غول مدیا در ترکیه “آجون ایلیجالی”

غول مدیا در ترکیه “آجون ایلیجالی”
99.07.21

مدیای ترکیه را می‌توان قدرتمندترین ابزار پیشرفت کنونی ترکیه دانست. خود ما ایرانی‌ها هم شب‌های زیادی به پای سریال‌های ترکیه‌ای می‌نشینیم و رویای خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به آن را در سر می‌پرورانیم. شهرت بازیگران و ستارگان تلویزیون ترکیه به حدی زیاد شده که طرفدارانشان دیگر به قاره آسیا محدود نمی‌شوند. مثلا آجون ایلیجالی که به نوعی غول مدیای ترکیه محسوب می‌شود، شهرتی جهانی دارد. در این مطلب از ام تی سی هوم نگاهی خواهیم انداخت به آجون ایلیجالی و زندگی‌نامه‌اش. با ما همراه باشید.

آجون ایلیجالی تهیه‌کننده، مجری و روزنامه‌نگار غول مدیای ترکیه

خانواده اش اهل ارزروم ترکیه بودند اما آجون در شهر ادیرنه به دنیا آمد. دوره ابتدائی اش را در ادیرنه به اتمام رساند. بعد به استانبول رفت و دوران دبیرستان را در کالج “آناتولیان” تمام کرد. در دانشگاه استانبول، رشته دبیری زبان انگلیسی ثبت نام کرد. پس از طی هفت سال، به دلیل ناتوانی مالی موفق نشد تحصیلاتش را تمام کند بنابراین با علاقه شخصی که داشت، به عنوان نویسنده ورزشی در رادیو و تلویزیون ورزشی آن زمان شروع به کار کرد. آجون اولین باز وقتی  ۱۹ ساله بود، ازدواج کرد. او از این ازدواج صاحب یک دختر شد اما این ازدواج فقط تا اوایل مشهوریت آجون دوام داشت.

بعد از نویسندگی و کار در تلوزیون، در کانالهای مختلف تلویزیونی، برنامه های متفاوتی را اجرا کرد. کم کم مورد مقبولیت عوام قرار گرفت و نهایتا، اجرای یک برنامه به نام “آجون فیراردا” را بر عهده گرفت. میشود گفت که آجون با این برنامه شهرت یافت. برنامه ای بود که آجون به عنوان مجری، جاهای دیدنی دنیا را میگشت. این برنامه در شهرها، کشورها و جاهای دیدنی دنیا ضبط شد و خیلی جلب توجه کرد. گشت و گذار او از شهرهای معروف ترکیه مثل کاپادوکیا، ازمیر، کوش آداسی و پاموکاله شروع شد و بعد به کشورهای اروپایی و امریکایی هم رسید.  اجرای جذاب آجون نیز جذابیت برنامه را دو برابر میکرد.

روابط آجون با افراد مشهور

بعد از این برنامه، آجون کاملا مشهور شد. به دلیل اینکه یک زمانی به عنوان خبرنگار دایما با افراد مشهور مصاحبه میکرد، توانست روابط خوبی با جامعه هنری و افراد معروف کشور برقرار کند. همین روابط روز به روز بر محبوبیت و درآمد و شهرت خود او افزود.

از ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۰۷ با برنامه تلویزیونی “وارمیسین یوکموسون” به معنی “هستی یا نه” (جسارتشو داری یا نه)، که از کانال “شو تیوی” ترکیه پخش می‌شد، به اوج شهرت خودش رسید. این برنامه اقتباسی از نسخه فرانسوی یک مسابقه تلویزیونی بود که از نظر دکوراسیون و گرافیک شباهت زیادی به نسخه آمریکایی این مسابقه داشت.

آجون بعد از کسب موفقیت با اجرای این برنامه، ورژن بومی برنامه پرطرفدار “آمریکانز گات تلنت” را تهیه و اجرا کرد که با نام “یتنک سیزسینیز تورکیه” (به معنی; استعداد شما هستید ترکیه)، از شبکه “تی وی 8” پخش میشد.

مجری مسابقه پرطرفدار سوروایور ترکیه

در اواخر سال ۲۰۱۳ آجون با سرمایه شخصی خود، شبکه تلویزیونی “تی وی 8” را خرید که امروزه این کانال به عنوان یکی از شبکه های پربیننده ترکیه، طرفداران خیلی زیادی دارد. بعد از تمام شدن برنامه “یتنک سیزسینیز تورکیه”، آجون برنامه مشهور “سوروایور” را تهیه کرد و خودش در نقش مجری ظاهر شد. این برنامه هم دوباره با استقبال همه مردم ترکیه و حتی کشورهای خاورمیانه (از جمله ایران) قرار گرفت.

در همین برنامه در تاریخ ۲۶ می سال ۲۰۲۰ رکورد لایو اینستاگرام را شکست او تنها در عرض دو دقیقه، ۳ میلیون بازدید کننده داشت و این رکورد جهانی محسوب میشد و هنوز هم رکورددار و سلطان لایو اینستاگرام شخص آجون است. او یکی از ثروتمندترین افراد ترکیه شد. همچنین آقای مالیات ترکیه (مالیات بر درآمد و دارایی) نیز نامیده میشود.

قبل از سال 2007 و بعد از طلاق اولش، دوباره ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، دو دختر شد. بعدها او با “شیما سوباشی” که از شرکت کننده های برنامه “وارمیسین یوکموسون” بود، رابطه ای را آغاز کرد. اکنون آجون صاحب چهار فرزند دختر است.

طلاق مجری مشهور

فرزند چهارم وی بر اثر بارداری ناخواسته دوست دخترش، “شیما سوباشی” به دنیا آمد. از آنجا که در قوانین کشور ترکیه داشتن دو همسر همزمان قانونی نیست، او پس از متولد شدن فرزند چهارمش، رابطه ی خود با شیما سوباشی را در محافل عمومی ترکیه اعلام نمود.

آجون مجری پرطرفدار ترکیه

این دو، در تاریخ ۱۹ سپتامبر۲۰۱۷، پس از طلاق گرفتن آجون، عروسی بسیار مجللی در فرانسه برگزار کردند. گفتنی است آجون و شیما 15 سال اختلاف سنی دازند. سفرها و زندگی لوکس این زوج همواره در کانون توجه رسانه‌ها و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. در نهایت نوامبر ۲۰۱۸ شیما و آجون رسما از یکدیگر جدا شدند.

این بار رقم نفقه‌ای که آجون به شیما پرداخت کرد هم خبرساز شد: این مبلغ صدو بیست و پنج هزار لیر ترکیه در ماه است.

آجون شاید از نظر زندگی عاطفی، شرایط خیلی نا متعادلی داشته است اما زندگی کاری او بسیار موفق بوده است. تا به حال، هیچ کدام از پروژه های کاری او ناموفق از آب درنیامده و یکی از خودساخته ترین، ثروتمندترین و موفق ترین افراد شناخته شده  ترکیه است. وی حرف اول در صنعت مدیای ترکیه را میزند. در نهایت می‌توان گفت آجون را باید “غول مدیا” در ترکیه و حتی خاورمیانه دانست.