مال تپه استانبول: از افسانه تا واقعیت

مال تپه استانبول: از افسانه تا واقعیت
99.06.31

نیازی نیست تخیل قوی داشته باشید تا با شنیدن نام مال تپه به یاد تپه‌های پر از پول بیفتید. حدس شما کاملا درست است، مال تپه به معنای گنج یا مکعب‌های سرشار از سکه‌های طلاست. حکایت این نام‌گذاری برمی‌گردد به فتح این منطقه توسط ترک‌ها و افسانه‌های پولکی که درباره آن سینه به سینه نقل شده است. قبل از رفتن به سراغ معرفی این منطقه خوش آب‌وهوا بگذارید بگوییم که مال تپه در بخش آسیایی ترکیه قرار گرفته و این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. اگر داستان‌های در جست‌وجوی گنج را دوست دارید، در ادامه با ام تی سی هوم همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به داستان این منطقه زیبا در استانبول. همراه ما باشید.

مال تپه در گذر تاریخ

مال تپه (به ترکی استانبولی Maltepe) منطقه ای زیبا و سرسبز در سمت آناتولی استانبول است (یعنی در بخش آسیایی استانبول واقع است) که مجاور ساحل نقره ای دریای مرمره و در مجاورت مناطق کادیکوی (Kadıköy)، کارتال (Kartal)، سانجاک تپه (Sancaktepe) و آتاشهیر (Ataşehir) قرار گرفته است. مال تپه از لحاظ جمعیتی نهمین منطقه بزرگ استانبول و منطقه چهار آناتولی است.

ام تی سی هوم:

نام این منطقه به معنی تپه ای است که در آن مملو از گنج و ثروت است، چنانکه مشهور است ترک‌ها این اسم را بر اساس چند افسانه قدیمی، به این منطقه داده اند.

به لحاظ تاریخی مال تپه را در زمان امپراتوری بیزانس ردیابی کرده اند که گفته می‌شود در آن زمان نام آن، اوریاس بوده است. اگرچه گفته می‌شود که این نام توسط مورخان از ویرانه های کاخ براییا گرفته شده است، اما هیچ مدرک مشخصی در این باره در دست نیست. چیزی که باستان‌شناسان بدان معتقدند این اصل تاریخی است که پایه‌های منطقه امروز مالتپه در حقیقت، در قرن شانزدهم گذاشته شده است.

گفته می‌شود در سال‌های پس از جمهوری ترکیه، در منطقه سرسبز مالتپه، آتش سوزی بزرگی اتفاق افتاد که متأسفانه تمام خانه‌های چوبی و زیبای آن آتش گرفت. در سال‌های بعد یعنی سال 1928 شهرداری مالتپه تأسیس شد و پس از سال 1960، به دلیل گسترش راه‌های حمل و نقل عمومی، در این منطقه پیشرفت سریعی ایجاد شد و این منطقه مملو از ساخت و سازهای مدرن شهری گشت.

ویژگی‌های آب و هوای مدیترانه ای در این منطقه زیبا دیده می شود. مالتپه در تابستان‌ها گرم و خشک است و در زمستان‌ها بارانی و خنک. در فصل بهار هوا بسیار دلپذیر و خنک و اغلب بارانی است اما در فصل پاییز معتدل و با باران های تند همراه است. پوشش گیاهی طبیعی منطقه مال تپه، جنگلی است. در حال حاضر باغ‌های تاکستان و باغ‌های میوه در مناطق مسطح متأسفانه تا حدی کاهش یافته و اکنون سکونتگاه‌ها، محل کار، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به جای مزارع و مراتع تأسیس شده‌اند. در سال‌های اخیر شهرداری پارک‌های زیبایی در منطقه مال تپه تأسیس نموده است که محل بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات آخر هفته‌هاست.

مال تپه چه محله‌هایی دارد؟

مال تپه دارای 18 محله است که دانستن نام این محله ها خالی از لطف نیست:

 

مال تپه چه امکاناتی دارد؟

در منطقه مال تپه 7 دانشگاه، 43 مدرسه ابتدایی، 4 دبیرستان حرفه ای، 4 دبیرستان، 2 مرکز آموزش عمومی و 17 مدرسه خصوصی وجود دارد و در واقع این منطقه از لحاظ امکانات آموزشی غنی است و خیال تان می تواند از این بابت کاملا راحت باشد.

ساحل زیبای منطقه مال تپه هم بسیار در خور توجه است چرا که هم بدلیل برخورداری از ساحل صخره ای و هم ساحل شنی است مضاف بر اینکه با هزینه های اختصاصی شهرداری منطقه تبدیل به محل زیبایی برای پیاده روی و ورزش و پیک نیک های خانوادگی شده است. در پارک ساحلی مال تپه برنامه های فرهنگی-تفریحی متنوعی برگزار می شود همچنین محل بینظیری برای برپایی جشنواره ها و مراکز خیریه شهر استانبول می باشد که هر ساله با حضور اعضای فرهنگی و شهردار مال تپه افتتاح و راه اندازی می شود. همانطور که اشاره کردیم دریای مرمره در جنوب مال تپه قرار دارد.

منطقه مال تپه دارای فروشگاه ها و مراکز خرید بسیار زیبا و مشهوری است از جمله: مرکز خرید هیلتون، مرکز خرید فوایه، مرکز خرید مال تپه پارک و مرکز خرید مال تپه پیازا که مورد توجه تمام اهالی و ساکنین و همچنین توریست های بین المللی است. مرکز فرهنگی تورکان سایلان نیز در منطقه مال تپه قرار دارد که دارای معماری بسیار مدرنی است و بازدیدکنندگان محلی و بین المللی در تمام طول سال شاهد رویدادهای فرهنگی و هنری زیادی در این مرکز هستند.

 

خرید خانه در مال تپه

اگر ویژگی‌های مال تپه دل شما را هم برده و به فکر مهاجرت به ترکیه افتاده‌اید، خرید ملک در ترکیه می‌تواند اولین قدم عملی شما برای این مهاجرت دلچسب باشد. کافی‌ست تلفن خود را بردارید و با شماره 09129533230 از طریق واتس‌اپ با کارشناسان ام تی سی هوم در تماس باشید. ما با دو دفتر در تهران و استانبول کاربردی‌ترین توصیه‌ها را به شما خواهیم کرد.