همه چیز درباره‌ی اقامت از طریق تمکن مالی در ترکیه 2021

همه چیز درباره‌ی اقامت از طریق تمکن مالی در ترکیه 2021
00.08.09

حتما شما هم از اطرافیان‌تان شنیده‌اید که برای سفر به کشورهای خارجی باید گواهی تمکن مالی ارائه کنند. برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تمکن مالی محدودیت‌های کمتری وجود دارد. تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه بیشتری کاربرد را دارد. در این مقاله‌ی ام تی سی هوم به جزئیات مهم این گواهی خواهیم پرداخت. پس اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، با ما همراه شوید.

تمکن مالی برای دریافت اقامت ترکیه چیست؟

عبارت تمکن مالی، عبارت آشنایی برای کسانی‌ست که قصد مهاجرت به ویژه دریافت اقامت تحصیلی در کشور دیگری دارند. اما تمکن مالی‌ چیست؟
افرادی که متقاضی تحصیل در ترکیه هستند، به عنوان بخشی از پروسه‌ی دریافت اقامت باید نامه‌‌ی تمکن مالی‌ خود را ارائه کنند. به این معنا که بر اساس این سند، متقاضی خاطر نشان می‌کند که استطاعت مالی کافی برای زندگی در ترکیه را دارد.
با این روش فردی که قصد مهاجرت و دریافت اقامت ترکیه از طریق تمکن مالی را دارد، ثابت می‌کند حتی اگر نتوانست یا نخواست مشغول به کاری در ترکیه شود، می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی خودش برآید. یا به عبارت بهتر به دولت ترکیه تضمین می‌دهد که بار اقتصادی به این کشور تحمیل نمی‌کند.

 

اقامت تمکن مالی ترکیه با اقامت خود حمایتی فرق دارد؟

اگر روش‌های اقامت ترکیه تمکن مالی را جستجو کرده باشید، حتما اقامت خود حمایتی را هم شنیده‌اید. اقامت خود حمایتی در واقع همان Financially independent person است که نشان می‌دهد، فردی از استقلال مالی کافی برخوردار است.
در واقع اقامت خود حمایتی با روش‌های دریافت اقامت از طریق تمکن مالی ترکیه تفاوتی ندارد. در هر دو متقاضی در عین حالی‌که سرمایه‌اش را به ترکیه وارد نمی‌کند، می‌تواند مخارج زندگی خود یا خانواده‌اش را پرداخت نماید.

چه افرادی برای اقامت ترکیه به تمکن مالی را دارند؟

در بالا اشاره کردیم که افرادی که قصد ادامه‌ی تحصیل در ترکیه را دارند، باید استقلال و توان مالی خود را اثبات کنند. اما به صورت کلی هر کس قصد کار در ترکیه را ندارد مانند بازنشستگان، می‌توانند از طریق اثبات تمکن مالی برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند.
دریافت این نوع از اقامت هم بسیار ساده است. چنانچه فرد بتواند ثابت کند، هزینه‌ی یک‌ساله‌ی اجاره خانه در ترکیه و همچنین توانایی پرداخت هزینه‌های جاری زندگی را دارد، به راحتی می‌تواند اقامت ترکیه را اخذ کند.

بیشتر بخوانید: اقامت یکساله در ترکیه

نحوه‌ی دریافت تمکن مالی ترکیه

در اولین قدم باید برای دریافت گواهی تمکن مالی اقدام کنید. این گواهی سند رسمی و معتبری است که از سوی نهادهای بانکی هر کشوری صادر می‌شود. به این صورت که شخص برای دریافت تمکن مالی، باید به بانکی که در آن حساب دارد مراجعه و درخواست دهد.
بانک نیز طی نامه‌ای رسمی موجودی انواع حساب‌های بانکی متقاضی را با تبدیل به نرخ ارز تائيد می‌کند. نوع نرخ ارز بسته به خواست متقاضی می‌تواند دلار، یورو یا هر نوع ارز دارای اعتبار در کشور مقصد باشد.
گواهی تمکن مالی برای اقامت ترکیه، نشان می‌دهد که چه مبلغی پول در حساب به عنوان پشتوانه‌ی‌ مالی وجود دارد. البته این نامه بر اساس گردش‌های حساب در 6 ماه گذشته ارائه می‌شود.
زبان سند رسمی گواهی تمکن مالی هم می‌تواند انگلیسی یا فارسی باشد. به تبع برای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در ترکیه، این نامه باید به زبان انگلیسی صادر شود.

