرهنگ اسلام در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و ایران از یک سو و سنت غذاهای دریایی و مدیترانه‌ای از سوی دیگر منجر به شکل‌گیری غنای ویژه‌ای از نظر طبخ و تهیه غذاهای متنوع در ترکیه شده.

ساندویج ماهی Balik Ekmek

استانبول شهری است شبه جزیره‌ای که با دریا احاطه شده. پس دور از ذهن نیست بخش بزرگی از غذاهای سنتی این شهر با ماهی طبخ شود. بالیک اکمک یا ساندویچ ماهی غذای اصیلی با تاریخی صد و پنجاه ساله است.

ساندویچ ماهی
برای چشیدن طعم این غذا بهترین مکان سواحل بوسفور است

این غذای لذیذ با ماهی‌های تازه‌ای که از تنگه بوسفور صید می‌شود پخته می‌شود. عمدتا از ماهی سفید گریل شده و یا سرخ شده در کنار پیازهای حلقه‌ای خام و سالاد سبزیجات مخصوص، داخل نان سفید سرو می‌شود.
برای چشیدن طعم این غذا بهترین مکان سواحل بوسفور است که ماهی تازه در دکه‌ها و رستوران‌ها برای این غذا در دسترس هستند. مناطق ساحلی اِمین‌اونو Eminönü و کاراکوی Karaköy بهترین بالیک اکمک‌ها را عرضه می‌کنند.

کوکورچ Kokorec

اگر تصور می‌کنید روده‌ی کبابی گوسفند لذیذ نیست، پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به استانبول و یا هریک از شهرهای ترکیه کوکورچ را تست کنید. این غذای خیابانی محبوب توریست‌های خارجی است. بسیار آسان طبخ می‌شود. روده‌ی گوسفند را بعد از پاک کردن دور یک سیخ می‌پیچند و آن را در طعم دهنده‌ی خوشمزه و قوی مانند فلفل و کاپری می‌خوابانند، بعد از طعم پذیری بر روی آتش کباب‌اش می‌کنند.
در برخی مناطق کوکورچ مانند دونر کباب سرو می‌شود و در برخی مناطق آن را مانند کباب‌های ساده در کنار نان به شما می‌فروشند. شما می‌توانید بهترین کوکورچ‌های ترکیه را در شامپیون واقع در بایرام پاشا Bayrampaşa‎ پیدا کنید.

ساندویچ کوفته Köfte ekmek

ساندویچ کوفته یک غذای محبوب در استانبول محسوب می‌شود. کوفته‌های کوچک سرخ یا گریل شده در داخل نان به صورت لقمه‌ای به فروش می‌شد. البته کوفته در ترکیه با ایران تفاوت‌هایی دارد و بیشتر شبیه کباب لقمه‌های کوچک هستند که از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه تهیه می‌شود. بعد از طبخ، کوفته‌ها در سس‌های مختلفی نظیر سس گوجه و رب به مشتری عرضه می‌شود.

ساندویچ کوفته
کوفته اکمک یک غذای خیابانی محبوب و پر فروش است و در هر شهری و هر خیابانی به راحتی می‌توان فروشندگان آن را پیدا کرد.

ایچلی کوفته İçli Köfte

یک نوع دیگر کوفته که به عنوان غذای خیابانی در استانبول به فروش می‌رسد، ایچی کوفته است. این کوفته‌های گرد و کوچک از دو بخش تشکیل شده‌اند. یکی مغز و محتوای آن که شامل گوشت چرخ کرده طعم دار شده و با پیاز در روغن تفت داده می‌شود. بخش دوم ایچلی کوفته نان اطراف آن است.
گوشت چرخ کرده داخل تکه‌های کوچک خمیری قرار داده می‌شود. این خمیر از ترکیب آب، ارد و ادویه درست می‌شود و در نهایت کل کوفته در روغن داغ و فراوان سرخ می‌شود.

میدیه دولما Midye Dolma

غذای محبوب گردش‌های خیابانی در ترکیه میدیه دولماست. این غذا آنقدر محبوب است که در شهرهای غیر ساحلی ترکیه نیز به راحتی پیدا می‌شود. مدیه دولما ترکیب صدف دریایی و برنج پخته شده به صورت دانه‌ی فروخته می‌شود و قیمت زیادی هم ندارد. برای خوش طعم شدن این غذا فروشنده ادویه و آب لیمو را نیز چاشنی غذا می‌کند.

غذای ترکیه
به راحتی نمی‌شود از کنار دکه‌ی فروشش بدون چشیدن آن گذشت

این غذای سنتی در میان توریست‌هایی که در کوچه‌های گشت و گذار می‌کنند بسیار محبوب شده. یک میان وعده یا پیش غذای مقوی و متفاوت، که به راحتی نمی‌شود از کنار دکه‌ی فروشش بدون چشیدن آن گذشت.

