معرفى فرودگاه آنكارا

معرفى فرودگاه آنكارا
99.11.25

اگر برای اولین بار به پایتخت ترکیه یعنی آنکارا سفر می‌کنید و یا قصد خرید ملک در ترکیه و اقامت دائم یا کوتاه مدت در شهر زیبای آنکارا را دارید داشتن اطلاعات کلی در مورد آن از جمله آب و هوا، مناطق دیدنی، مراکز خرید، مراکز تفریحی، ایستگاه راه آهن آنکارا و فرودگاه بین المللی آنکارا در داشتن سفر یا زندگی بهتر و راحت‌تر در آنکارا به شما کمک بسیاری می‌کند. در ادامه با ام تی سی هوم همراه باشید تا با فرودگاه آنکارا، ویژگی‌ها و امکانات آن آشنا شوید.

فرودگاه آنکارا را بیشتر بشناسیم

فرودگاه آنکارا (Ankara Esenboga Havalimani) با مساحت 182 هزار متر مربع از 16 اکتبر سال 2006 با ظرفیت سالانه 20 میلیون مسافر آغاز به کار کرد. این فرودگاه روزانه میزبان حدود 40 هزار مسافر است و هر روز به طور میانگین 280 هواپیما در آن فرود آمده و یا از آنجا پرواز می‌کنند.
فرودگاه Esenboga که دارای انواع تجهیزات قابل انتظار از فرودگاه است، تقریبا به 20 شرکت هواپیمایی از مناطق مختلف جهان خدمات ارائه می‌دهد. این فرودگاه در سال 2009 عنوان مدرن‌ترین فرودگاه اروپا را از آن خود کرد. پروازهای خارجی فرودگاه آنکارا در حال حاضر شامل 17 کشور مختلف از جمله ایران، انگلیس، آلمان، ایتالیا، استرالیا، فرانسه، افغانستان و … و پروازهای داخلی آن شامل اکثر شهرها از جمله استانبول، آنتالیا، ازمیر، بورسا، ایغدیر، وان، ترابزون،‌هاتای، ارزینجان و… است.

معرفی شهر آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه واقع در آناتولی با سابقه 10 هزار ساله‌اش با مرکزیت سیاسی ملی و بین المللی و به دلیل نزدیک بودن به مرکز جغرافیایی ترکیه، هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ عملکردی حکم قلب کشور ترکیه را دارد. آنکارا در طول قرن‌ها میزبان تمدن‌های غربی و شرقی بوده و امروزه در حالیکه نبض روابط سیاسی را حفظ کرده است، یک شهر مهم تجاری و صنعتی نیز به حساب ‌می‌آید.

ویژگی‌های معماری فرودگاه آنکارا

فرودگاه آنکارا دارای 2 بخش ترمینال خطوط داخلی و خارجی است که با طراحی خاص و معماری مدرن خود چشم‌ها را خیره می‌کند. این طراحی در برخورد اول به مسافران خارجی که برای اولین بار وارد ترکیه می‌شوند ویژگی‌های خاص آنکارا (ادغام فرهنگ و هنر با سیاست و گردشگری) را به‌خوبی معرفی می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته طراحی معماری فرودگاه آنکارا این است که ترمینال در طول روز با نور طبیعی روشن ‌می‌شود.

فرودگاه آنکارا
فرودگاه آنکارا که مدرن‌ترین فرودگاه ترکیه است، با کارکنان با تجربه و خوش برخورد خود در هر نقطه از فرودگاه از پارکینگ گرفته تا کنترل امنیتی، از ورود به Gate تا کافه‌ها، از فروشگاه‌های فرودگاه گرفته تا لحظه سوار شدن به هواپیما به مسافران خدمات ارائه ‌می‌دهد. فرودگاه آنکارا اولین فرودگاه ترکیه است که ترمینال پروازهای داخلی و خارجی آن در کنار هم قرار دارند. امکان عبور از پارکینگ به داخل فرودگاه از محل سرپوشیده به مسافران کمک ‌می‌کند بدون اینکه تحت تأثیر شرایط نامساعد جوی قرار بگیرند، به داخل فرودگاه برسند.

ویژگی‌های امنیتی

این فرودگاه از زمان آغاز به کار تاکنون مجهز به سیستم تشخیص انفجار (EDS) بوده و توسط این سیستم تمام چمدان‌ها قبل از ورود به هواپیما به طور کامل اسکن و کنترل شده و با اطمینان صد در صدی وارد هواپیما ‌می‌شوند. همچنین چمدان‌ها به محض ورود به داخل فرودگاه با استفاده از آخرین تکنولوژی موجود درکنترل چمدان‌ها در عرض سه دقیقه کنترل گردیده و به مسافران تحویل داده می‌شود.
در سال 2007 نوعی سیستم الکتریکی و گرمایشی پیشرفته در فرودگاه آنکارا به بهره برداری رسید که توسط آن برق این مکان توسط خود آن تولید شده و به این ترتیب از قطعی‌های برق احتمالی کمترین تاثیر را میپذیرد و با کیفیت بالاتری به مسافران خدمات ارائه می‌کند.

