راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه
99.08.10

در کشور ترکیه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی وجود دارد که از لحاظ سطح علمی جایگاه ویژه‌ای بین دانشگاه‌های معتبر جهان دارند. همین موضوع دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان ترغیب می‌کند تا برای تحصیل به کشور ترکیه سفر کنند. اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر شرایط خاص خودش را دارد. همچنین زندگی تحصیلی نیز در این کشور مزایا و معایبی دارد که باید پیش از تصمیم گرفتن برای اخذ ویزای تحصیلی اطلاعات کافی و لازم را درباره این موضوع داشته باشید. با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی را درباره مهم‌ترین شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه کسب خواهید کرد.

اعطای مدارک تحصیلی معتبر، یکی از مهم‌ترین دلایل تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

این روزها ترکیه به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای خاور میانه برای زندگی، کار، درمان و تحصیل تبدیل شده است. عده بسیاری با هدف اقامت در ترکیه اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌کنند. اما برای اخذ اقامت در این کشور راه‌های ساده‌تر و مطمئن‌تر دیگری مانند خرید ملک در ترکیه وجود دارد. گرچه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هم مزایای متعدد بی‌شماری دارد اما راه مناسبی برای رسیدن به حقوق شهروندی ترکیه نیست. به‌عنوان مثال یکی از این مزایا تحصیل در دانشگاه‌های معتبری است که از لحاظ مدارک و مدارج علمی در رتبه بالای بین‌المللی قرار دارند. جالب است بدانید دانشگاه‌های ترکیه موفق به اخذ رتبه ۴۳ در سیستم آموزش عالی QS شده‌اند.

یکی از مواردی که دانشجوهای بسیاری را از سراسر جهان تشویق به ادامه تحصیل در کالج و دانشگاه‌های بین‌المللی ترکیه می‌کند، برنامه ریزی تحصیلی مطابق با استانداردهای اروپایی است. همچنین تعداد بالایی از دانشگاه‌های ترکیه با شرکت در برنامه Erasmus امکان و قدرت نقل‌وانتقال دانشجوهای خارجی را دارند.

کسب مدارک علمی معتبر بین‌المللی، مهم‌ترین عامل تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

بررسی هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه، یکی از مهم‌ترین شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه وجود دارد آگاهی درباره تامین مخارج و هزینه‌های زندگی و تحصیلی در این کشور است. رشته و مقطع تحصیلی،‌ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی و انتخاب شهر محل تحصیل از مهم‌ترین مواردی هستند که در میزان هزینه‌های تحصیلی در ترکیه تاثیر مستقیم دارند. شهریه دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی بوده و افرادی که در مقاطع فوق لیسانس و دکترا تحصیل می‌کنند مخارج بالاتری نسبت به دوره کاردانی یا لیسانس خواهند داشت.

هزینه‌های زندگی در ترکیه هم به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور اضافه می‌شود. هزینه‌هایی مانند خورد و خوراک، پوشاک، اجاره خانه، قبوض مصرفی مانند تلفن، برق و آب، تفریح و رفت‌وآمد از جمله مواردی‌اند که باید بتوانید آن‌ها را تامین کنید. البته مبلغ قابل پرداخت برای این هزینه‌ها کاملا به شرایط و سبک زندگی افراد بستگی دارد. افراد زیادی ترجیح می‌دهند با اجاره خانه در شهرهای ارزان ترکیه در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند. برخی دیگر هم شهرهای پیشرفته‌ای مانند آنکارا و استانبول را برای تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه انتخاب می‌کنند. عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند با خرید ملک در استانبول یا هر شهر دیگر ترکیه از مزایای متعدد شهروندی این کشور در حین تحصیل بهره‌مند شوند.

هزینه تحصیل در ترکیه ارزان‌تر از اروپا و امریکاست

تهیه مسکن مناسب، اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان خارجی در ترکیه

تهیه مسکن یکی از مهم‌ترین مواردی است که دانشجویان نباید در حین تحصیل در مورد آن نگرانی و دغدغه داشته باشند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه سال‌های طولانی را برای تحصیل در ترکیه حضور دارید، منطقه‌هایی را برای زندگی انتخاب کنید که امکانات زندگی مناسبی دارند. در شهر استانبول برخی از آپارتمان‌ها و برج‌های امکانات ویژه‌ای برای یک زندگی ایده‌آل و دانشجویی دارند. به‌عنوان نمونه با خرید واحد 1 خوابه در منطقه Esenyurt صاحب یک آپارتمان با متراژ مناسب و تجهیزات کافی شده‌اید و دیگر دغدغه دسترسی به امکانات شهری و وضعیت مسکن را در طول سال‌های تحصیل و حتی بعد از آن را نخواهید داشت.