بیشتر بخوانیدمعرفی خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکیه

لهمجون Lahmacun

اگر مختصر آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه داشته باشید نام لهمجون را شنیده‌اید یا تصویر آن را دیده‌اید. از آنجایی که شکل و شمایل آن مانند پیتزا در میان خارجی‌ها به عنوان پیتزای ترکیه‌‌ای شناخته می‌شود.
برای طبخ این غذا، ترکیب گوشت چرخ کرده، فلفل قرمز، پیاز و ادویه را بر روی نان‌ یا خمیر گرد با اندازه متوسط می‌ریزد و بعد در داخل فر می‌گذارند تا پخته و برشته شود. پس از آن لهمجون را مانند لقمه تا می‌زنند و میل می‌کنند. بهترین لهمجون‌ها آنهایی است که در تنور پخته می‌شود که البته پیدا کردن لهمجون تنوری کار ساده‌ای نیست.
برای چشیدن طعم یک لهمجون اصیل به شما توصیه می‌کنیم به محله‌ی کادیکوی Kadıköy و یا آرناووت کوی Arnavutköy در استانبول بروید.

تانتونی Tantuni

در سفر به استانبول ناگزیر گذرتان به میدان تکسیم خواهد افتاد. این میدان مهم شهر استانبول مرکز و گذر تفریحی، توریستی و اداری این شهر محسوب می‌شود. ضمن آن‌که تکسیم بهترین جایی‌ست که می‌توانید تانتونی استانبول را در آن تجربه کنید.
تانتونی، میان وعده‌ا‌ی سبک و لذیذ است که طبخ راحتی هم دارد. لقمه‌ای متشکل از یک تکه متوسط نان لواش که مخلفاتی مانند گوشت یا مرغ در کنار سبزیجات و ادویه داخل آن قرار می‌گیرد. در طبخ تانتونی از ادویه‌های تند استفاده می‌شود و گوجه‌های تازه و خرد شده نیز به آن اضافه می‌شود.

 

گزلمه Gözleme

گزلمه غذایی است که در سال‌های اخیر در ترکیه بسیار محبوب شده. در واقع گزلمه یک نان مغز دار است. مغز آن می‌تواند شامل همه چیز باشد، از سیب زمینی پخته شده گرفته تا سبزیجاتی مانند اسفناج، چیزی شبیه به سمبوسه‌ی خودمان با این تفاوت که نان در تنور پخته می‌شود.
تنوع، سادگی و ارزانی در کنار طعم خوش این غذا باعث شده به راحتی در هر رستوران، کافه و دکه‌ای به فروش برسد.

ایسلاک برگر Islak Burger

می‌توان گفت ترکیه‌ای‌ها در بومی‌سازی غذاهای فرنگی به خوبی عمل کرده‌اند. ایسلاک برگر همان همبرگر است که به شیوه‌ی جدید در ترکیه تهیه می‌شود. تهیه این غذا تفاوت چندانی با برگر‌های غربی ندارد. گوشت کباب و یا سرخ می‌شود و پس از آن داخل نانی که در آب گوجه و پیاز خوابانده شده قرار می‌دهند و داخل محفظه‌های شیشه‌ای روی حرارت قرار می‌دهند تا پخته شود.
ایسلاک برگر یک ساندویچ خیس است که به دلیل تازه‌گی طعم همبرگر آن در میان توریست‌ها محبوب شده.

دونر کباب Doner kebab

این غذای خیابانی استانبول به قدری نزد اهالی خاورمیانه محبوب است که در هر کشوری از این منطقه تحت عنوان کباب ترکی آن را می‌فروشند. تاریخ دونر کباب به امپراطوران عثمانی و قرن هجدهم باز می‌گردد.

دونر کباب
تاریخ دونر کباب به امپراطوران عثمانی و قرن هجدهم باز می‌گردد.

برای تهیه دونر کباب ابتدا گوشت را در ورقه‌های نازک برش می‌زنند و بعد آن‌ها را به صورت متراکم بر روی سیخ‌هایی که برای تهیه این غذا طراحی شده‌اند، وارد می‌کنند. بعد از پر شدن سیخ آن را در معرض حرارت قرار می‌دهند تا لایه به لایه سرخ و پخته شود. در نهایت قسمت‌های آماده شده را با چاقوهای مخصوص به صورت عمودی برش می‌دهند و در نان لواش و یا نان دونر با مخلفات سرو می‌کنند.

بورک Börek

بورک نیز از آن دست غذاهای ترکیه‌ای است که در جهان معروف شده‌اند. این غذا به عنوان صبحانه، عصرانه، میان وعده و یا پیش غذا در خیابان‌های استانبول به فروش می‌رسد.
پایه‌ی اصلی بورک خمیر یوفکا یا خمیر فیلو است. مواد مختلف مانند پنیر، اسفناج، سیب زمینی و حتا گوشت به صورت لایه به لایه و رول داخل خمیر قرار داده می‌شود. به صورت سنتی این غذا داخل تنور و یا فر طبخ می‌شود، اما برخی مواقع به صورت سرخ شده نیز به فروش می‌رسد.

سیمیت Simit

سیمیت نان معروف ترکیه، که دکه‌های فروش آن در تمام استانبول به راحتی یافت می‌شود. اگر اول صبح در خیابان‌های استانبول قدم بزنید مشام‌تان پر از عطر نان برشته‌ی سیمیت می‌شود. این نان سنتی که اغلب با کنجد غنی شده در رستوران‌ها و کافه‌ها کنار صبحانه، سوپ و غذا سرو می‌شود.