طراحی متناسب برای معلولان

همچنین در طراحی این فرودگاه شرایط و نیازهای معلولین محترم نیز در نظر گرفته شده است، به طوری‌که دارای بخش پشتیبانی معلولین در 5 نقطه مختلف فرودگاه، پارکینگ ویژه خودروهای معلولین، زمین‌های ملموس با چوب برای نابینایان، وجود نقاط هشدار در سطح زمین (برای برگشت و چرخش و…)، دسترسی بی‌وقفه و مستقیم به مراکز خدمات توسط زمین‌های ملموس، پیاده روی متحرک و پله برقی‌های مخصوص معلولین، وجود سطوح هشدار دهنده در ورودی و خروجی‌های آسانسور، پله برقی، پیاده‌روی متحرک و سطوح شیب‌دار، کیوسک‌های اطلاعات و مسیریابی، سرویس بهداشتی‌های ویژه با نوشته‌های برجسته بر روی درها، روشنایی خودکار و تجهیزات هشدار مواقع اضطراری، وجود سیستم‌های هشدار صوتی در آسانسور، صندلی‌های ویژه مسافران معلول در سالن انتظار، وجود نرده‌های کمکی در نقاطی که ممکن است فرد معلول نیاز به استفاده از آن‌ها داشته باشد، وجود تلفن‌های عمو‌می ‌با قد مناسب برای کاربران ویلچر، سکوهای نرده دار در داخل ترمینال و پارکینگ، خدمات دستیاری برای مسافران معلول (ارائه شده توسط شرکت‌های حمل و نقل زمینی)، گیشه‌های فروش بلیط ویژه، محل ورود ویژه به داخل Gate و ویلچر و خدمات نظارتی که توسط شرکت‌های حمل و نقل زمینی هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما ارائه ‌می‌شود.

مشخصات کلی فرودگاه آنکارا

مساحت فضای داخلی فرودگاه آنکارا 182 هزار متر مربع، مساحت پارکینگ 108 هزار متر مربع، مساحت پیست فرود هواپیما 296 هزار متر مربع، مساحت بخش Duty Free 2387 متر مربع، مساحت بخش رستوران‌ها و کافه‌ها 5200 متر مربع، ظرفیت پارکینگ طبقاتی 4069 خودرو، پیشخوان ورود 129 عدد، گیشه کنترل پاسپورت (در طبقه رفت) 18 عدد، گیشه کنترل پاسپورت (در طبقه برگشت) 18 عدد، پل مسافر (پلی که مسافران را از سالن انتظار به داخل هواپیما هدایت ‌می‌کند) 18 عدد، پل متحرک 18 عدد، آسانسور 33 عدد، پله برقی 38 عدد، نوار نقاله بارگیری 8 عدد، Gate‌های ویژه اتوبوس 10 عدد، نوار نقاله گردان چمدان‌ها 9 عدد ‌می‌باشد.

امکانات داخلی فرودگاه آنکارا
از دیگر امکانات فرودگاه آنکارا وجود اینترنت وای فای رایگان در سالن‌های ترمینال، صرافی‌ها، دستگاه‌های خودپرداز متعدد و وجود کافه‌ها و رستوران‌های متنوعی است که 24 ساعت در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند.
وجود کافه‌هایی در بخش تراس فرودگاه زمان انتظار برای پرواز را با نوشیدن چای و قهوه در هوای آزاد برای مسافران دلپذیرتر و لذت بخش‌تر می‌کند. علاوه بر این امکانات فرودگاه آنکارا دارای 2 سالن استراحت ویژه است که یکی از آن‌ها در بخش خطوط داخلی (primeclass Lounge) و دیگری در بخش خطوط خارجی (Comfort Lounge) قرار دارد.
هزینه ورودی این سالن‌ها برای 4 ساعت استفاده 30 یورو و ورود کودکان زیر 7 سال رایگان است. این سالن‌ها 24 ساعته باز هستند و مسافران می‌توانند از امکاناتی چون کولر گازی، میز کار، محل بازی کودکان، خدمات فاکس، اینترنت، تلویزیون، روزنامه و مجله، اکران نمایشی اطلاعات پرواز، بوفه سلف سرویس، نوشیدنی‌های متنوع سرد و گرم، نوشیدنی‌های الکلی و غیر الکلی با منظره پیست و محیطی آرام استفاده کنند. در سالن (Comfort Lounge) امکان دوش گرفتن نیز برای مسافران وجود دارد.

نحوه دسترسی از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس

فاصله فرودگاه آنکارا تا مرکز شهر (میدان کیزیلای) 28.4 کیلومتر، تا ترمینال اتوبوس (ترمینال آشتی) 30.9 کیلومتر، تا ایستگاه راه آهن آنکارا 29.2 کیلومتر ‌می‌باشد.
برای دسترسی از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس گزینه‌های مختلفی از جمله استفاده از سرویس‌های ویژه فرودگاه (اتوبوس‌های Belko وHavas)، تاکسی، سرویس ترنسفر شخصی و کرایه اتومبیل وجود دارد.