کار دانشجویی در ترکیه در حین تحصیل، راهی برای کسب درآمد دانشجویان

یکی از موضوع‌های مهم در شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه اجازه کار پاره وقت یا تمام وقت است. اجازه اشتغال در حین تحصیل در ترکیه با م حدودیت‌ها و قوانین سختگیرانه‌ای همراه است. باید در نظر داشته باشید که دانشجویان خارجی اجازه کار و فعالیت در اداره‌های دولتی را نخواهند داشت. دانشجوهایی که در مقطع کاردانی یا لیسانس در ترکیه مشغول به تحصیل هستند هم اجازه داشتن شغل پاره وقت یا تمام وقت ندارند. فقط دانشجویانی که در مقاطع فوق لیسانس یا دکترا درس می‌خوانند بعد از دریافت اجازه نامه کتبی می‌توانند در ترکیه به یک شغل نیمه وقت مشغول شوند.

تامین هزینه مخارج زندگی دانشجویی در ترکیه کمی دشوار است و باید تا می‌توانید هزینه‌های زندگی را کمتر کنید. یکی از هزینه‌های سنگین زندگی دانشجویی اجازه خانه است. شما می‌توانید مطالعه راهنمای اجاره خانه در استانبول نسبت به مراحل اجاره خانه و پیدا کردن خانه‌های ارزان‌تر برای اجاره اطلاعات مناسبی به دست آورید.

نداشتن اجازه کار، یکی از معایب ویزای تحصیلی ترکیه

آشنایی با مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه

اخذ ویزای تحصیلی هم مانند بسیاری از کشورهای جهان فرایند خاصی دارد که باید مرحله به مرحله آن‌ها را طی کنید. اولین قدم برای اخذ این ویزا مکاتبه با دانشگاهی است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید. ارسال مدارک علمی برای دانشگاه بر اساس قوانین دانشگاه صورت می‌گیرد. در صورتی که مورد تایید دانشگاه قرار بگیرید برای شما نامه پذیرش صادر و ارسال می‌شود. بعد از صدور نامه پذیرش باید در سریع‌ترین زمان ممکن به سفارت ترکیه مراجعه و مدارک زیر برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه کنید:

  • اصل و کپی پاسپورت که حداقل ۳ ماه کامل اعتبار دارد.
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی در دانشگاه‌ها یا کالج‌های ترکیه
  • عکس ۳*۴
  • اصل و کپی نامه پذیرش از دانشگاهی که مدارک علمی شما را تایید کرده است.
  • بیمه سلامت و سوانح که پوشش بین المللی کامل دارد.
  • مدارک مستندی که تمکن مالی شما را برای تامین مخارج تحصیل و زندگی در ترکیه ثابت می‌کند.
  • تاییدیه عدم سوء پیشینه سابقه کیفری

بعد از آماده کردن این مدارک باید منتظر اعلام نتیجه از سوی سفارت ترکیه باشید. بعد از صدور ویزای تحصیلی شما می‌توانید آماده نقل مکان به ترکیه و شروع مراحل تحصیلی خود باشید.

معرفی مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه

معایب و مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟

بدون شک تحصیل در کشور ترکیه مزایای قابل توجهی دارد که سالانه دانشجوهای بسیاری این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. هزینه‌های تحصیلی کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی، هزینه‌های کمتر زندگی، امکانات رفاهی مناسب، بورسیه‌های تحصیلی، امکان حضور در محیط‌های فرهنگی و علمی بین المللی و کسب مدارک علمی تایید شده علمی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ترکی به شمار می‌روند.

در مقابل این مزایا تحصیل در ترکیه معایبی هم دارد که باید به دقت آن‌ها را به خاطر داشته باشید. نداشتن اجازه کار در حین درس خواندن، یکی از معایب مهم ادامه تحصیل در ترکیه است. یکی دیگر از مهم‌ترین معایب آن هم عدم اخذ اقامت دائم ترکیه بعد از پایان تحصیلات است. هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت ترکیه مجوز اقامت دائم را برای دانشجویان خارجی صادر کند. بنابراین اگر هدف شما از تحصیل در ترکیه اخذ اقامت است باید به دنبال راه‌های مطمئنی باشید. یکی از مطمئن‌ترین و بهترین راه‌ها برای کسب اقامت دائم، خرید ملک در ترکیه است که پیشنهاد می‌کنیم از کارشناسان ام تی سی هوم اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

مشاورین ام تی سی هوم با شماره تماس واتس اپ استانبول 00905312699346 آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه خرید خانه در استانبول هستند.