بیشتر بخوانید: لیست بانک‌های ایرانی در ترکیه

مدارک لازم جهت دریافت نامه‌ی تمکن مالی برای اقامت ترکیه

– ارائه‌ی کارت ملی
– ارائه‌ی اصل و کپی گذرنامه
– در صورت اقدام از طریق وکیل، سند رسمی وکالت نامه
– تکمیل و ارائه‌ی فرم‌های مربوطه

ویژگی‌های گواهی تمکن مالی برای ترکیه

برای آنکه حین دریافت اقامت ترکیه با مشکلی روبرو نشوید، در زمان دریافت گواهی تمکن مالی به چند نکته توجه کنید.
• گواهی در سربرگ مخصوص و رسمی بانک صادر شود.
• گواهی حتما به نام متقاضی یا همان دارنده‌ی حساب صادر شود. املای نام انگلیسی باید مطابق با نام درج شده در پاسپورت باشد.
• حتما شماره‌ی حساب متقاضی در نامه درج شود.
• تاریخچه حساب بانکی حداقل 6 ماه قدمت داشته باشد.
• اطلاعات بانک کامل و درست درج شود. این اطلاعات شامل آدرس، وب‌سایت، ایمیل، شماره‌ی تماس و راه‌های ارتباطی می‌باشد.
• تاریخ نیز بروز باشد و به درستی درج شود.
توجه داشته باشید، حتما 6 ماه پیش از اقدام برای دریافت گواهی تمکن برای ویزای ترکیه، پول را در حساب نگه دارید. بهتر است مبلغ موجودی کمی بیشتر از حداقل تعیین شده توسط سفارت ترکیه باشد. در فرم‌های سفارت، مبلغ موجودی حساب را درست قید کنیدتا مغایرتی پیش نیاید.

دریاقت اقامت ترکیه از طریق تمکن مالی
نمونه‌ی گواهی تمکن مالی صدار شده از سوی بانک شهر

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ترکیه

میزان دقیق مبلغ تمکن مالی باید توسط سفارت ترکیه به شخص اعلام شود. اما یک قانونی کلی وجود دارد. مبلغ تمکن مالی باید کفاف زندگی یک‌ سال متقاضی شامل اجاره‌ی خانه، هزینه‌های جاری زندگی را بدهد.
اگر متقاضی دانشجوی باشد و برای اقامت تحصیلی اقدام کرده باشد، این مبلغ شامل شهریه دانشگاه نیز می‌شود.
همچنین مدارک دیگری هم به عنوان تمکن مالی شخص پذیرفته می‌شود:
• مدرکی دال بر منبع درآمدی فرد از املاک مانند اجاره‌ی خانه
• ارائه‌ی مدارکی مبتنی بر دریافت سود بانکی، بورس و مواردی از این دست.
• در صورت بازنشسته بودن متقاضی، فیش حقوقی

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع کسب اقامت ترکیه از طریق تحصیل

مدت زمان دریافت اقامت تمکن مالی ترکیه

حداقل 6 ماه قبل از اقدام برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تمکن مالی، باید نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید، تا در زمان صرفه‌جویی نمائید. اگر هم حساب بانکی معتبری دارید که از موجودی و گردش حساب تعیین شده برخوردار است، می‌توانید برای اقامت ترکیه به این روش اقدام کنید.
پروسه‌ی دریافت اقامت از طریق تمکن مالی بیش از 3 یا 4 ماه طول نمی‌کشد. بخش زیادی از این زمان نیز صرف آماده‌سازی، ارائه و بررسی مدارک می‌شود. به تبع هر چقدر مدارک شما کامل‌تر باشد، روند دریافت اقامت نیز سریع‌تر پیش‌ می‌رود.
اقامت ترکیه از طریق تمکن مالی، 1 سال اعتبار دارد. این مدت قابل تمدید تا 5 سال می‌باشد و در صورت تمایل پس از این مدت می‌توانید برای اقامت دائم ترکیه نیز اقدام کنید.

تمکن مالی یرای ترکیه
در صورت تکمیل بودن مدارک و تائيد تمکن مالی، به سرعت اجازه‌ی اقامت شما در ترکیه صادر خواهد شد.

مزایای اخذ اقامت ترکیه از طریق تمکن مالی

اقامت تمکن ترکیه مزایای زیادی دارد. اول اینکه سریع و بی‌دردسر امکان‌پذیر است. با این روش به راحتی می‌توانید اجازه‌ی زندگی در ترکیه را پیدا کنید. با اینکه اقامت اولیه 1 ساله است، اما قابلیت تمدید به مدت طولانی‌تر را دارد.
با این روش دریافت اقامت، از تمام حقوق زندگی در ترکیه نظیر بیمه درمانی برخوردار خواهید شد. محدودیت سنی ندارد. مهم‌تر از همه اینکه برای دریافت آن نیاز به پرداخت هزینه نخواهید داشت. نظر مبالغی که در انواع راه‌های سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه پرداخت می‌کنید.

سخن پایانی

اقامت تمکن مالی ترکیه روش مناسبی برای کسانی‌ست که درآمد مشخص و معتبر در ایران دارند و برای زندگی در ترکیه نیاز به اشتغال ندارند. به همین دلیل اداره‌ی مهاجرت ترکیه پس از تائيد مدارک، به سرعت برای صدور اقامت‌نامه‌ی متقاضی اقدام می‌کند. همچنین اگر برای تحصیل در ترکیه نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران تحصیلی ما صحبت و راهنمایی‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید. شما می‌توانید به سایت تحصیل ترکیه ما به نشانی https://turkey-study.com/ مراجعه کنید.

به نظر شما چه کسانی برای مهاجرت به ترکیه به تمکن مالی نیاز دارند؟